Geometrias não euclidianas: elíptica e hiperbólica no ensino médio
This work aims to contribute in including teaching of Non-Euclidean Geometry in high school. For this, a bibliographic research was made about the appearance of such geometries and introduce content for teaching of Elliptical and Hyperbolic Geometries, addressing the main topics listed by Curricul...
Autor principal: | Dario, Douglas Francisco |
---|---|
Formato: | Dissertação |
Idioma: | Português |
Publicado em: |
Universidade Tecnológica Federal do Paraná
2014
|
Assuntos: | |
Acesso em linha: |
http://repositorio.utfpr.edu.br/jspui/handle/1/862 |
Tags: |
Adicionar Tag
Sem tags, seja o primeiro a adicionar uma tag!
|
id |
riut-1-862 |
---|---|
recordtype |
dspace |
spelling |
riut-1-8622015-03-07T06:16:33Z Geometrias não euclidianas: elíptica e hiperbólica no ensino médio Dario, Douglas Francisco Sobrado Suárez, Fredy Maglorio Biesdorf, João Geometria não-Euclidiana Geometria hiperbólica Geometria Geometry, Non-Euclidean Geometry, Hyperbolic Geometry This work aims to contribute in including teaching of Non-Euclidean Geometry in high school. For this, a bibliographic research was made about the appearance of such geometries and introduce content for teaching of Elliptical and Hyperbolic Geometries, addressing the main topics listed by Curriculum Guidelines of Paraná, comparing them with Euclidean Geometry. Clarify that where quoted elliptic geometry, we are really dealing with Surface Spherical Geometry, for that this work be compatible with the Curriculum Guidelines of the State of Paraná. Although there are some propositions and their proofs, in most part of the work there aren´t theoretical studies and statements with all rigors mathematics requires, we seek to show the main concepts and use a language that can be understood by any person who is willing to understand and after studying, teach these geometries in school. In November 2013, during the XVII Semana de Matemática and III Encontro de Ensino de Matemática Câmpus de Pato Branco – PR of UTFPR, a mini-course was applied with part of this content to some participants. At the end of the mini-course a questionnaire was applied inquiring the basic knowledge, the current teaching situation of these geometries and aim to identify the interest in this issue and the real possibility of inclusion in the classrooms, the results can be found in the following work. Este trabalho tem como objetivo colaborar na inserção do ensino das Geometrias Não Euclidianas no ensino médio. Para tanto, fizemos uma pesquisa bibliográfica sobre o surgimento de tais Geometrias, em seguida apresentamos uma sequência de conteúdos para o ensino das Geometrias Elíptica e Hiperbólica, abordando os principais tópicos elencados pelas Diretrizes Curriculares do Estado do Paraná, comparando-as sempre que possível com a Geometria Euclidiana. Esclarecemos que onde citamos Geometria Elíptica, estamos realmente tratando da Geometria da Superfície Esférica, para que este trabalho fique compatível com as Diretrizes Curriculares do Estado do Paraná. Apesar de haver algumas proposições e suas provas, em grande parte do trabalho não há teoria e demonstrações com o rigor exigido pela matemática, buscamos apenas apresentar os principais conceitos e usar uma linguagem que possa ser compreendida por qualquer profissional que esteja disposto a compreender e depois de estudar, ensinar estas geometrias. Em novembro de 2013, na XVII Semana da Matemática e III Encontro de Ensino de Matemática do Câmpus de Pato Branco – PR da UTFPR, aplicamos um minicurso com parte deste conteúdo. Ao final do minicurso aplicamos um questionário sobre o conhecimento inicial do tema e a atual situação de ensino destas geometrias. Tal questionário visou identificar o interesse sobre o tema e sobre a real possibilidade de inserção destas geometrias nas salas de aula, cujos resultados encontram-se no texto. 2014-07-23T00:36:56Z 2014-07-23T00:36:56Z 2014-03-24 masterThesis DARIO, Douglas Francisco. Geometrias não euclidianas: elíptica e hiperbólica no ensino médio. 2014. 55 f. Dissertação (Mestrado Profissional em Matemática em Rede Nacional) - Universidade Tecnológica Federal do Paraná, Pato Branco, 2014. http://repositorio.utfpr.edu.br/jspui/handle/1/862 por application/pdf Universidade Tecnológica Federal do Paraná Pato Branco Mestrado Profissional em Matemática em Rede Nacional |
institution |
Universidade Tecnológica Federal do Paraná |
collection |
RIUT |
language |
Português |
topic |
Geometria não-Euclidiana Geometria hiperbólica Geometria Geometry, Non-Euclidean Geometry, Hyperbolic Geometry |
spellingShingle |
Geometria não-Euclidiana Geometria hiperbólica Geometria Geometry, Non-Euclidean Geometry, Hyperbolic Geometry Dario, Douglas Francisco Geometrias não euclidianas: elíptica e hiperbólica no ensino médio |
description |
This work aims to contribute in including teaching of Non-Euclidean Geometry in high
school. For this, a bibliographic research was made about the appearance of such
geometries and introduce content for teaching of Elliptical and Hyperbolic Geometries, addressing the main topics listed by Curriculum Guidelines of Paraná, comparing them with Euclidean Geometry. Clarify that where quoted elliptic geometry, we are really dealing with Surface Spherical Geometry, for that this work be compatible with the Curriculum Guidelines of the State of Paraná. Although there are some propositions and their proofs, in most part of the work there aren´t theoretical studies and statements with all rigors mathematics requires, we seek to show the main concepts
and use a language that can be understood by any person who is willing to understand
and after studying, teach these geometries in school. In November 2013, during the
XVII Semana de Matemática and III Encontro de Ensino de Matemática Câmpus de
Pato Branco – PR of UTFPR, a mini-course was applied with part of this content to
some participants. At the end of the mini-course a questionnaire was applied inquiring the basic knowledge, the current teaching situation of these geometries and aim to identify the interest in this issue and the real possibility of inclusion in the classrooms, the results can be found in the following work. |
format |
Dissertação |
author |
Dario, Douglas Francisco |
author_sort |
Dario, Douglas Francisco |
title |
Geometrias não euclidianas: elíptica e hiperbólica no ensino médio |
title_short |
Geometrias não euclidianas: elíptica e hiperbólica no ensino médio |
title_full |
Geometrias não euclidianas: elíptica e hiperbólica no ensino médio |
title_fullStr |
Geometrias não euclidianas: elíptica e hiperbólica no ensino médio |
title_full_unstemmed |
Geometrias não euclidianas: elíptica e hiperbólica no ensino médio |
title_sort |
geometrias não euclidianas: elíptica e hiperbólica no ensino médio |
publisher |
Universidade Tecnológica Federal do Paraná |
publishDate |
2014 |
citation |
DARIO, Douglas Francisco. Geometrias não euclidianas: elíptica e hiperbólica no ensino médio. 2014. 55 f. Dissertação (Mestrado Profissional em Matemática em Rede Nacional) - Universidade Tecnológica Federal do Paraná, Pato Branco, 2014. |
url |
http://repositorio.utfpr.edu.br/jspui/handle/1/862 |
_version_ |
1805318451337625600 |
score |
10,814766 |