Cursos técnicos subsequentes do Instituto Federal do Paraná/Campus Campo Largo e formação emancipatória: entre encontros e desencontros
The term human emancipation is commonly used imprecisely and has served to describe distinct and sometimes opposing events. Within the framework of historicaldialectical materialism, the term marks the moment of overcoming capitalist society and relations based on this model of production. In this d...
Autor principal: | Santos, Oengredi Mendes Maia dos |
---|---|
Formato: | Dissertação |
Idioma: | Português |
Publicado em: |
Universidade Tecnológica Federal do Paraná
2020
|
Assuntos: | |
Acesso em linha: |
http://repositorio.utfpr.edu.br/jspui/handle/1/4638 |
Tags: |
Adicionar Tag
Sem tags, seja o primeiro a adicionar uma tag!
|
id |
riut-1-4638 |
---|---|
recordtype |
dspace |
spelling |
riut-1-46382020-01-15T06:00:48Z Cursos técnicos subsequentes do Instituto Federal do Paraná/Campus Campo Largo e formação emancipatória: entre encontros e desencontros Subsequent technical courses of the Federal Institute of Paraná/Campus Campo Largo and emancipatory formation: between meetings and disagreements Santos, Oengredi Mendes Maia dos Amorim, Mário Lopes http://lattes.cnpq.br/5344824750599654 Amorim, Mário Lopes http://lattes.cnpq.br/5344824750599654 Garcia, Nilson Marcos Dias https://orcid.org/0000-0002-3242-994X http://lattes.cnpq.br/2711017945843978 Costa Neto, Pedro Leão da http://lattes.cnpq.br/8913925209981626 Urbanetz, Sandra Terezinha http://lattes.cnpq.br/1967514941253300 Escolas técnicas - Paraná - História Escolas técnicas - Campo Largo (PR) - Educação para o trabalho Ensino profissional Ensino profissional - Aspectos sociológicos Tecnologia Technical institute - Paraná (Brazil) - History Technical institute - Campo Largo (Brazil) Career education Professional education Professional education - Sociological aspects Technology CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO Sociais e Humanidades The term human emancipation is commonly used imprecisely and has served to describe distinct and sometimes opposing events. Within the framework of historicaldialectical materialism, the term marks the moment of overcoming capitalist society and relations based on this model of production. In this dissertation, we examine the terminological consistency of the expression emancipatory formation and the limits and possibilities of this type of formation in a capitalist society, in dialogue with the historical senses attributed to education and work. It seeks to understand to what extent the determinations of the current productive system are translated into professional education, and specifically, if there are possibilities of materialization of an emancipatory formative process in the Secondary Technical Education in the modality of subsequent supply. The general objective is to analyze if the formative proposal of the subsequent technical courses of the Federal Institute of Paraná (IFPR) Campus Campo Largo is consonant with the theoretical-practical assumptions of historical-dialectical materialism about emancipatory formation and, consequently, with emancipation human. The Institutional Development Project of the IFPR and the items included in the Teaching Projects of the subsequent Courses in Mechanics, Administration, Electrotechnics and Ceramics are analyzed, in order to highlight elements that converge with or diverge from the Marxist theoretical framework. The hypothesis is the lack of conceptual rigor of central categories for the materialization of emancipatory formation, contrary to what is recommended in normative documents of the Federal Institutes. A expressão emancipação humana comumente é usada de modo impreciso e tem servido para descrever eventos distintos e às vezes opostos. Nos marcos do materialismo histórico-dialético, o termo assinala o momento de superação da sociedade capitalista e das relações baseadas nesse modelo de produção. Nesta dissertação, examina-se a consistência terminológica da expressão formação emancipatória e os limites e possibilidades desse tipo de formação em uma sociedade capitalista, em diálogo com os sentidos históricos atribuídos à educação e ao trabalho. Busca-se compreender em que medida as determinações do sistema produtivo vigente se traduzem na educação profissional, e especificamente, se existem possibilidades de materialização de um processo formativo emancipatório no Ensino Técnico de Nível Médio na modalidade de oferta subsequente. O objetivo geral consiste em analisar se a proposta formativa dos cursos técnicos subsequentes do Instituto Federal do Paraná (IFPR), Campus Campo Largo é consonante com os pressupostos teórico-práticos do materialismo histórico-dialético sobre formação emancipatória e, por conseguinte, com a emancipação humana. São analisados o Projeto de Desenvolvimento Institucional do IFPR e os itens constantes dos Projetos Pedagógicos dos Cursos (PPCs) subsequentes em Mecânica, Administração, Eletrotécnica e Cerâmica, a fim de se destacarem elementos que convergem com o referencial teórico marxista ou dele divergem, a partir do método de analise de conteúdo. Declara-se como hipótese a falta de rigor conceitual de categorias centrais para a materialização de uma formação emancipatória, contrariando o que é preconizado em documentos normativos dos Institutos Federais. 2020-01-14T19:08:17Z 2020-01-14T19:08:17Z 2018-08-29 masterThesis SANTOS, Oengredi Mendes Maia dos. Cursos técnicos subsequentes do Instituto Federal do Paraná/Campus Campo Largo e formação emancipatória: entre encontros e desencontros. 2018. Dissertação (Mestrado em Tecnologia e Sociedade) - Universidade Tecnológica Federal do Paraná, Curitiba, 2018. http://repositorio.utfpr.edu.br/jspui/handle/1/4638 por openAccess application/pdf Universidade Tecnológica Federal do Paraná Curitiba Brasil Programa de Pós-Graduação em Tecnologia e Sociedade UTFPR |
