Curso técnico em turismo: aproximações e distanciamentos dos documentos oficiais a partir de um estudo de caso

In this dissertation will be addressed the professional education policy in the State of Paraná, since 2003, and its effectuation at school X, maintained by the State Department of education (SEED-PR). The case study had as object the technical course in tourism, integrated to high school and offere...

ver descrição completa

Autor principal: Meira, Celso Maciel de
Formato: Dissertação
Idioma: Português
Publicado em: Universidade Tecnológica Federal do Paraná 2014
Assuntos:
Acesso em linha: http://repositorio.utfpr.edu.br/jspui/handle/1/710
Tags: Adicionar Tag
Sem tags, seja o primeiro a adicionar uma tag!
id riut-1-710
recordtype dspace
spelling riut-1-7102015-03-07T06:13:34Z Curso técnico em turismo: aproximações e distanciamentos dos documentos oficiais a partir de um estudo de caso Meira, Celso Maciel de Amorim, Mário Lopes Ensino profissional - Curitiba (PR) - Estudo de casos Turismo - Estudo e ensino Ensino integrado - Currículos Professores de ensino técnico - Formação Educação e Estado - Paraná Tecnologia Professional education - Curitiba (PR) - Case studies Tourism - Study and teaching Articulation (Education) - Curricula Technical education teachers - Training of Education and state - Paraná Technology In this dissertation will be addressed the professional education policy in the State of Paraná, since 2003, and its effectuation at school X, maintained by the State Department of education (SEED-PR). The case study had as object the technical course in tourism, integrated to high school and offered by the referred institution. On the basis of qualitative study, aimed to analyze the supply of technical course in Tourism, integrated into the high school of College X in the perspective indicated by the official documents. Permeated by studies issues related to material and human resources of the course. Thus, relations have been established between the infrastructure of the College X, provided to the referred technical course in relation to the recommendations of the national catalogue of technical courses (CNCT). Was also analyzed the PPP of the course in relation to the guidelines of the Professional Education of Paraná (DEPs) and yet, characterized the teaching staff of the mentioned course, in which we research their representations about work as a principle and integrated high school, foundational DEPs categories. The results revealed that the infrastructure (material resources) is insufficient compared to the recommendations of CTNC, and that the College‟s X PPP is diametrically opposed to the fundamentals of the DEPs when compared the fundamentals of each of these documents. In the characterization of teachers, among other surveys, we found no professional employment relationships, especially when it comes from teachers of technical subjects. Still was verified that their continued education, offered by the maintaining entity, does not answer the specifics for technical training in tourism. About the DEPs and the philosophical foundations that support it, was found that a small number of teachers have knowledge about it. The vast majority of teachers demonstrated distancing from the document and misunderstandings about the categories investigated. Finally, when we study the history and establish relationship with the present, the data shows that little has changed over the existence of professional education in Brazil, notably marked by its structural duality. Nesta dissertação será abordada a política da educação profissional no Estado do Paraná, a partir de 2003, e sua efetivação no Colégio X, mantido pela Secretaria de Estado da Educação (SEED-PR). O estudo de caso teve como objeto o Curso Técnico em Turismo, integrado ao ensino médio e ofertado pela referida instituição. Com base na pesquisa do tipo qualitativa, buscou-se analisar a oferta do curso Técnico em Turismo, integrado ao ensino médio do Colégio X na perspectiva apontada pelos documentos oficiais. Perpassaram pelos estudos questões relacionadas aos recursos materiais e aos humanos do curso. Destarte, foram estabelecidas relações entre a infraestrutura do Colégio X, disponibilizada ao referido curso técnico em relação às recomendações do Catálogo Nacional de Cursos Técnicos (CNCT). Também foi analisado o PPP do curso em relação às Diretrizes da Educação Profissional do Paraná (DEPs) bem como, caracterizado o corpo docente do mencionado curso, no qual pesquisamos suas representações acerca do trabalho como princípio e ensino médio integrado, categorias fundantes das DEPs. Os resultados revelaram que a infraestrutura (recursos materiais) se mostra insuficiente em relação às recomendações do CTNC, e que o PPP do Colégio X se encontra diametralmente oposto aos fundamentos das DEPs quando comparado os fundamentos de cada um desses documentos. Na caracterização dos professores, entre outros levantamentos, apuramos profissionais sem vínculos empregatícios, notadamente quando se trata dos docentes das disciplinas técnicas. Ainda foi constatado que suas formações continuadas, ofertadas pela mantenedora, não vem atendendo as especificidades para a formação técnica em turismo. Acerca das DEPs e dos fundamentos filosóficos que a sustentam, apuramos que um reduzido número de professores tem conhecimento sobre o assunto. A grande maioria dos docentes demostraram distanciamentos do referido documento e incompreensões acerca das categorias investigadas. Por fim, quando estudamos a história e estabelecemos relação com a atualidade, os dados revelam que pouco se alterou ao longo da existência da educação profissional no Brasil, marcada por sua dualidade estrutural. 