Percepções de sustentabilidade no cotidiano profissional do designer de interiores
This dissertation deals with the client-project-professional relationship, established between sustainability issues and interior design actions. We started from the hypothesis that there may be disposability of material due to projects that do not meet, in fact, the interests of customers. It is be...
Autor principal: | Lopes, Giselle Kossatz |
---|---|
Formato: | Dissertação |
Idioma: | Português |
Publicado em: |
Universidade Tecnológica Federal do Paraná
2014
|
Assuntos: | |
Acesso em linha: |
http://repositorio.utfpr.edu.br/jspui/handle/1/824 |
Tags: |
Adicionar Tag
Sem tags, seja o primeiro a adicionar uma tag!
|
id |
riut-1-824 |
---|---|
recordtype |
dspace |
spelling |
riut-1-8242015-03-07T06:16:27Z Percepções de sustentabilidade no cotidiano profissional do designer de interiores Lopes, Giselle Kossatz Casagrande Junior, Eloy Fassi Designers Marketing de relacionamento Desenho (Projetos) - Aspectos ambientais Desenvolvimento sustentável Processo decisório Percepção Tecnologia Relationship marketing Design - Environmental aspects Sustainable development Decision making Perception Technology This dissertation deals with the client-project-professional relationship, established between sustainability issues and interior design actions. We started from the hypothesis that there may be disposability of material due to projects that do not meet, in fact, the interests of customers. It is believed that both, the professional and the client, have latent predefined mental designs and when the time to expose them to each other arrives is when the decisions may tend to succeed or not , to show durability or disposal. To study the question, we used a questionnaire as a methodological tool in order to raise the perceptions of client - project - professional relationship. The objective of this study was to evaluate the understanding of the importance of the duration of the project relating to decisions regarding disposal, recycling and sustainability. It was concluded that the client - project - professional relationship is relevant for making decisions about the sustainability of the environment. A design that meets the customer needs tends to be more durable once it fulfills the prerogatives of functionality, aesthetics and materials. However it is recognized that the market still lacks in products that meet the sustainability issues, therefore reducing the options of choice based on environmental responsibility. Esta dissertação trata das relações cliente-projeto-profissional que se estabelecem entre as questões de sustentabilidade e as ações projetais de design de interiores. Partiu-se da hipótese de que pode haver descartabilidade de material em função de projetos que não atendem, de fato, os interesses dos clientes. Acredita-se que tanto o profissional quanto o cliente possuem projetos mentais pré-definidos (latentes) e é no momento de expô-los um ao outro que as decisões podem tender para o sucesso ou não, para a durabilidade ou o descarte. Para estudar o tema, foi usado o instrumento metodológico questionário, a fim de levantar as percepções dos profissionais da área sobre as relações cliente-projeto-profissional. O objetivo do trabalho foi averiguar a compreensão da importância da duração dos projetos de ambientes nas decisões de descarte, reaproveitamento e sustentabilidade. Concluiu-se que as relações cliente-projeto-profissional são relevantes para a tomada de decisões quanto à sustentabilidade dos ambientes. Um projeto que satisfaz o cliente tende a ser mais durável na medida em que ele cumpre as prerrogativas de funcionalidade, estética e tipos de materiais. Todavia reconhece-se que há produtos oferecidos no mercado para negociação que ainda não atendem às questões de sustentabilidade e reduzem as opções de escolha fundamentadas na responsabilidade socioambiental. 2014-05-07T16:52:47Z 2014-05-07T16:52:47Z 2014-02-25 masterThesis LOPES, Giselle Kossatz. Percepções de sustentabilidade no cotidiano profissional do designer de interiores. 2014. 138 f. Dissertação (Mestrado em Tecnologia) – Universidade Tecnológica Federal do Paraná, Curitiba, 2014. http://repositorio.utfpr.edu.br/jspui/handle/1/824 por application/pdf Universidade Tecnológica Federal do Paraná Curitiba Programa de Pós-Graduação em Tecnologia |
institution |
Universidade Tecnológica Federal do Paraná |
collection |
RIUT |
language |
Português |
topic |
Designers Marketing de relacionamento Desenho (Projetos) - Aspectos ambientais Desenvolvimento sustentável Processo decisório Percepção Tecnologia Relationship marketing Design - Environmental aspects Sustainable development Decision making Perception Technology |
spellingShingle |
Designers Marketing de relacionamento Desenho (Projetos) - Aspectos ambientais Desenvolvimento sustentável Processo decisório Percepção Tecnologia Relationship marketing Design - Environmental aspects Sustainable development Decision making Perception Technology Lopes, Giselle Kossatz Percepções de sustentabilidade no cotidiano profissional do designer de interiores |
description |
This dissertation deals with the client-project-professional relationship, established between sustainability issues and interior design actions. We started from the hypothesis that there may be disposability of material due to projects that do not meet, in fact, the interests of customers. It is believed that both, the professional and the client, have latent predefined mental designs and when the time to expose them to each other arrives is when the decisions may tend to succeed or not , to show durability or disposal. To study the question, we used a questionnaire as a methodological tool in order to raise the perceptions of client - project - professional relationship. The objective of this study was to evaluate the understanding of the importance of the duration of the project relating to decisions regarding disposal, recycling and sustainability. It was concluded that the client - project - professional relationship is relevant for making decisions about the sustainability of the environment. A design that meets the customer needs tends to be more durable once it fulfills the prerogatives of functionality, aesthetics and materials. However it is recognized that the market still lacks in products that meet the sustainability issues,
therefore reducing the options of choice based on environmental responsibility. |
format |
Dissertação |
author |
Lopes, Giselle Kossatz |
author_sort |
Lopes, Giselle Kossatz |
title |
Percepções de sustentabilidade no cotidiano profissional do designer de interiores |
title_short |
Percepções de sustentabilidade no cotidiano profissional do designer de interiores |
title_full |
Percepções de sustentabilidade no cotidiano profissional do designer de interiores |
title_fullStr |
Percepções de sustentabilidade no cotidiano profissional do designer de interiores |
title_full_unstemmed |
Percepções de sustentabilidade no cotidiano profissional do designer de interiores |
title_sort |
percepções de sustentabilidade no cotidiano profissional do designer de interiores |
publisher |
Universidade Tecnológica Federal do Paraná |
publishDate |
2014 |
citation |
LOPES, Giselle Kossatz. Percepções de sustentabilidade no cotidiano profissional do designer de interiores. 2014. 138 f. Dissertação (Mestrado em Tecnologia) – Universidade Tecnológica Federal do Paraná, Curitiba, 2014. |
url |
http://repositorio.utfpr.edu.br/jspui/handle/1/824 |
_version_ |
1805299985751736320 |
score |
10,814766 |