institution |
Universidade Tecnológica Federal do Paraná |
collection |
RIUT |
language |
Português |
topic |
Escolas técnicas - Paraná - História Escolas técnicas - Campo Largo (PR) - Educação para o trabalho Ensino profissional Ensino profissional - Aspectos sociológicos Tecnologia Technical institute - Paraná (Brazil) - History Technical institute - Campo Largo (Brazil) Career education Professional education Professional education - Sociological aspects Technology CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO Sociais e Humanidades |
spellingShingle |
Escolas técnicas - Paraná - História Escolas técnicas - Campo Largo (PR) - Educação para o trabalho Ensino profissional Ensino profissional - Aspectos sociológicos Tecnologia Technical institute - Paraná (Brazil) - History Technical institute - Campo Largo (Brazil) Career education Professional education Professional education - Sociological aspects Technology CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO Sociais e Humanidades Santos, Oengredi Mendes Maia dos Cursos técnicos subsequentes do Instituto Federal do Paraná/Campus Campo Largo e formação emancipatória: entre encontros e desencontros |
description |
The term human emancipation is commonly used imprecisely and has served to describe distinct and sometimes opposing events. Within the framework of historicaldialectical materialism, the term marks the moment of overcoming capitalist society and relations based on this model of production. In this dissertation, we examine the terminological consistency of the expression emancipatory formation and the limits and possibilities of this type of formation in a capitalist society, in dialogue with the historical senses attributed to education and work. It seeks to understand to what extent the determinations of the current productive system are translated into professional education, and specifically, if there are possibilities of materialization of an emancipatory formative process in the Secondary Technical Education in the modality of subsequent supply. The general objective is to analyze if the formative proposal of the subsequent technical courses of the Federal Institute of Paraná (IFPR) Campus Campo Largo is consonant with the theoretical-practical assumptions of historical-dialectical materialism about emancipatory formation and, consequently, with emancipation human. The Institutional Development Project of the IFPR and the items included in the Teaching Projects of the subsequent Courses in Mechanics, Administration, Electrotechnics and Ceramics are analyzed, in order to highlight elements that converge with or diverge from the Marxist theoretical framework. The hypothesis is the lack of conceptual rigor of central categories for the materialization of emancipatory formation, contrary to what is recommended in normative documents of the Federal Institutes. |
format |
Dissertação |
author |
Santos, Oengredi Mendes Maia dos |
author_sort |
Santos, Oengredi Mendes Maia dos |
title |
Cursos técnicos subsequentes do Instituto Federal do Paraná/Campus Campo Largo e formação emancipatória: entre encontros e desencontros |
title_short |
Cursos técnicos subsequentes do Instituto Federal do Paraná/Campus Campo Largo e formação emancipatória: entre encontros e desencontros |
title_full |
Cursos técnicos subsequentes do Instituto Federal do Paraná/Campus Campo Largo e formação emancipatória: entre encontros e desencontros |
title_fullStr |
Cursos técnicos subsequentes do Instituto Federal do Paraná/Campus Campo Largo e formação emancipatória: entre encontros e desencontros |
title_full_unstemmed |
Cursos técnicos subsequentes do Instituto Federal do Paraná/Campus Campo Largo e formação emancipatória: entre encontros e desencontros |
title_sort |
cursos técnicos subsequentes do instituto federal do paraná/campus campo largo e formação emancipatória: entre encontros e desencontros |
publisher |
Universidade Tecnológica Federal do Paraná |
publishDate |
2020 |
citation |
SANTOS, Oengredi Mendes Maia dos. Cursos técnicos subsequentes do Instituto Federal do Paraná/Campus Campo Largo e formação emancipatória: entre encontros e desencontros. 2018. Dissertação (Mestrado em Tecnologia e Sociedade) - Universidade Tecnológica Federal do Paraná, Curitiba, 2018. |
url |
http://repositorio.utfpr.edu.br/jspui/handle/1/4638 |
_version_ |
1805316636956164096 |
score |
10,814766 |