Projeto desportivo social com ginástica rítmica: educação em valores humanos
The Rhythmic Gymnastics is a sport exclusively female that grants its participants to work with various motor abilities, handling with apparatus and creativity. We consider the sport as a mean that can educate the human being or defraud him due to its training demands targeted at the competition. Th...
Autor principal: | Santos, Gabrielly Dias |
---|---|
Formato: | Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação) |
Idioma: | Português |
Publicado em: |
Universidade Tecnológica Federal do Paraná
2020
|
Assuntos: | |
Acesso em linha: |
http://repositorio.utfpr.edu.br/jspui/handle/1/7945 |
Tags: |
Adicionar Tag
Sem tags, seja o primeiro a adicionar uma tag!
|
id |
riut-1-7945 |
---|---|
recordtype |
dspace |
spelling |
riut-1-79452020-11-11T12:59:54Z Projeto desportivo social com ginástica rítmica: educação em valores humanos Santos, Gabrielly Dias Kuhn, Daniela Isabel Ginástica rítmica Crianças - Formação Rhythmic gymnastics Child rearing Educação Física The Rhythmic Gymnastics is a sport exclusively female that grants its participants to work with various motor abilities, handling with apparatus and creativity. We consider the sport as a mean that can educate the human being or defraud him due to its training demands targeted at the competition. The object of this study was to verify if the education of the human values during the practice of Rhythmic Gymnastics cooperates to a behavior improvement of children. We have adopted as the methodology the qualitative approach. We performed 4 months of Human Values application to the RG classes to the children, and observation during these classes. To the end of these months, we applied a questionnaire to the parents/responsibles based in the questionnaire developed by Rego e Lima (2009). Methodologically it was decided to analyze the values that had appeared more in the answers. The research was composed of 4 children and 4 parents/responsibles involved in the Social Project of the Rhythmic Gymnastics. The answers obtained were analyzed and categorized using the method of Content Analysis. As the main results we have founded 6 behaviors that have had improvement in the 4 children due to the following human values: Respect, Perseverance, Self-steem, Joy, Self-analysis and Love. And the human value best understood and improved by the children was the Respect. It can be concluded that even though a study of few participants and realized in a short period of time, there were improvements in the behavior of the children, revealing that the practice of Rhythmic Gymnastics can collaborate to the development of the human values, when directed to this intention. A Ginástica Rítmica é um esporte exclusivamente feminino que proporciona às participantes trabalharem com várias capacidades motoras, manejo com aparelhos e criatividade. Consideramos o esporte como um meio que pode educar o ser humano ou defraudá-lo devido exigências dos treinamentos voltados às competições. O objetivo deste estudo foi verificar se o ensino dos valores humanos durante a prática da Ginástica Rítmica colabora para uma melhora no comportamento das crianças. Adotamos como metodologia a abordagem qualitativa, realizamos 4 meses de aplicação de Valores Humanos em aulas de GR para crianças e observações durante estas. Ao final destes meses, aplicamos um questionário aos pais/responsáveis baseado no questionário desenvolvido por Rego e Lima (2009). Metodologicamente optou-se por analisar os valores que mais apareceram nas respostas. A pesquisa foi composta por 4 crianças e 4 pais/responsáveis envolvidas no Projeto Social de Ginástica Rítmica. As respostas obtidas foram analisadas e categorizadas utilizando o método de Análise de Conteúdo. Como principais resultados encontramos 6 comportamentos que haviam melhorado nas 4 crianças relativos aos seguintes valores humanos: Respeito, Perseverança, Auto-estima, Alegria, Auto-análise e Amor. E o valor humano melhor entendido e melhorado por parte das crianças foi o Respeito. Pode-se concluir que mesmo sendo um estudo com poucos participantes e realizado em um curto espaço de tempo, houve melhoras no comportamento das crianças, revelando que a prática de Ginástica Rítmica pode colaborar para o desenvolvimento de valores humanos, quando direcionada para esta intenção. 2020-11-11T12:59:53Z 2020-11-11T12:59:53Z 2011-12-02 bachelorThesis SANTOS, Gabrielly Dias. Projeto desportivo social com ginástica rítmica: educação em valores humanos. 2011. 48 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação) – Universidade Tecnológica Federal do Paraná, Curitiba, 2011. http://repositorio.utfpr.edu.br/jspui/handle/1/7945 por application/pdf Universidade Tecnológica Federal do Paraná Curitiba Departamento de Educação Física |
institution |
Universidade Tecnológica Federal do Paraná |
collection |
RIUT |
language |
Português |
topic |
Ginástica rítmica Crianças - Formação Rhythmic gymnastics Child rearing Educação Física |
spellingShingle |
Ginástica rítmica Crianças - Formação Rhythmic gymnastics Child rearing Educação Física Santos, Gabrielly Dias Projeto desportivo social com ginástica rítmica: educação em valores humanos |
description |
The Rhythmic Gymnastics is a sport exclusively female that grants its participants to work with various motor abilities, handling with apparatus and creativity. We consider the sport as a mean that can educate the human being or defraud him due to its training demands targeted at the competition. The object of this study was to verify if the education of the human values during the practice of Rhythmic Gymnastics cooperates to a behavior improvement of children. We have adopted as the methodology the qualitative approach. We performed 4 months of Human Values application to the RG classes to the children, and observation during these classes. To the end of these months, we applied a questionnaire to the parents/responsibles based in the questionnaire developed by Rego e Lima (2009). Methodologically it was decided to analyze the values that had appeared more in the answers. The research was composed of 4 children and 4 parents/responsibles involved in the Social Project of the Rhythmic Gymnastics. The answers obtained were analyzed and categorized using the method of Content Analysis. As the main results we have
founded 6 behaviors that have had improvement in the 4 children due to the following human values: Respect, Perseverance, Self-steem, Joy, Self-analysis and Love. And the human value best understood and improved by the children was the Respect. It can be concluded that even though a study of few participants and realized in a short period of time, there were improvements in the behavior of the children, revealing that the practice of Rhythmic Gymnastics can collaborate to the development of the human values, when directed to this intention. |
format |
Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação) |
author |
Santos, Gabrielly Dias |
author_sort |
Santos, Gabrielly Dias |
title |
Projeto desportivo social com ginástica rítmica: educação em valores humanos |
title_short |
Projeto desportivo social com ginástica rítmica: educação em valores humanos |
title_full |
Projeto desportivo social com ginástica rítmica: educação em valores humanos |
title_fullStr |
Projeto desportivo social com ginástica rítmica: educação em valores humanos |
title_full_unstemmed |
Projeto desportivo social com ginástica rítmica: educação em valores humanos |
title_sort |
projeto desportivo social com ginástica rítmica: educação em valores humanos |
publisher |
Universidade Tecnológica Federal do Paraná |
publishDate |
2020 |
citation |
SANTOS, Gabrielly Dias. Projeto desportivo social com ginástica rítmica: educação em valores humanos. 2011. 48 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação) – Universidade Tecnológica Federal do Paraná, Curitiba, 2011. |
url |
http://repositorio.utfpr.edu.br/jspui/handle/1/7945 |
_version_ |
1805303787885166592 |
score |
10,814766 |