A política pública e os portos brasileiros: casos de estudo: terminais privados de contêineres do Porto de Santos
This study intends to analyze the influence of the Brazilian public port policy, applied between 1993 and 2012, in the Port of Santos’ private containers terminals in the perception of the employers and trade union representatives. The research can be classified as applied, in terms of qualitative n...
Autor principal: | Bósio, Ângela de Fátima Caron |
---|---|
Formato: | Dissertação |
Idioma: | Português |
Publicado em: |
Universidade Tecnológica Federal do Paraná
2014
|
Assuntos: | |
Acesso em linha: |
http://repositorio.utfpr.edu.br/jspui/handle/1/723 |
Tags: |
Adicionar Tag
Sem tags, seja o primeiro a adicionar uma tag!
|
id |
riut-1-723 |
---|---|
recordtype |
dspace |
spelling |
riut-1-7232015-03-07T06:13:27Z A política pública e os portos brasileiros: casos de estudo: terminais privados de contêineres do Porto de Santos Bósio, Ângela de Fátima Caron Nascimento, Décio Estevão do Política pública Portos Áreas portuárias Terminais marítimos Public policy Harbors Port districts Marine terminals This study intends to analyze the influence of the Brazilian public port policy, applied between 1993 and 2012, in the Port of Santos’ private containers terminals in the perception of the employers and trade union representatives. The research can be classified as applied, in terms of qualitative nature in approach to the problem, and in relation to the methodological techniques, the research uses prevalently the techniques of bibliographic, documentary and survey researches.In the field research, used to verify the evolutionary process of containers’ private terminals in labor relations and in productivity, handling of containers, was used the instrument of semi-structured interviews, conducted with trade union leaders, both, workers' and employers' representatives, and executive officers of private port terminals of the mentioned port. The analysis of the objective of the research was made from the literature, mainly involving the public policy issues, ports, labor relations and productivity, and the perception of private actors related to the Port of Santos. In relation to the results, there is a divergence of perceptions among the actors involved. In the perception of the representatives of employees, the existing policy caused a reduction of jobs and reduction in the average income. However, from the employers' perspective, the policy is perceived as positive once that, among many benefits, it brought the management of labor force for inside of the terminals, and consolidated the significant increase of productivity in the containers handling, which achieves productivity indexes close to those of foreign ports. Este estudo tem por objetivo analisar a influência da política pública portuária brasileira, aplicada entre 1993 e 2012, nos terminais privados de contêineres do Porto de Santos na percepção dos atores patronais e dos representantes sindicais. A pesquisa pode ser classificada como aplicada, em termos de natureza qualitativa na abordagem do problema, e em relação às técnicas metodológicas, a pesquisa utiliza preponderantemente as técnicas de pesquisa bibliográfica, documental e levantamento. Na pesquisa de campo, utilizada para verificar o processo evolutivo dos terminais privados de contêineres nas relações de trabalho e na produtividade, na movimentação de contêineres, foi utilizado o instrumento da entrevista semiestruturada, realizada com líderes sindicais patronais e de trabalhadores, representantes executivos dos terminais portuários privados no referido porto. A análise do objetivo da pesquisa foi feita a partir da literatura, envolvendo principalmente os temas de política pública, portos, relações de trabalho e produtividade, e da percepção de atores privados vinculados ao Porto de Santos. Em relação aos resultados, verifica-se uma divergência de percepções entre os atores envolvidos. Na percepção dos representantes da classe laboral, a política vigente provocou diminuição de postos de trabalho e redução da renda média. Já do lado patronal, a política é percebida como positiva uma vez que, entre outros benefícios, ela trouxe uma gestão da mão de obra avulsa para dentro dos terminais, e alicerçou o significativo aumento de produtividade na movimentação de contêineres, que atinja índices de produtividade próximos aos dos portos internacionais. 2014-02-28T13:45:31Z 2014-02-28T13:45:31Z 2013-06-20 masterThesis BÓSIO, Ângela de Fátima Caron. A política pública e os portos brasileiros: casos de estudo: terminais privados de contêineres do Porto de Santos. 2013. 267 f. Dissertação (Mestrado em Planejamento e Governança Pública) – Universidade Tecnológica Federal do Paraná, Curitiba, 2013. http://repositorio.utfpr.edu.br/jspui/handle/1/723 por application/pdf Universidade Tecnológica Federal do Paraná Curitiba Programa de Pós-Graduação em Planejamento e Governança Pública |
institution |
Universidade Tecnológica Federal do Paraná |
collection |
RIUT |
language |
Português |
topic |
Política pública Portos Áreas portuárias Terminais marítimos Public policy Harbors Port districts Marine terminals |
spellingShingle |
Política pública Portos Áreas portuárias Terminais marítimos Public policy Harbors Port districts Marine terminals Bósio, Ângela de Fátima Caron A política pública e os portos brasileiros: casos de estudo: terminais privados de contêineres do Porto de Santos |
description |
This study intends to analyze the influence of the Brazilian public port policy, applied between 1993 and 2012, in the Port of Santos’ private containers terminals in the perception of the employers and trade union representatives. The research can be classified as applied, in terms of qualitative nature in approach to the problem, and in relation to the methodological techniques, the research uses prevalently the techniques of bibliographic, documentary and survey researches.In the field research, used to verify the evolutionary process of containers’ private terminals in labor relations and in productivity, handling of containers, was used the instrument of semi-structured interviews, conducted with trade union leaders, both, workers' and employers' representatives, and executive officers of private port terminals of the mentioned port. The analysis of the objective of the research was made from the literature, mainly involving the public policy issues, ports, labor relations and productivity, and the perception of private actors related to the Port of Santos. In relation to the results, there is a divergence of perceptions among the actors involved. In the perception of the representatives of employees, the existing policy caused a reduction of jobs and reduction in the average income. However, from the employers' perspective, the policy is perceived as positive once that, among many benefits, it brought the management of labor force for inside of the terminals, and consolidated the significant increase of productivity in the containers handling, which achieves productivity indexes close to those of foreign ports. |
format |
Dissertação |
author |
Bósio, Ângela de Fátima Caron |
author_sort |
Bósio, Ângela de Fátima Caron |
title |
A política pública e os portos brasileiros: casos de estudo: terminais privados de contêineres do Porto de Santos |
title_short |
A política pública e os portos brasileiros: casos de estudo: terminais privados de contêineres do Porto de Santos |
title_full |
A política pública e os portos brasileiros: casos de estudo: terminais privados de contêineres do Porto de Santos |
title_fullStr |
A política pública e os portos brasileiros: casos de estudo: terminais privados de contêineres do Porto de Santos |
title_full_unstemmed |
A política pública e os portos brasileiros: casos de estudo: terminais privados de contêineres do Porto de Santos |
title_sort |
política pública e os portos brasileiros: casos de estudo: terminais privados de contêineres do porto de santos |
publisher |
Universidade Tecnológica Federal do Paraná |
publishDate |
2014 |
citation |
BÓSIO, Ângela de Fátima Caron. A política pública e os portos brasileiros: casos de
estudo: terminais privados de contêineres do Porto de Santos. 2013. 267 f. Dissertação (Mestrado em Planejamento e Governança Pública) – Universidade Tecnológica Federal do Paraná, Curitiba, 2013. |
url |
http://repositorio.utfpr.edu.br/jspui/handle/1/723 |
_version_ |
1805452889337888768 |
score |
10,814766 |