O consumo de moda e a formação da identidade: considerações sobre os corinthianos

In past decades, the identity was considered something static and, as the globalization phenomenon was being spreading, the subject, once considered cartesian, was being transforming: first into sociological subject and then into post-modern subject. Therefore, this present work aims to show how con...

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Autor principal: Lemos, Giovana Moro Cavalcante
Formato: Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação)
Idioma: Português
Publicado em: Universidade Tecnológica Federal do Paraná 2020
Assuntos:
Acesso em linha: http://repositorio.utfpr.edu.br/jspui/handle/1/5885
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spelling riut-1-58852020-11-09T18:46:16Z O consumo de moda e a formação da identidade: considerações sobre os corinthianos Lemos, Giovana Moro Cavalcante Ghizzo, Marcio Roberto Spaine, Patrícia Almeida Comportamento do consumidor Moda Identidade social Futebol - Torcedores Consumer behavior Fashion Group identity Soccer fans Tecnologia em Design de Moda In past decades, the identity was considered something static and, as the globalization phenomenon was being spreading, the subject, once considered cartesian, was being transforming: first into sociological subject and then into post-modern subject. Therefore, this present work aims to show how consumption was becoming a fundamental tool in people’s identity formation, once this happens to satisfy, often, more a symbolic need than a real one. Besides, the diversity of products, services, etc., available to the society, generated a certain identity crisis, in which people consume in order to demonstrate who they are or who they want to be. It is not different in the soccer environment, because people consume the products of their team wanting to show devotion and love for their club and that they are part of that group. The field research confirmed the hypothesis that people consume in order to be part of a group with common interests and to be proud of showing the team that they cheer for. Nas décadas passadas a identidade foi considerada algo fixo e, conforme o fenômeno da globalização foi se disseminando, o sujeito, que antes era considerado cartesiano, foi se transformando: primeiro em sujeito sociológico e depois em sujeito pós-moderno. Dessa forma, o presente trabalho objetiva mostrar a forma como o consumo foi se tornando instrumento fundamental na formação da identidade das pessoas, já que isto acontece para saciar, muitas vezes, mais uma necessidade simbólica do que real do indivíduo. Além disso, a diversidade de produtos, serviços, etc., que são disponibilizados à sociedade gerou certa crise de identidade, em que as pessoas consomem com intuito de demonstrar quem são ou desejam ser. No meio futebolístico, não é diferente, pois as pessoas consomem os produtos do time querendo demonstrar devoção e amor ao clube e que fazem parte daquele conjunto. A pesquisa de campo realizada confirmou a hipótese de que as pessoas consomem com o intuito de fazer parte de um grupo com interesses em comum e por se orgulhar de mostrar o time para que torcem. 2020-11-09T18:46:16Z 2020-11-09T18:46:16Z 2011-11-22 bachelorThesis LEMOS, Giovana Moro Cavalcante. O consumo de moda e a formação da identidade: considerações sobre os corinthianos. 2011. 98 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação) - Universidade Tecnológica Federal do Paraná, Apucarana, 2011. http://repositorio.utfpr.edu.br/jspui/handle/1/5885 por application/pdf Universidade Tecnológica Federal do Paraná Apucarana
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Lemos, Giovana Moro Cavalcante
O consumo de moda e a formação da identidade: considerações sobre os corinthianos
description In past decades, the identity was considered something static and, as the globalization phenomenon was being spreading, the subject, once considered cartesian, was being transforming: first into sociological subject and then into post-modern subject. Therefore, this present work aims to show how consumption was becoming a fundamental tool in people’s identity formation, once this happens to satisfy, often, more a symbolic need than a real one. Besides, the diversity of products, services, etc., available to the society, generated a certain identity crisis, in which people consume in order to demonstrate who they are or who they want to be. It is not different in the soccer environment, because people consume the products of their team wanting to show devotion and love for their club and that they are part of that group. The field research confirmed the hypothesis that people consume in order to be part of a group with common interests and to be proud of showing the team that they cheer for.
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