Cursos técnicos subsequentes do Instituto Federal do Paraná/Campus Campo Largo e formação emancipatória: entre encontros e desencontros

The term human emancipation is commonly used imprecisely and has served to describe distinct and sometimes opposing events. Within the framework of historicaldialectical materialism, the term marks the moment of overcoming capitalist society and relations based on this model of production. In this d...

ver descrição completa

Autor principal: Santos, Oengredi Mendes Maia dos
Formato: Dissertação
Idioma: Português
Publicado em: Universidade Tecnológica Federal do Paraná 2020
Assuntos:
Acesso em linha: http://repositorio.utfpr.edu.br/jspui/handle/1/4638
Tags: Adicionar Tag
Sem tags, seja o primeiro a adicionar uma tag!
id riut-1-4638
recordtype dspace
spelling riut-1-46382020-01-15T06:00:48Z Cursos técnicos subsequentes do Instituto Federal do Paraná/Campus Campo Largo e formação emancipatória: entre encontros e desencontros Subsequent technical courses of the Federal Institute of Paraná/Campus Campo Largo and emancipatory formation: between meetings and disagreements Santos, Oengredi Mendes Maia dos Amorim, Mário Lopes http://lattes.cnpq.br/5344824750599654 Amorim, Mário Lopes http://lattes.cnpq.br/5344824750599654 Garcia, Nilson Marcos Dias https://orcid.org/0000-0002-3242-994X http://lattes.cnpq.br/2711017945843978 Costa Neto, Pedro Leão da http://lattes.cnpq.br/8913925209981626 Urbanetz, Sandra Terezinha http://lattes.cnpq.br/1967514941253300 Escolas técnicas - Paraná - História Escolas técnicas - Campo Largo (PR) - Educação para o trabalho Ensino profissional Ensino profissional - Aspectos sociológicos Tecnologia Technical institute - Paraná (Brazil) - History Technical institute - Campo Largo (Brazil) Career education Professional education Professional education - Sociological aspects Technology CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO Sociais e Humanidades The term human emancipation is commonly used imprecisely and has served to describe distinct and sometimes opposing events. Within the framework of historicaldialectical materialism, the term marks the moment of overcoming capitalist society and relations based on this model of production. In this dissertation, we examine the terminological consistency of the expression emancipatory formation and the limits and possibilities of this type of formation in a capitalist society, in dialogue with the historical senses attributed to education and work. It seeks to understand to what extent the determinations of the current productive system are translated into professional education, and specifically, if there are possibilities of materialization of an emancipatory formative process in the Secondary Technical Education in the modality of subsequent supply. The general objective is to analyze if the formative proposal of the subsequent technical courses of the Federal Institute of Paraná (IFPR) Campus Campo Largo is consonant with the theoretical-practical assumptions of historical-dialectical materialism about emancipatory formation and, consequently, with emancipation human. The Institutional Development Project of the IFPR and the items included in the Teaching Projects of the subsequent Courses in Mechanics, Administration, Electrotechnics and Ceramics are analyzed, in order to highlight elements that converge with or diverge from the Marxist theoretical framework. The hypothesis is the lack of conceptual rigor of central categories for the materialization of emancipatory formation, contrary to what is recommended in normative documents of the Federal Institutes. A expressão emancipação humana comumente é usada de modo impreciso e tem servido para descrever eventos distintos e às vezes opostos. Nos marcos do materialismo histórico-dialético, o termo assinala o momento de superação da sociedade capitalista e das relações baseadas nesse modelo de produção. Nesta dissertação, examina-se a consistência terminológica da expressão formação emancipatória e os limites e possibilidades desse tipo de formação em uma sociedade capitalista, em diálogo com os sentidos históricos atribuídos à educação e ao trabalho. Busca-se compreender em que medida as determinações do sistema produtivo vigente se traduzem na educação profissional, e especificamente, se existem possibilidades de materialização de um processo formativo emancipatório no Ensino Técnico de Nível Médio na modalidade de oferta subsequente. O objetivo geral consiste em analisar se a proposta formativa dos cursos técnicos subsequentes do Instituto Federal do Paraná (IFPR), Campus Campo Largo é consonante com os pressupostos teórico-práticos do materialismo histórico-dialético sobre formação emancipatória e, por conseguinte, com a emancipação humana. São analisados o Projeto de Desenvolvimento Institucional do IFPR e os itens constantes dos Projetos Pedagógicos dos Cursos (PPCs) subsequentes em Mecânica, Administração, Eletrotécnica e Cerâmica, a fim de se destacarem elementos que convergem com o referencial teórico marxista ou dele divergem, a partir do método de analise de conteúdo. Declara-se como hipótese a falta de rigor conceitual de categorias centrais para a materialização de uma formação emancipatória, contrariando o que é preconizado em documentos normativos dos Institutos Federais. 