A história da matemática nos livros didáticos do ensino médio aprovados no PNLD de 2015
This work has for objective to analyze the High School Textbooks of PNLD of 2015 with respect to the presence of the history of mathematics as a pedagogical resourse for teaching mathematics. Initially had made the lifting of the theoritical reference in search of potential of history of mathemati...
Autor principal: | Bedin, Emily Regina |
---|---|
Formato: | Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação) |
Idioma: | Português |
Publicado em: |
Universidade Tecnológica Federal do Paraná
2020
|
Assuntos: | |
Acesso em linha: |
http://repositorio.utfpr.edu.br/jspui/handle/1/9032 |
Tags: |
Adicionar Tag
Sem tags, seja o primeiro a adicionar uma tag!
|
id |
riut-1-9032 |
---|---|
recordtype |
dspace |
spelling |
riut-1-90322020-11-11T18:55:12Z A história da matemática nos livros didáticos do ensino médio aprovados no PNLD de 2015 The history of mathematics in textbooks of high school aproved PNLD 2015 Bedin, Emily Regina Panossian, Maria Lucia Panossian, Maria Lucia Tocha, Neusa Nogas Oliveira, Luciana Schreiner Araújo, Angelita Minetto Matemática - História Livros didáticos Professores de matemática Matemática Mathematics - History Textbooks Mathematics teachers Matemática CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA This work has for objective to analyze the High School Textbooks of PNLD of 2015 with respect to the presence of the history of mathematics as a pedagogical resourse for teaching mathematics. Initially had made the lifting of the theoritical reference in search of potential of history of mathematics in Mathematics teaching. Later, analyzed five colections of textbooks, extracting exercises, activities, quotes, contextualizations, curiosities and didactic sequences in witch there was no presence of any element on the history of mathematics. From the literature review was possible to define the categories of analysis identifyinf the approaches of the history of mathematics as teaching strategy, information, flash and activities. The results reval that the textbooks present historical material, although most have informational character and considered that the approach of the history of mathematics as didatic strategy has more potencial for the teaching of mathematics. The results also show the importance of the role mathematics teacher in the teaching process of mathematics with use of the history of mathematics. Esse trabalho tem por objetivo analisar os Livros Didáticos do Ensino Médio aprovados no PNLD de 2015 com relação à presença de História da Matemática como recurso pedagógico para o ensino de Matemática. Inicialmente fez-se o levantamento do referencial teórico em busca de potencialidades daHistória da Matemática no ensino de Matemática. Posteriormente, foram analisadas as coleções de livros didáticos, extraindo os exercícios, atividades, citações, contextualizações, curiosidades e sequências didáticas em que havia presença de algum elemento relativo à História da Matemática. A partir da revisão da literatura foi possível definir as categorias de análise identificando as abordagens de História da Matemática como Estratégia Didática, Informação, Flash e Atividades. Os resultados revelam que os livros didáticos apresentam material histórico, ainda que a maior parte tenha caráter informativo e considerou-se que a abordagem da História da Matemática como Estratégia Didática tenha mais potencial para o ensino de Matemática. Os resultados mostram também a importância do papel professor de Matemática no processo de ensino de Matemática com utilização da História da Matemática. 2020-11-11T18:55:12Z 2020-11-11T18:55:12Z 2017-06-26 bachelorThesis BEDIN, Emily Regina. A história da matemática nos livros didáticos do ensino médio aprovados no PNLD de 2015. 2017. 80 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Licenciatura em Matemática) - Universidade Tecnológica Federal do Paraná, Curitiba, 2017. http://repositorio.utfpr.edu.br/jspui/handle/1/9032 por openAccess application/pdf Universidade Tecnológica Federal do Paraná Curitiba Brasil Licenciatura em Matemática UTFPR |
institution |
Universidade Tecnológica Federal do Paraná |
collection |
RIUT |
language |
Português |
topic |
Matemática - História Livros didáticos Professores de matemática Matemática Mathematics - History Textbooks Mathematics teachers Matemática CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA |
spellingShingle |
Matemática - História Livros didáticos Professores de matemática Matemática Mathematics - History Textbooks Mathematics teachers Matemática CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA Bedin, Emily Regina A história da matemática nos livros didáticos do ensino médio aprovados no PNLD de 2015 |
description |
This work has for objective to analyze the High School Textbooks of PNLD of 2015 with respect to the
presence of the history of mathematics as a pedagogical resourse for teaching mathematics. Initially
had made the lifting of the theoritical reference in search of potential of history of mathematics in
Mathematics teaching. Later, analyzed five colections of textbooks, extracting exercises, activities,
quotes, contextualizations, curiosities and didactic sequences in witch there was no presence of any
element on the history of mathematics. From the literature review was possible to define the categories
of analysis identifyinf the approaches of the history of mathematics as teaching strategy, information,
flash and activities. The results reval that the textbooks present historical material, although most have
informational character and considered that the approach of the history of mathematics as didatic
strategy has more potencial for the teaching of mathematics. The results also show the importance of
the role mathematics teacher in the teaching process of mathematics with use of the history of
mathematics. |
format |
Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação) |
author |
Bedin, Emily Regina |
author_sort |
Bedin, Emily Regina |
title |
A história da matemática nos livros didáticos do ensino médio aprovados no PNLD de 2015 |
title_short |
A história da matemática nos livros didáticos do ensino médio aprovados no PNLD de 2015 |
title_full |
A história da matemática nos livros didáticos do ensino médio aprovados no PNLD de 2015 |
title_fullStr |
A história da matemática nos livros didáticos do ensino médio aprovados no PNLD de 2015 |
title_full_unstemmed |
A história da matemática nos livros didáticos do ensino médio aprovados no PNLD de 2015 |
title_sort |
história da matemática nos livros didáticos do ensino médio aprovados no pnld de 2015 |
publisher |
Universidade Tecnológica Federal do Paraná |
publishDate |
2020 |
citation |
BEDIN, Emily Regina. A história da matemática nos livros didáticos do ensino médio aprovados no PNLD de 2015. 2017. 80 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Licenciatura em Matemática) - Universidade Tecnológica Federal do Paraná, Curitiba, 2017. |
url |
http://repositorio.utfpr.edu.br/jspui/handle/1/9032 |
_version_ |
1805313212895199232 |
score |
10,814766 |