Desenvolvimento de um modelo utilizando inferência estatística para estimativa de custos de reforço e alargamento de pontes em concreto de pequenos vãos
The bridges of the Brazilian federal highways were implemented from 1940 and are reaching their useful life, 50 years initially planned. Most of these bridges are deteriorated and need interventions to rehabilitate its structure. Besides, there is a demand to adapt the current loads and the new tran...
Autor principal: | Cardoso, Marianna do Rocio |
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Formato: | Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação) |
Idioma: | Português |
Publicado em: |
Universidade Tecnológica Federal do Paraná
2020
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Assuntos: | |
Acesso em linha: |
http://repositorio.utfpr.edu.br/jspui/handle/1/7969 |
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riut-1-79692020-11-11T13:19:23Z Desenvolvimento de um modelo utilizando inferência estatística para estimativa de custos de reforço e alargamento de pontes em concreto de pequenos vãos Development of a model using statistical inference to estimate the costs of reinforcement and widening of short span concrete bridges Cardoso, Marianna do Rocio Moreira, Amacin Rodrigues Moreira, Amacin Rodrigues Fontana, Patricia Wolff, Lucas Vaslanv da Silva Concreto armado Pontes de concreto Análise estrutural (Engenharia) Custo Estatística Arquitetura Engenharia civil Reinforced concrete Bridges, Concrete Structural analysis (Engineering) Cost Statistics Architecture Civil engineering CNPQ::ENGENHARIAS::ENGENHARIA CIVIL::ESTRUTURAS The bridges of the Brazilian federal highways were implemented from 1940 and are reaching their useful life, 50 years initially planned. Most of these bridges are deteriorated and need interventions to rehabilitate its structure. Besides, there is a demand to adapt the current loads and the new transverse dimensions. Therefore, they need reinforcement and widening of template to give users the highest level of comfort and safety. The great challenge is to rehabilitate these concrete structures respecting current economic constraints, therefore the cost becomes a decisive factor in the selection of the best solution for the problem. In this work was developed, through statistical inference, a procedure for generation of numerical models that can be extrapolated, to estimate the cost of reinforcements and widening. Such a model will facilitate the economic and financial viability of application analysis of possible established solutions. Thus, propose a faster solution to help public agency or executors in the stages of planning and control, since with the model there won’t be need to budget intervention through project contracting. As pontes da malha rodoviária federal brasileira foram implantadas a partir de 1940 e estão atingindo seu período de vida útil de 50 anos, inicialmente previsto. Grande parte destas pontes está degradada e necessita de intervenções para reabilitar sua estrutura. Além disso, há a necessidade de adequação das mesmas as atuais cargas adotadas e às novas dimensões transversais. Por isso, precisam de reforço e alargamento do gabarito para proporcionar aos usuários maior nível de conforto e segurança. O grande desafio atual é reabilitar essas estruturas de concreto respeitando as restrições econômicas atuais, sendo assim, o custo torna-se um fator decisivo na escolha da melhor solução para o problema. Neste trabalho foi desenvolvido, por meio de inferência estatística, um procedimento para geração de modelos numéricos que possam ser extrapolados, para estimar o custo de reforço e alargamento. Tal modelo facilitará a análise de viabilidade econômico-financeira de aplicação das possíveis soluções estabelecidas, propondo uma solução mais rápida para auxiliar aos órgãos públicos ou executores nas fases de planejamento e controle, visto que com o modelo não haverá a necessidade de orçar a intervenção através da contratação do projeto. 2020-11-11T13:19:23Z 2020-11-11T13:19:23Z 2015-11-20 bachelorThesis CARDOSO, Marianna do Rocio. Desenvolvimento de um modelo utilizando inferência estatística para estimativa de custos de reforço e alargamento de pontes em concreto de pequenos vãos. 2015. 95 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Engenharia Civil) - Universidade Tecnológica Federal do Paraná, Curitiba, 2015. http://repositorio.utfpr.edu.br/jspui/handle/1/7969 por openAccess application/pdf Universidade Tecnológica Federal do Paraná Curitiba Brasil Graduação em Engenharia Civil UTFPR |
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Universidade Tecnológica Federal do Paraná |
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The bridges of the Brazilian federal highways were implemented from 1940 and are reaching their useful life, 50 years initially planned. Most of these bridges are deteriorated and need interventions to rehabilitate its structure. Besides, there is a demand to adapt the current loads and the new transverse dimensions. Therefore, they need reinforcement and widening of template to give users the highest level of comfort and safety. The great challenge is to rehabilitate these concrete structures respecting current economic constraints, therefore the cost becomes a decisive factor in the selection of the best solution for the problem. In this work was developed, through statistical inference, a procedure for generation of numerical models that can be extrapolated, to estimate the cost of reinforcements and widening. Such a model will facilitate the economic and financial viability of application analysis of possible established solutions. Thus, propose a faster solution to help public agency or executors in the stages of planning and control, since with the model there won’t be need to budget intervention through project contracting. |
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