Escola infantil de ensino Waldorf

This present work seeks to understand the importance of the teaching environment under the child 's perception and the importance in the Waldorf pedagogical methodology. The method has the mission of helping children's intellectual, physical and spiritual development. From this, it is cons...

ver descrição completa

Autor principal: Brasileiro, Bruna Melo
Formato: Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação)
Idioma: Português
Publicado em: Universidade Tecnológica Federal do Paraná 2020
Assuntos:
Acesso em linha: http://repositorio.utfpr.edu.br/jspui/handle/1/7581
Tags: Adicionar Tag
Sem tags, seja o primeiro a adicionar uma tag!
id riut-1-7581
recordtype dspace
spelling riut-1-75812020-11-11T11:47:19Z Escola infantil de ensino Waldorf Waldorf teaching children's school Brasileiro, Bruna Melo Fortunato, Rafaela Antunes Nogara, Marco Oliveira, Giceli Portela Cunico de Thais, Saboia Martins Educação pré-escolar Escolas Ensino - Metodologia Arquitetura Education, Preschool Schools Teaching - Methodology Architecture CNPQ::CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::ARQUITETURA E URBANISMO This present work seeks to understand the importance of the teaching environment under the child 's perception and the importance in the Waldorf pedagogical methodology. The method has the mission of helping children's intellectual, physical and spiritual development. From this, it is considered of paramount importance the spatial experience, as well as the subjects that stimulate the intellectual and social growth of these children. With this, the study approaches relevant concepts on the subject, such as education, schools, perception of the environment, pedagogical methods and bioclimatic architecture. In addition, case studies were analyzed for a better understanding of the school environment and the relationship of schools with the external environment. With the characterization of the city and analysis of the educational demand, it was possible to choose a viable place for school implantation, and from the design guidelines to establish criteria for this implantation. Once implemented, the school will aim to meet the demand of out-of-school children in a region lacking in infrastructure so that they have access from early childhood to quality playful education. This intervention aims to change the life trajectory of the children and help their development to a promising future. O presente trabalho busca compreender a importância do ambiente de ensino sob a percepção da criança e a importância na metologia pedagógica Waldorf. O método tem como missão auxiliar no desenvolvimento intelectual, físico e espiritual das crianças. A partir disso, considera-se de suma importância a experiência espacial, assim como as matérias que estimulam o crescimento intelectual e social dessas crianças. Com isso, o estudo aborda conceitos pertinentes sobre o tema, como educação, escolas, percepção do ambiente, métodos pedagógios e arquitetura bioclimática. Além disso, estudos de caso foram analisados para um melhor compreendimento do ambiente escolar e a relação das escolas com o meio externo. Com a caracterização da cidade e análise da demanda educacional, foi possível escolher um local viável para implantação da escola, e a partir das diretrizes projetuais estabelecer critérios para esta implantação. Uma vez implementado, a escola visará atender a demanda de crianças fora da escola em uma região carente de infraestrutura, para que estas tenham acesso desde a primeira infância à educação lúdica de qualidade. Esta intervenção tem como intuito alterar a trajetória de vida das crianças e auxiliar o desenvolvimento destas para um futuro promissor. 2020-11-11T11:47:19Z 2020-11-11T11:47:19Z 2018-06-15 bachelorThesis BRASILEIRO, Bruna Melo. Escola Infantil de ensino Waldorf. 2018. 101 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Arquitetura e Urbanismo) - Universidade Tecnológica Federal do Paraná, Curitiba, 2018. http://repositorio.utfpr.edu.br/jspui/handle/1/7581 por openAccess application/pdf Universidade Tecnológica Federal do Paraná Curitiba Brasil Curso de Arquitetura e Urbanismo UTFPR
institution Universidade Tecnológica Federal do Paraná
collection RIUT
language Português
topic Educação pré-escolar
Escolas
Ensino - Metodologia
Arquitetura
Education, Preschool
Schools
Teaching - Methodology
Architecture
CNPQ::CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::ARQUITETURA E URBANISMO
spellingShingle Educação pré-escolar
Escolas
Ensino - Metodologia
Arquitetura
Education, Preschool
Schools
Teaching - Methodology
Architecture
CNPQ::CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::ARQUITETURA E URBANISMO
Brasileiro, Bruna Melo
Escola infantil de ensino Waldorf
description This present work seeks to understand the importance of the teaching environment under the child 's perception and the importance in the Waldorf pedagogical methodology. The method has the mission of helping children's intellectual, physical and spiritual development. From this, it is considered of paramount importance the spatial experience, as well as the subjects that stimulate the intellectual and social growth of these children. With this, the study approaches relevant concepts on the subject, such as education, schools, perception of the environment, pedagogical methods and bioclimatic architecture. In addition, case studies were analyzed for a better understanding of the school environment and the relationship of schools with the external environment. With the characterization of the city and analysis of the educational demand, it was possible to choose a viable place for school implantation, and from the design guidelines to establish criteria for this implantation. Once implemented, the school will aim to meet the demand of out-of-school children in a region lacking in infrastructure so that they have access from early childhood to quality playful education. This intervention aims to change the life trajectory of the children and help their development to a promising future.
format Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação)
author Brasileiro, Bruna Melo
author_sort Brasileiro, Bruna Melo
title Escola infantil de ensino Waldorf
title_short Escola infantil de ensino Waldorf
title_full Escola infantil de ensino Waldorf
title_fullStr Escola infantil de ensino Waldorf
title_full_unstemmed Escola infantil de ensino Waldorf
title_sort escola infantil de ensino waldorf
publisher Universidade Tecnológica Federal do Paraná
publishDate 2020
citation BRASILEIRO, Bruna Melo. Escola Infantil de ensino Waldorf. 2018. 101 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Arquitetura e Urbanismo) - Universidade Tecnológica Federal do Paraná, Curitiba, 2018.
url http://repositorio.utfpr.edu.br/jspui/handle/1/7581
_version_ 1805297438925258752
score 10,814766