Contribuição do profissional bibliotecário na formação do discente de graduação na universidade
This study had as the objective to know the representation manifested social an the speech of the librarians professionals working in university libraries about your contribution at formation of the university student of graduation. The research held was qualitative types, having as theoretical and...
Autor principal: | Lira, Elda Lopes |
---|---|
Formato: | Dissertação |
Idioma: | Português |
Publicado em: |
Pato Branco
2010
|
Assuntos: | |
Acesso em linha: |
http://repositorio.utfpr.edu.br/jspui/handle/1/54 |
Tags: |
Adicionar Tag
Sem tags, seja o primeiro a adicionar uma tag!
|
id |
riut-1-54 |
---|---|
recordtype |
dspace |
spelling |
riut-1-542020-06-03T17:04:12Z Contribuição do profissional bibliotecário na formação do discente de graduação na universidade Lira, Elda Lopes Souza, Francisco das Chagas de Profissional Bibliotecário Professional Librarian This study had as the objective to know the representation manifested social an the speech of the librarians professionals working in university libraries about your contribution at formation of the university student of graduation. The research held was qualitative types, having as theoretical and methodological fundamentation the knowledge sociology and the social constructive precepts, besides the social and collective representation theories. The analysis technique for the speechs tabulation, collected by interview, was the Collective Subject Speech (CSS). The research environment was the Central Library of the UFSC, to located in University Campus Trindade, in Florianópolis, in Santa Catarina State. The choice the is institution occorre in consideration suitability of research. The trough of speech synthesize on CSS, mode what the knowledge obtained in graduation form the support for work of librarian and for that he develop your work quotidian of form more efficient, are necessary a heap of knowledge of the languages foreigner, above all of the English. The domain of the work what drudgery in the day by day, the knowledge aggregates at the along of the professional life and the knowledge acquired with the continued education form the conjoined of the professionals competences speak by the speech collective, while what attention, honesty, self-confidence and understanding are mention how the principal personal competences. The computing, the data-bases and the internet are the workman’s tool and the technological recourse utilizable by the collective interview. Kept evident still what promote the autonomy of the student by your research is a objective common between the interview librarian. Este estudo teve como objetivo conhecer as representações socialmente construídas pelos bibliotecários atuantes em bibliotecas universitárias a respeito da contribuição destes na formação do discente da graduação. A pesquisa aqui proposta teve abordagem qualitativa. Sua fundamentação teórica e metodológica apoiou-se na sociologia do conhecimento e nos preceitos do construcionismo social, assim como nas teorias das representações sociais e coletivas. A técnica utilizada no tratamento e análise dos discursos coletados por meio de entrevistas semi-estruturadas foi o Discurso do Sujeito Coletivo – DSC. O ambiente da pesquisa foi a Biblioteca Central da UFSC, localizada no Campus Universitário Trindade, em Florianópolis, no Estado de Santa Catarina. A escolha dessa instituição se deu pela conveniência da pesquisa, uma vez que a opinião dos bibliotecários sobre o tema ora abordado independe de unidade de federação ao qual se encontre o profissional, gênero ou qualquer outro fator. A partir dos discursos sintetizados no DSC, verificou-se que os conhecimentos adquiridos na graduação formam a base de sustentação do trabalho do bibliotecário e para que ele desenvolva seu trabalho cotidiano de forma mais eficiente, são necessários um acervo de conhecimentos gerais e conhecimento de línguas estrangeiras, sobretudo do inglês.O domínio da especificidade com a qual lida no dia-a-dia, os conhecimentos agregados ao longo da vida profissional e os conhecimentos adquiridos com a educação continuada formam o conjunto das competências profissionais mencionadas pelo discurso coletivo, enquanto que atenção, honestidade, autoconfiança e compreensão são mencionados como as principais competências pessoais. O computador, as bases de dados e a internet são as ferramentas e os recursos tecnológicos utilizados pelo coletivo entrevistado. Evidenciou-se ainda que tornar o usuário independente em suas pesquisas é um objetivo comum entre os bibliotecários entrevistados. 2010-09-13T19:42:46Z 2010-09-13T19:42:46Z 2007 masterThesis LIRA, Elda Lopes. Contribuição do profissional bibliotecário na formação do discente de graduação na universidade. 2007. 122 f. Dissertação (Mestrado em Ciência da Informação) – Universidade Federal de Santa Catarina, Centro de Ciências da Educação, Florianópolis, 2007. http://repositorio.utfpr.edu.br/jspui/handle/1/54 por openAccess application/pdf Pato Branco |
institution |
Universidade Tecnológica Federal do Paraná |
collection |
RIUT |
language |
Português |
topic |
Profissional Bibliotecário Professional Librarian |
spellingShingle |
Profissional Bibliotecário Professional Librarian Lira, Elda Lopes Contribuição do profissional bibliotecário na formação do discente de graduação na universidade |
description |
This study had as the objective to know the representation manifested social an the speech of the librarians professionals working in university libraries about your contribution at formation of the university student of graduation. The research held was qualitative types, having as theoretical and methodological fundamentation the knowledge sociology and the social constructive precepts, besides the social and collective representation theories. The analysis technique for the speechs tabulation, collected by interview, was the Collective Subject Speech (CSS). The research environment was the Central Library of the UFSC, to located in University Campus Trindade, in Florianópolis, in Santa Catarina State. The choice the is institution occorre in consideration suitability of research. The trough of speech synthesize on CSS, mode what the knowledge obtained in graduation form the support for work of librarian and for that he develop your work quotidian of form more efficient, are necessary a heap of knowledge of the languages foreigner, above all of the English. The domain of the work what drudgery in the day by day, the knowledge aggregates at the along of the professional life and the knowledge acquired with the continued education form the conjoined of the professionals competences speak by the speech collective, while what attention, honesty, self-confidence and understanding are mention how the principal personal competences. The computing, the data-bases and the internet are the workman’s tool and the technological recourse utilizable by the collective interview. Kept evident still what promote the autonomy of the student by your research is a objective common between the interview librarian. |
format |
Dissertação |
author |
Lira, Elda Lopes |
author_sort |
Lira, Elda Lopes |
title |
Contribuição do profissional bibliotecário na formação do discente de graduação na universidade |
title_short |
Contribuição do profissional bibliotecário na formação do discente de graduação na universidade |
title_full |
Contribuição do profissional bibliotecário na formação do discente de graduação na universidade |
title_fullStr |
Contribuição do profissional bibliotecário na formação do discente de graduação na universidade |
title_full_unstemmed |
Contribuição do profissional bibliotecário na formação do discente de graduação na universidade |
title_sort |
contribuição do profissional bibliotecário na formação do discente de graduação na universidade |
publisher |
Pato Branco |
publishDate |
2010 |
citation |
LIRA, Elda Lopes. Contribuição do profissional bibliotecário na formação do discente de graduação na universidade. 2007. 122 f. Dissertação (Mestrado em Ciência da Informação) – Universidade Federal de Santa Catarina, Centro de Ciências da Educação, Florianópolis, 2007. |
url |
http://repositorio.utfpr.edu.br/jspui/handle/1/54 |
_version_ |
1805302382559494144 |
score |
10,814766 |