2020-01-14T19:08:17Z 2020-01-14T19:08:17Z 2018-08-29 masterThesis SANTOS, Oengredi Mendes Maia dos. Cursos técnicos subsequentes do Instituto Federal do Paraná/Campus Campo Largo e formação emancipatória: entre encontros e desencontros. 2018. Dissertação (Mestrado em Tecnologia e Sociedade) - Universidade Tecnológica Federal do Paraná, Curitiba, 2018. http://repositorio.utfpr.edu.br/jspui/handle/1/4638 por openAccess application/pdf Universidade Tecnológica Federal do Paraná Curitiba Brasil Programa de Pós-Graduação em Tecnologia e Sociedade UTFPR
institution Universidade Tecnológica Federal do Paraná
collection RIUT
language Português
topic Escolas técnicas - Paraná - História
Escolas técnicas - Campo Largo (PR) -
Educação para o trabalho
Ensino profissional
Ensino profissional - Aspectos sociológicos
Tecnologia
Technical institute - Paraná (Brazil) - History
Technical institute - Campo Largo (Brazil)
Career education
Professional education
Professional education - Sociological aspects
Technology
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
Sociais e Humanidades
spellingShingle Escolas técnicas - Paraná - História
Escolas técnicas - Campo Largo (PR) -
Educação para o trabalho
Ensino profissional
Ensino profissional - Aspectos sociológicos
Tecnologia
Technical institute - Paraná (Brazil) - History
Technical institute - Campo Largo (Brazil)
Career education
Professional education
Professional education - Sociological aspects
Technology
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
Sociais e Humanidades
Santos, Oengredi Mendes Maia dos
Cursos técnicos subsequentes do Instituto Federal do Paraná/Campus Campo Largo e formação emancipatória: entre encontros e desencontros
description The term human emancipation is commonly used imprecisely and has served to describe distinct and sometimes opposing events. Within the framework of historicaldialectical materialism, the term marks the moment of overcoming capitalist society and relations based on this model of production. In this dissertation, we examine the terminological consistency of the expression emancipatory formation and the limits and possibilities of this type of formation in a capitalist society, in dialogue with the historical senses attributed to education and work. It seeks to understand to what extent the determinations of the current productive system are translated into professional education, and specifically, if there are possibilities of materialization of an emancipatory formative process in the Secondary Technical Education in the modality of subsequent supply. The general objective is to analyze if the formative proposal of the subsequent technical courses of the Federal Institute of Paraná (IFPR) Campus Campo Largo is consonant with the theoretical-practical assumptions of historical-dialectical materialism about emancipatory formation and, consequently, with emancipation human. The Institutional Development Project of the IFPR and the items included in the Teaching Projects of the subsequent Courses in Mechanics, Administration, Electrotechnics and Ceramics are analyzed, in order to highlight elements that converge with or diverge from the Marxist theoretical framework. The hypothesis is the lack of conceptual rigor of central categories for the materialization of emancipatory formation, contrary to what is recommended in normative documents of the Federal Institutes.
format Dissertação
author Santos, Oengredi Mendes Maia dos
author_sort Santos, Oengredi Mendes Maia dos
title Cursos técnicos subsequentes do Instituto Federal do Paraná/Campus Campo Largo e formação emancipatória: entre encontros e desencontros
title_short Cursos técnicos subsequentes do Instituto Federal do Paraná/Campus Campo Largo e formação emancipatória: entre encontros e desencontros
title_full Cursos técnicos subsequentes do Instituto Federal do Paraná/Campus Campo Largo e formação emancipatória: entre encontros e desencontros
title_fullStr Cursos técnicos subsequentes do Instituto Federal do Paraná/Campus Campo Largo e formação emancipatória: entre encontros e desencontros
title_full_unstemmed Cursos técnicos subsequentes do Instituto Federal do Paraná/Campus Campo Largo e formação emancipatória: entre encontros e desencontros
title_sort cursos técnicos subsequentes do instituto federal do paraná/campus campo largo e formação emancipatória: entre encontros e desencontros
publisher Universidade Tecnológica Federal do Paraná
publishDate 2020
citation SANTOS, Oengredi Mendes Maia dos. Cursos técnicos subsequentes do Instituto Federal do Paraná/Campus Campo Largo e formação emancipatória: entre encontros e desencontros. 2018. Dissertação (Mestrado em Tecnologia e Sociedade) - Universidade Tecnológica Federal do Paraná, Curitiba, 2018.
url http://repositorio.utfpr.edu.br/jspui/handle/1/4638
_version_ 1805316636956164096
score 10,814766