2014-02-27T20:10:08Z 2014-02-27T20:10:08Z 2013-10-09 masterThesis MEIRA, Celso Maciel de. Curso técnico em turismo: aproximações e distanciamentos dos documentos oficiais a partir de um estudo de caso. 2013. 91 f. Dissertação (Mestrado em Tecnologia) – Universidade Tecnológica Federal do Paraná, Curitiba, 2013. http://repositorio.utfpr.edu.br/jspui/handle/1/710 por application/pdf Universidade Tecnológica Federal do Paraná Curitiba Programa de Pós-Graduação em Tecnologia
institution Universidade Tecnológica Federal do Paraná
collection RIUT
language Português
topic Ensino profissional - Curitiba (PR) - Estudo de casos
Turismo - Estudo e ensino
Ensino integrado - Currículos
Professores de ensino técnico - Formação
Educação e Estado - Paraná
Tecnologia
Professional education - Curitiba (PR) - Case studies
Tourism - Study and teaching
Articulation (Education) - Curricula
Technical education teachers - Training of
Education and state - Paraná
Technology
spellingShingle Ensino profissional - Curitiba (PR) - Estudo de casos
Turismo - Estudo e ensino
Ensino integrado - Currículos
Professores de ensino técnico - Formação
Educação e Estado - Paraná
Tecnologia
Professional education - Curitiba (PR) - Case studies
Tourism - Study and teaching
Articulation (Education) - Curricula
Technical education teachers - Training of
Education and state - Paraná
Technology
Meira, Celso Maciel de
Curso técnico em turismo: aproximações e distanciamentos dos documentos oficiais a partir de um estudo de caso
description In this dissertation will be addressed the professional education policy in the State of Paraná, since 2003, and its effectuation at school X, maintained by the State Department of education (SEED-PR). The case study had as object the technical course in tourism, integrated to high school and offered by the referred institution. On the basis of qualitative study, aimed to analyze the supply of technical course in Tourism, integrated into the high school of College X in the perspective indicated by the official documents. Permeated by studies issues related to material and human resources of the course. Thus, relations have been established between the infrastructure of the College X, provided to the referred technical course in relation to the recommendations of the national catalogue of technical courses (CNCT). Was also analyzed the PPP of the course in relation to the guidelines of the Professional Education of Paraná (DEPs) and yet, characterized the teaching staff of the mentioned course, in which we research their representations about work as a principle and integrated high school, foundational DEPs categories. The results revealed that the infrastructure (material resources) is insufficient compared to the recommendations of CTNC, and that the College‟s X PPP is diametrically opposed to the fundamentals of the DEPs when compared the fundamentals of each of these documents. In the characterization of teachers, among other surveys, we found no professional employment relationships, especially when it comes from teachers of technical subjects. Still was verified that their continued education, offered by the maintaining entity, does not answer the specifics for technical training in tourism. About the DEPs and the philosophical foundations that support it, was found that a small number of teachers have knowledge about it. The vast majority of teachers demonstrated distancing from the document and misunderstandings about the categories investigated. Finally, when we study the history and establish relationship with the present, the data shows that little has changed over the existence of professional education in Brazil, notably marked by its structural duality.
format Dissertação
author Meira, Celso Maciel de
author_sort Meira, Celso Maciel de
title Curso técnico em turismo: aproximações e distanciamentos dos documentos oficiais a partir de um estudo de caso
title_short Curso técnico em turismo: aproximações e distanciamentos dos documentos oficiais a partir de um estudo de caso
title_full Curso técnico em turismo: aproximações e distanciamentos dos documentos oficiais a partir de um estudo de caso
title_fullStr Curso técnico em turismo: aproximações e distanciamentos dos documentos oficiais a partir de um estudo de caso
title_full_unstemmed Curso técnico em turismo: aproximações e distanciamentos dos documentos oficiais a partir de um estudo de caso
title_sort curso técnico em turismo: aproximações e distanciamentos dos documentos oficiais a partir de um estudo de caso
publisher Universidade Tecnológica Federal do Paraná
publishDate 2014
citation MEIRA, Celso Maciel de. Curso técnico em turismo: aproximações e distanciamentos dos documentos oficiais a partir de um estudo de caso. 2013. 91 f. Dissertação (Mestrado em Tecnologia) – Universidade Tecnológica Federal do Paraná, Curitiba, 2013.
url http://repositorio.utfpr.edu.br/jspui/handle/1/710
_version_ 1805321324726321152
score 10,814766