Análise de big data para visualização de métricas dos docentes do ensino superior
Electronic devices have become increasingly intelligent. Data from several sources are generated every second and with the growth of digital data worldwide, increasingly have the need to manage them using unconventional solutions, and meet this demand in a financially viable way. Such solutions are...
Autor principal: | Silva, Alex Junior Nunes da |
---|---|
Formato: | Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação) |
Idioma: | Português |
Publicado em: |
Universidade Tecnológica Federal do Paraná
2020
|
Assuntos: | |
Acesso em linha: |
http://repositorio.utfpr.edu.br/jspui/handle/1/7425 |
Tags: |
Adicionar Tag
Sem tags, seja o primeiro a adicionar uma tag!
|
id |
riut-1-7425 |
---|---|
recordtype |
dspace |
spelling |
riut-1-74252020-11-10T19:50:22Z Análise de big data para visualização de métricas dos docentes do ensino superior Silva, Alex Junior Nunes da Pereira Junior, Francisco Marquesone, Rosangela de Fátima Pereira Pereira Junior, Francisco Pozza, Rogério Santos Lopes, Fabrício Martins Big data Universidades e faculdades – Currículos Professores universitários Big data Universities and colleges – Curricula College teachers CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::CIENCIA DA COMPUTACAO::SISTEMAS DE COMPUTACAO Electronic devices have become increasingly intelligent. Data from several sources are generated every second and with the growth of digital data worldwide, increasingly have the need to manage them using unconventional solutions, and meet this demand in a financially viable way. Such solutions are known as technologies for Big Data analysis and architectures are created in order to process and manage computationally fast, a wide variety of grouped data in large quantities. Various public and private institutions have used analysis of Big Data as a management strategy. These solutions assist in decision making, when oriented data has shown greater efficiency. However, this data needs to be viewed effectively, and this is a major challenge in analyzing Big Data. Correct data visualization makes these solutions have greater importance in the decision-making process. Higher education institutions (HEIs) have problems in data management that can be solved with the aid of a solution for analyzing Big Data. Thus, this paper aims to solve problems in this context. As a result of this work aims to create a database that will provide information simply and effectively, and they can assist managers of IES to obtain very relevant information and may generate an improvement in the management process. Using the technologies for analyzing Big Data, it was developed in this study a web tool for managers of IES can view information and indicators of the activities of teachers properly. Os dispositivos eletrônicos têm se tornado cada vez mais inteligentes. Dados de diversas fontes são gerados a cada segundo, e com o crescimento dos dados digitais em todo o mundo, têm-se cada vez mais a necessidade de gerenciá-los utilizando soluções não-convencionais, e que atendam esta demanda de forma financeiramente viável. Tais soluções são denominadas Tecnologias para Análise de Big Data e são arquiteturas criadas com o objetivo de processar e gerenciar computacionalmente rápida, uma ampla variedade de dados agrupados em grandes quantidades. Diversas instituições públicas e privadas têm utilizado análise de Big Data como estratégia de gestão. Essas soluções auxiliam na tomada de decisões, que quando orientada a dados, tem demonstrada grande eficiência. Todavia, esses dados precisam ser visualizados de forma eficaz, sendo que esse é um grande desafio em análise de Big Data. Uma correta visualização de dados faz com que essas soluções tenham maior importância no processo de tomada de decisões. As instituições de ensino superior (IES) possuem problemas no gerenciamento de dados que podem ser resolvidos com o auxílio de uma solução para análise de Big Data. Dessa forma, esse trabalho tem como objetivo resolver problemas nesse contexto. Com o resultado desse trabalho pretende-se criar um banco de dados que fornecerá informações de forma simples e eficaz e elas poderão auxiliar os gestores das IES a obter informações de grande relevância podendo gerar uma melhoria no processo de gestão. Utilizando as tecnologias para análise de Big Data, foi desenvolvida nesse trabalho uma ferramenta Web para que os gestores das IES possam visualizar informações e indicadores das atividades dos docentes de maneira adequada. 2020-11-10T19:50:22Z 2020-11-10T19:50:22Z 2015 bachelorThesis SILVA, Alex Junior Nunes da. Análise de big data para visualização de métricas dos docentes do ensino superior. 2015. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Tecnologia em Análise e Desenvolvimento de Sistemas) - Universidade Tecnológica Federal do Paraná, Cornélio Procópio, 2015. http://repositorio.utfpr.edu.br/jspui/handle/1/7425 por openAccess application/pdf Universidade Tecnológica Federal do Paraná Cornelio Procopio Brasil Tecnologia em Análise e Desenvolvimento de Sistemas UTFPR |
institution |
Universidade Tecnológica Federal do Paraná |
collection |
RIUT |
language |
Português |
topic |
Big data Universidades e faculdades – Currículos Professores universitários Big data Universities and colleges – Curricula College teachers CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::CIENCIA DA COMPUTACAO::SISTEMAS DE COMPUTACAO |
spellingShingle |
Big data Universidades e faculdades – Currículos Professores universitários Big data Universities and colleges – Curricula College teachers CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::CIENCIA DA COMPUTACAO::SISTEMAS DE COMPUTACAO Silva, Alex Junior Nunes da Análise de big data para visualização de métricas dos docentes do ensino superior |
description |
Electronic devices have become increasingly intelligent. Data from several sources are generated every second and with the growth of digital data worldwide, increasingly have the need to manage them using unconventional solutions, and meet this demand in a financially viable way. Such solutions are known as technologies for Big Data analysis and architectures are created in order to process and manage computationally fast, a wide variety of grouped data in large quantities. Various public and private institutions have used analysis of Big Data as a management strategy. These solutions assist in decision making, when oriented data has shown greater efficiency. However, this data needs to be viewed effectively, and this is a major challenge in analyzing Big Data. Correct data visualization makes these solutions have greater importance in the decision-making process. Higher education institutions (HEIs) have problems in data management that can be solved with the aid of a solution for analyzing Big Data. Thus, this paper aims to solve problems in this context. As a result of this work aims to create a database that will provide information simply and effectively, and they can assist managers of IES to obtain very relevant information and may generate an improvement in the management process. Using the technologies for analyzing Big Data, it was developed in this study a web tool for managers of IES can view information and indicators of the activities of teachers properly. |
format |
Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação) |
author |
Silva, Alex Junior Nunes da |
author_sort |
Silva, Alex Junior Nunes da |
title |
Análise de big data para visualização de métricas dos docentes do ensino superior |
title_short |
Análise de big data para visualização de métricas dos docentes do ensino superior |
title_full |
Análise de big data para visualização de métricas dos docentes do ensino superior |
title_fullStr |
Análise de big data para visualização de métricas dos docentes do ensino superior |
title_full_unstemmed |
Análise de big data para visualização de métricas dos docentes do ensino superior |
title_sort |
análise de big data para visualização de métricas dos docentes do ensino superior |
publisher |
Universidade Tecnológica Federal do Paraná |
publishDate |
2020 |
citation |
SILVA, Alex Junior Nunes da. Análise de big data para visualização de métricas dos docentes do ensino superior. 2015. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Tecnologia em Análise e Desenvolvimento de Sistemas) - Universidade Tecnológica Federal do Paraná, Cornélio Procópio, 2015. |
url |
http://repositorio.utfpr.edu.br/jspui/handle/1/7425 |
_version_ |
1805317231161114624 |
score |
10,814766 |