Atividade experimental para o ensino de hidrodinâmica: tubo de Venturi
This work is aimed at teachers of high school physics and aims to present an experimental approach on topics of hydrodynamics, emphasizing meaningful learning. The proposal is to construct a venturi tube in an easy way and with materials of moderate cost. For its construction was determined accurate...
Autor principal: | Oliveira, Tatiane de |
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Formato: | Dissertação |
Idioma: | Português |
Publicado em: |
Universidade Tecnológica Federal do Paraná
2020
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Assuntos: | |
Acesso em linha: |
http://repositorio.utfpr.edu.br/jspui/handle/1/4801 |
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riut-1-48012020-03-27T06:01:11Z Atividade experimental para o ensino de hidrodinâmica: tubo de Venturi Experimental activity for teaching hydrodynamics: Venturi tube Oliveira, Tatiane de Silva, Leandro Herculano da https://orcid.org/0000-0002-2374-6521 http://lattes.cnpq.br/5350749822007916 Dalmolin, Fabrício Tronco https://orcid.org/0000-0001-9975-5443 http://lattes.cnpq.br/6716812005513548 Silva, Leandro Herculano da https://orcid.org/0000-0002-2374-6521 http://lattes.cnpq.br/5350749822007916 Malacarne, Luis Carlos https://orcid.org/0000-0002-9436-6497 http://lattes.cnpq.br/5703717142850350 Aprendizagem experimental Física - Experiências Ondas (Física) Experiential learning Physics - Experiments Waves CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::FISICA Física/Ensino de Física This work is aimed at teachers of high school physics and aims to present an experimental approach on topics of hydrodynamics, emphasizing meaningful learning. The proposal is to construct a venturi tube in an easy way and with materials of moderate cost. For its construction was determined accurately the shapes, cutouts and assembly model. Three experimental sets were constructed and subjected to calibration and analysis of their operation. It is still possible to verify the didactic sequence proposed for the application of the educational pro-duct in the classroom, the experimental script presents investigative characteristic because the student will perform the experiment and the teacher will intervene by instigating the logical reasoning through pre existing knowledge. The application of the experiment was carried out for students of the third year of high school in a public educational institution located in the city of Cascavel-PR, the students showed great interest and motivation regarding didactics. Itis concluded that the objective was achieved due to the construction of a venturi tube that matches the materials commercialized in the results obtained. Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior (CAPES) Este trabalho destina-se a professores de física do ensino médio e tem como objetivo apresentar uma abordagem experimental sobre tópicos de hidrodinâmica, enfatizando a aprendizagem significativa. A proposta é construir um tubo de Venturi de forma facilitada e com materiais de custo moderado. Para a sua construção foi determinado com precisão as formas, recortes e modelo de montagem. Foram construídos três conjuntos experimentais que estiveram submetidos a calibração e análise do seu funcionamento. Ainda é possível verificar a sequência didática proposta para aplicação do produto educacional em sala de aula. O roteiro experimental apresenta característica investigativa pois o aluno irá realizar o experimento e o professor irá intervir instigando o raciocínio lógico por meio de conhecimentos pré existentes. A aplicação do experimento foi realizado para alunos do terceiro ano do ensino médio de uma instituição de ensino público situada na cidade de Cascavel- PR. Os alunos mostraram grande interesse motivação quanto a didática desempenhada. Conclui-se que o objetivo foi atingido devido a construção de um tubo de Venturi que equipara-se aos materiais comercializados quanto aos resultados obtidos. 2020-03-26T13:24:58Z 2020-03-26T13:24:58Z 2019-09-27 masterThesis OLIVEIRA, Tatiane de. Atividade experimental para o ensino de hidrodinâmica: tubo de Venturi. 2019. Dissertação (Mestrado em Ensino de Física) - Universidade Tecnológica Federal do Paraná, Medianeira, 2019. http://repositorio.utfpr.edu.br/jspui/handle/1/4801 por openAccess application/pdf application/pdf Universidade Tecnológica Federal do Paraná Medianeira Brasil Programa de Pós-Graduação em Ensino de Física UTFPR |
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Aprendizagem experimental Física - Experiências Ondas (Física) Experiential learning Physics - Experiments Waves CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::FISICA Física/Ensino de Física |
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This work is aimed at teachers of high school physics and aims to present an experimental approach on topics of hydrodynamics, emphasizing meaningful learning. The proposal is to construct a venturi tube in an easy way and with materials of moderate cost. For its construction was determined accurately the shapes, cutouts and assembly model. Three experimental sets were constructed and subjected to calibration and analysis of their operation. It is still possible to verify the didactic sequence proposed for the application of the educational pro-duct in the classroom, the experimental script presents investigative characteristic because the student will perform the experiment and the teacher will intervene by instigating the logical reasoning through pre existing knowledge. The application of the experiment was carried out for students of the third year of high school in a public educational institution located in the city of Cascavel-PR, the students showed great interest and motivation regarding didactics. Itis concluded that the objective was achieved due to the construction of a venturi tube that matches the materials commercialized in the results obtained. |
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OLIVEIRA, Tatiane de. Atividade experimental para o ensino de hidrodinâmica: tubo de Venturi. 2019. Dissertação (Mestrado em Ensino de Física) - Universidade Tecnológica Federal do Paraná, Medianeira, 2019. |
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