Sistema de avaliação de capacidade dinâmica do membro inferior

The present work presents a proposal of a biomedical equipment capable of expose subjects to movements similar to car braking and acquiring information such as the response time and the effort made by lower limbs of patients. Especially after rehabilitation of knee injuries, the evaluation of these...

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Autor principal: Schneider, Paulo Sérgio
Formato: Dissertação
Idioma: Português
Publicado em: Universidade Tecnológica Federal do Paraná 2020
Assuntos:
Acesso em linha: http://repositorio.utfpr.edu.br/jspui/handle/1/5202
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spelling riut-1-52022020-10-01T06:01:06Z Sistema de avaliação de capacidade dinâmica do membro inferior Evaluation system of dynamic capacity of the lower limb Schneider, Paulo Sérgio Schneider, Fábio Kurt http://lattes.cnpq.br/1463591813823167 Hara, Marcos Santos http://lattes.cnpq.br/8070220022292930 Matsumi, Carlos Toshiyuki http://lattes.cnpq.br/9474467477858864 Dias Junior, Elton https://orcid.org/0000-0001-8392-7933 http://lattes.cnpq.br/8408587485005149 Hara, Marcos Santos http://lattes.cnpq.br/8070220022292930 Joelhos - Tratamento Pernas - Movimentos Ligamentos (Anatomia) Dispositivos de treinamento simulado Joelhos - Simulação por computador Knee - Treatment Leg - Movements Ligaments Synthetic training devices Knee - Computer simulation CNPQ::ENGENHARIAS::ENGENHARIA BIOMEDICA Engenharia Biomédica The present work presents a proposal of a biomedical equipment capable of expose subjects to movements similar to car braking and acquiring information such as the response time and the effort made by lower limbs of patients. Especially after rehabilitation of knee injuries, the evaluation of these parameters can be used to monitor their recovery. This research project aims to collaborate with the formation of a protocol that identifies whether the patient is able to safely drive and brake or even be released for sport activities after treatment of injuries to the right knee. The choice of braking movement is given because it is an activity that can prevent accidents where, in addition to new injuries to the driver, other people could be victimized. An equipment similar to a car cockpit has been developed. It has been equipped with sensors to detect some movement characteristics and visual indicators, used to stimulate the user to perform a simulated emergency braking. The mechanical effort made by the user is applied to a pedal, coupled to a mechanical system and connected to a load cell. The electrical signal is then amplified and acquired by a microcontrolled system. From the acquired data, time force diagrams can be presented. Satisfactory results compatible with those generated in real braking have been obtained, indicating the possibility of using the proposed system to check the braking effort. O presente trabalho apresenta uma proposta de equipamento biomédico capaz de submeter sujeitos a movimentos similares aos de frenagem de automóveis e adquirir informações como o tempo de resposta e o esforço realizado por membros inferiores de pacientes. Especialmente após reabilitação de lesão do joelho, a avaliação destes parâmetros pode ser utilizada para o acompanhamento de sua recuperação. Este projeto de pesquisa procura colaborar com a formação de um protocolo que identifique se o paciente está apto a dirigir e realizar frenagens com segurança ou até ser liberado para práticas esportivas após tratamento de lesões no joelho direito. A escolha de frenagem se dá porque é uma atividade que pode evitar acidentes onde, além de novas lesões ao condutor, outras pessoas poderiam ser vitimadas. Desenvolveu-se um equipamento semelhante a um cockpit de um automóvel, dotado de sensores para detectar algumas características do movimento e de indicadores visuais, utilizados para estimular o usuário a realizar a frenagem de emergência simulada. O esforço mecânico realizado pelo usuário é aplicado ao pedal, acoplado a um sistema mecânico e conectado a uma célula de carga. O sinal elétrico é então amplificado e adquirido por um sistema microcontrolado. A partir dos dados adquiridos, diagramas de força pelo tempo podem ser apresentados. Chegou-se a resultados satisfatórios e compatíveis com os gerados em frenagens reais, indicando a possibilidade da utilização do sistema proposto para a verificação de esforço de frenagem. 2020-09-25T21:08:46Z 2020-09-25T21:08:46Z 2020-02-28 masterThesis SCHNEIDER, Paulo Sérgio. Sistema de avaliação de capacidade dinâmica do membro inferior. 2020. Dissertação (Mestrado em Engenharia Biomédica) - Universidade Tecnológica Federal do Paraná, Curitiba, 2020. http://repositorio.utfpr.edu.br/jspui/handle/1/5202 por openAccess application/pdf Universidade Tecnológica Federal do Paraná Curitiba Brasil Programa de Pós-Graduação em Engenharia Biomédica UTFPR
institution Universidade Tecnológica Federal do Paraná
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description The present work presents a proposal of a biomedical equipment capable of expose subjects to movements similar to car braking and acquiring information such as the response time and the effort made by lower limbs of patients. Especially after rehabilitation of knee injuries, the evaluation of these parameters can be used to monitor their recovery. This research project aims to collaborate with the formation of a protocol that identifies whether the patient is able to safely drive and brake or even be released for sport activities after treatment of injuries to the right knee. The choice of braking movement is given because it is an activity that can prevent accidents where, in addition to new injuries to the driver, other people could be victimized. An equipment similar to a car cockpit has been developed. It has been equipped with sensors to detect some movement characteristics and visual indicators, used to stimulate the user to perform a simulated emergency braking. The mechanical effort made by the user is applied to a pedal, coupled to a mechanical system and connected to a load cell. The electrical signal is then amplified and acquired by a microcontrolled system. From the acquired data, time force diagrams can be presented. Satisfactory results compatible with those generated in real braking have been obtained, indicating the possibility of using the proposed system to check the braking effort.
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