Geometrias não euclidianas: elíptica e hiperbólica no ensino médio

This work aims to contribute in including teaching of Non-Euclidean Geometry in high school. For this, a bibliographic research was made about the appearance of such geometries and introduce content for teaching of Elliptical and Hyperbolic Geometries, addressing the main topics listed by Curricul...

ver descrição completa

Autor principal: Dario, Douglas Francisco
Formato: Dissertação
Idioma: Português
Publicado em: Universidade Tecnológica Federal do Paraná 2014
Assuntos:
Acesso em linha: http://repositorio.utfpr.edu.br/jspui/handle/1/862
Tags: Adicionar Tag
Sem tags, seja o primeiro a adicionar uma tag!
id riut-1-862
recordtype dspace
spelling riut-1-8622015-03-07T06:16:33Z Geometrias não euclidianas: elíptica e hiperbólica no ensino médio Dario, Douglas Francisco Sobrado Suárez, Fredy Maglorio Biesdorf, João Geometria não-Euclidiana Geometria hiperbólica Geometria Geometry, Non-Euclidean Geometry, Hyperbolic Geometry This work aims to contribute in including teaching of Non-Euclidean Geometry in high school. For this, a bibliographic research was made about the appearance of such geometries and introduce content for teaching of Elliptical and Hyperbolic Geometries, addressing the main topics listed by Curriculum Guidelines of Paraná, comparing them with Euclidean Geometry. Clarify that where quoted elliptic geometry, we are really dealing with Surface Spherical Geometry, for that this work be compatible with the Curriculum Guidelines of the State of Paraná. Although there are some propositions and their proofs, in most part of the work there aren´t theoretical studies and statements with all rigors mathematics requires, we seek to show the main concepts and use a language that can be understood by any person who is willing to understand and after studying, teach these geometries in school. In November 2013, during the XVII Semana de Matemática and III Encontro de Ensino de Matemática Câmpus de Pato Branco – PR of UTFPR, a mini-course was applied with part of this content to some participants. At the end of the mini-course a questionnaire was applied inquiring the basic knowledge, the current teaching situation of these geometries and aim to identify the interest in this issue and the real possibility of inclusion in the classrooms, the results can be found in the following work. Este trabalho tem como objetivo colaborar na inserção do ensino das Geometrias Não Euclidianas no ensino médio. Para tanto, fizemos uma pesquisa bibliográfica sobre o surgimento de tais Geometrias, em seguida apresentamos uma sequência de conteúdos para o ensino das Geometrias Elíptica e Hiperbólica, abordando os principais tópicos elencados pelas Diretrizes Curriculares do Estado do Paraná, comparando-as sempre que possível com a Geometria Euclidiana. Esclarecemos que onde citamos Geometria Elíptica, estamos realmente tratando da Geometria da Superfície Esférica, para que este trabalho fique compatível com as Diretrizes Curriculares do Estado do Paraná. Apesar de haver algumas proposições e suas provas, em grande parte do trabalho não há teoria e demonstrações com o rigor exigido pela matemática, buscamos apenas apresentar os principais conceitos e usar uma linguagem que possa ser compreendida por qualquer profissional que esteja disposto a compreender e depois de estudar, ensinar estas geometrias. Em novembro de 2013, na XVII Semana da Matemática e III Encontro de Ensino de Matemática do Câmpus de Pato Branco – PR da UTFPR, aplicamos um minicurso com parte deste conteúdo. Ao final do minicurso aplicamos um questionário sobre o conhecimento inicial do tema e a atual situação de ensino destas geometrias. Tal questionário visou identificar o interesse sobre o tema e sobre a real possibilidade de inserção destas geometrias nas salas de aula, cujos resultados encontram-se no texto. 2014-07-23T00:36:56Z 2014-07-23T00:36:56Z 2014-03-24 masterThesis DARIO, Douglas Francisco. Geometrias não euclidianas: elíptica e hiperbólica no ensino médio. 2014. 55 f. Dissertação (Mestrado Profissional em Matemática em Rede Nacional) - Universidade Tecnológica Federal do Paraná, Pato Branco, 2014. http://repositorio.utfpr.edu.br/jspui/handle/1/862 por application/pdf Universidade Tecnológica Federal do Paraná Pato Branco Mestrado Profissional em Matemática em Rede Nacional
institution Universidade Tecnológica Federal do Paraná
collection RIUT
language Português
topic Geometria não-Euclidiana
Geometria hiperbólica
Geometria
Geometry, Non-Euclidean
Geometry, Hyperbolic
Geometry
spellingShingle Geometria não-Euclidiana
Geometria hiperbólica
Geometria
Geometry, Non-Euclidean
Geometry, Hyperbolic
Geometry
Dario, Douglas Francisco
Geometrias não euclidianas: elíptica e hiperbólica no ensino médio
description This work aims to contribute in including teaching of Non-Euclidean Geometry in high school. For this, a bibliographic research was made about the appearance of such geometries and introduce content for teaching of Elliptical and Hyperbolic Geometries, addressing the main topics listed by Curriculum Guidelines of Paraná, comparing them with Euclidean Geometry. Clarify that where quoted elliptic geometry, we are really dealing with Surface Spherical Geometry, for that this work be compatible with the Curriculum Guidelines of the State of Paraná. Although there are some propositions and their proofs, in most part of the work there aren´t theoretical studies and statements with all rigors mathematics requires, we seek to show the main concepts and use a language that can be understood by any person who is willing to understand and after studying, teach these geometries in school. In November 2013, during the XVII Semana de Matemática and III Encontro de Ensino de Matemática Câmpus de Pato Branco – PR of UTFPR, a mini-course was applied with part of this content to some participants. At the end of the mini-course a questionnaire was applied inquiring the basic knowledge, the current teaching situation of these geometries and aim to identify the interest in this issue and the real possibility of inclusion in the classrooms, the results can be found in the following work.
format Dissertação
author Dario, Douglas Francisco
author_sort Dario, Douglas Francisco
title Geometrias não euclidianas: elíptica e hiperbólica no ensino médio
title_short Geometrias não euclidianas: elíptica e hiperbólica no ensino médio
title_full Geometrias não euclidianas: elíptica e hiperbólica no ensino médio
title_fullStr Geometrias não euclidianas: elíptica e hiperbólica no ensino médio
title_full_unstemmed Geometrias não euclidianas: elíptica e hiperbólica no ensino médio
title_sort geometrias não euclidianas: elíptica e hiperbólica no ensino médio
publisher Universidade Tecnológica Federal do Paraná
publishDate 2014
citation DARIO, Douglas Francisco. Geometrias não euclidianas: elíptica e hiperbólica no ensino médio. 2014. 55 f. Dissertação (Mestrado Profissional em Matemática em Rede Nacional) - Universidade Tecnológica Federal do Paraná, Pato Branco, 2014.
url http://repositorio.utfpr.edu.br/jspui/handle/1/862
_version_ 1805318451337625600
score 10,814766