Contribuições do PIBID na construção da identidade docente de licenciados em química
The aim of this research is to present the results related to the contributions of the Institutional Program of Scientific Initiation Scholarship (PIBID), subproject - Chemistry of UTFPR Campus Apucarana, to chemistry graduates and to identify how the program assists in the construction of identity...
Autor principal: | Borges, Larissa Caroline da Silva |
---|---|
Formato: | Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação) |
Idioma: | Português |
Publicado em: |
Universidade Tecnológica Federal do Paraná
2020
|
Assuntos: | |
Acesso em linha: |
http://repositorio.utfpr.edu.br/jspui/handle/1/5507 |
Tags: |
Adicionar Tag
Sem tags, seja o primeiro a adicionar uma tag!
|
id |
riut-1-5507 |
---|---|
recordtype |
dspace |
spelling |
riut-1-55072020-11-06T13:36:41Z Contribuições do PIBID na construção da identidade docente de licenciados em química Contributions of PIBID in the construction of the teaching identity of graduates in chemistry Borges, Larissa Caroline da Silva Rivelini, Angelica Cristina Rivelini, Angelica Cristina Hilário, Ana Paula Amaral, Roseli Gall do Professores de química Professores - Formação Química - Estudo e ensino Chemistry teachers Teachers, Training of Chemistry - Study and teaching CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::QUIMICA The aim of this research is to present the results related to the contributions of the Institutional Program of Scientific Initiation Scholarship (PIBID), subproject - Chemistry of UTFPR Campus Apucarana, to chemistry graduates and to identify how the program assists in the construction of identity in these graduates. For this purpose a questionnaire entitled "PIBID and the Training of Chemistry Teachers" was made available to the graduates through Google Forms, in the procedure of data collection. In the development of the research was used as a theoretical methodological resource the Content Analysis, proposed by Moraes (1999) and Bardin (2011), being used as categories of analysis the Learning Learning Focuses (FAD) an analysis tool that has the purpose to highlight: The Interest for Teaching (Focus 1); Practical Knowledge of Teaching (Focus 2); Reflection on Teaching (Focus 3); Teaching Community (Focus 4); Teaching Identity (Focus 5). It is important to point out that the purpose of this work is the fact that the PIBID is innovative in teacher training and it is convenient at the present time, when the program is established, to discuss its contributions in career choices and in the construction of the identity of these teachers. The results of this research indicate that the program has contributed to the professional and personal learning of its participants, highlighting the initial formation together with PIBID, as a fundamental environment for the construction of the teaching identity. Esta pesquisa tem como objetivo apresentar os resultados referentes às contribuições do Programa Institucional de Bolsas de Iniciação a Docência – PIBID, subprojeto - Química da UTFPR Campus Apucarana, para os licenciados em química que passaram pelo programa e identificar de que forma o programa auxilia na construção da identidade docente nesses egressos. Para tal finalidade utilizou-se um questionário intitulado “PIBID e a Formação de Professores de Química”, disponibilizado aos egressos por meio do Google Forms, no procedimento de coleta de dados. No desenvolvimento da pesquisa, empregou-se como recurso teórico metodológico a Análise de Conteúdo (AC), proposta por Moraes (1999) e Bardin (2011), sendo utilizados como categorias de análise os Focos da Aprendizagem Docente (FAD) um instrumento de análise que tem a finalidade de evidenciar o: Interesse pela Docência (Foco 1); Conhecimento Prático da Docência (Foco 2); Reflexão sobre a Docência (Foco 3); Comunidade Docente (Foco 4); Identidade Docente (Foco 5). Ressalta-se que o direcionamento deste trabalho, está no fato de o PIBID possuir caráter inovador na formação de professores, sendo conveniente no presente momento, em que o programa está estabelecido, discutir suas contribuições nas opções pelas carreiras e na construção da identidade desses professores. Os resultados dessa pesquisa indicam que o programa tem contribuído para a aprendizagem profissional e pessoal de seus participantes, destacando, a formação inicial em conjunto ao PIBID, como ambiente propício para a construção da identidade docente. 2020-11-06T13:36:41Z 2020-11-06T13:36:41Z 2017-11-30 bachelorThesis BORGES, Larissa Caroline da Silva. Contribuições do PIBID na construção da identidade docente de licenciados em química. 2017. 71 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação) - Universidade Tecnológica Federal do Paraná, Apucarana, 2017. http://repositorio.utfpr.edu.br/jspui/handle/1/5507 por openAccess application/pdf Universidade Tecnológica Federal do Paraná Apucarana Brasil Licenciatura em Química UTFPR |
institution |
Universidade Tecnológica Federal do Paraná |
collection |
RIUT |
language |
Português |
topic |
Professores de química Professores - Formação Química - Estudo e ensino Chemistry teachers Teachers, Training of Chemistry - Study and teaching CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::QUIMICA |
spellingShingle |
Professores de química Professores - Formação Química - Estudo e ensino Chemistry teachers Teachers, Training of Chemistry - Study and teaching CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::QUIMICA Borges, Larissa Caroline da Silva Contribuições do PIBID na construção da identidade docente de licenciados em química |
description |
The aim of this research is to present the results related to the contributions of the Institutional Program of Scientific Initiation Scholarship (PIBID), subproject - Chemistry of UTFPR Campus Apucarana, to chemistry graduates and to identify how the program assists in the construction of identity in these graduates. For this purpose a questionnaire entitled "PIBID and the Training of Chemistry Teachers" was made available to the graduates through Google Forms, in the procedure of data collection. In the development of the research was used as a theoretical methodological resource the Content Analysis, proposed by Moraes (1999) and Bardin (2011), being used as categories of analysis the Learning Learning Focuses (FAD) an analysis tool that has the purpose to highlight: The Interest for Teaching (Focus 1); Practical Knowledge of Teaching (Focus 2); Reflection on Teaching (Focus 3); Teaching Community (Focus 4); Teaching Identity (Focus 5). It is important to point out that the purpose of this work is the fact that the PIBID is innovative in teacher training and it is convenient at the present time, when the program is established, to discuss its contributions in career choices and in the construction of the identity of these teachers. The results of this research indicate that the program has contributed to the professional and personal learning of its participants, highlighting the initial formation together with PIBID, as a fundamental environment for the construction of the teaching identity. |
format |
Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação) |
author |
Borges, Larissa Caroline da Silva |
author_sort |
Borges, Larissa Caroline da Silva |
title |
Contribuições do PIBID na construção da identidade docente de licenciados em química |
title_short |
Contribuições do PIBID na construção da identidade docente de licenciados em química |
title_full |
Contribuições do PIBID na construção da identidade docente de licenciados em química |
title_fullStr |
Contribuições do PIBID na construção da identidade docente de licenciados em química |
title_full_unstemmed |
Contribuições do PIBID na construção da identidade docente de licenciados em química |
title_sort |
contribuições do pibid na construção da identidade docente de licenciados em química |
publisher |
Universidade Tecnológica Federal do Paraná |
publishDate |
2020 |
citation |
BORGES, Larissa Caroline da Silva. Contribuições do PIBID na construção da identidade docente de licenciados em química. 2017. 71 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação) - Universidade Tecnológica Federal do Paraná, Apucarana, 2017. |
url |
http://repositorio.utfpr.edu.br/jspui/handle/1/5507 |
_version_ |
1805307802701266944 |
score |
10,814766 |