A matemática em projetos de PIBID interdisciplinar: um estudo de análise documental
This work deals with the theme of teacher training and aims to analyse how the PIBIB’s- Interdisciplinary projects involving Mathematics are organized and how this organization reveals itself in interdisciplinary principles in the academic productions deriving from the projects, in particular the pr...
Autor principal: | Baptista, Victor da Silva |
---|---|
Formato: | Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação) |
Idioma: | Português |
Publicado em: |
Universidade Tecnológica Federal do Paraná
2020
|
Assuntos: | |
Acesso em linha: |
http://repositorio.utfpr.edu.br/jspui/handle/1/9040 |
Tags: |
Adicionar Tag
Sem tags, seja o primeiro a adicionar uma tag!
|
id |
riut-1-9040 |
---|---|
recordtype |
dspace |
spelling |
riut-1-90402020-11-11T18:55:19Z A matemática em projetos de PIBID interdisciplinar: um estudo de análise documental Baptista, Victor da Silva Souza, Flávia Dias de Souza, Flávia Dias de Zimer, Tânia Terezinha Bruns Panossian, Maria Lucia Matemática - Educação Abordagem interdisciplinar do conhecimento na educação Professores de matemática - Treinamento Professores - Formação Matemática Mathematics - Education Interdisciplinary approach in education Mathematics teachers, Training of Teachers, Training of Mathematics CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA This work deals with the theme of teacher training and aims to analyse how the PIBIB’s- Interdisciplinary projects involving Mathematics are organized and how this organization reveals itself in interdisciplinary principles in the academic productions deriving from the projects, in particular the projects that contemplate the area of Mathematics constituted the research material. The relevance of this research is the possibility of raising questions about an educational program aimed at qualifying the initial phase of teacher training in mathematics in an interdisciplinary perspective. The object of study is part of the set of public policies fostered by Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior (CAPES) with a focus on improving the quality of undergraduate courses. The research was done through documentary research and data processing was based on the study of academic produ ons der ved ro n erd s pl nary IBID’s presen ed a ALIC n 2016. The results of this study highlight the PIBID as a public policy that contributes to the reflection on the processes of initial formation with emphasis in interdisciplinary works that include the mathematics. In the analyses processes, the documentary data enabled the discussion of categories in light of the following aspects: the areas of knowledge involved; are conceptualized interdisciplinarity and how this concept is enunciated; as they characterize the projects of PIBID Interdisciplinary and how the mathematical knowledge appears in the works produced. Este trabalho aborda o tema formação de professores e objetivou analisar como estão organizados os projetos produzidos dentro do PIBID’s – Interdisciplinares que envolvem a área de Matemática e como essa organização se revela em princípios interdisciplinares nas produções acadêmicas decorrentes dos projetos, em particular os projetos que contemplam a área de Matemática constituíram o material de investigação. A relevância desta pesquisa está na possibilidade de se levantar questões a respeito de um programa educacional voltado para a qualificação da fase inicial de formação do professor de matemática numa perspectiva interdisciplinar. O objeto de estudo faz parte do conjunto de políticas públicas fomentadas pela Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior (CAPES) com foco na melhoria da qualidade dos cursos de licenciatura. A investigação se deu por meio de pesquisa documental e o tratamento dos dados baseou-se no estudo de produções acadêmicas decorrentes de PIBIDs Interdisciplinares, apresentados no Enalic em 2016. Os resultados deste estudo destacam o PIBID como uma política pública que contribui para a reflexão sobre os processos de formacão inicial com ênfase em trabalhos interdisciplinares que incluam a matemática. No processo de análise, os dados documentais possibilitaram a discussão de categorias à luz dos seguintes aspectos: as áreas de conhecimento envolvidas; se conceituam interdisciplinaridade e como esse conceito é enunciado; como caracterizam os projetos desenvolvidos no PIBID Interdisciplinar e como o conhecimento matemático aparece nos trabalhos produzidos. 2020-11-11T18:55:19Z 2020-11-11T18:55:19Z 2018-12-14 bachelorThesis BAPTISTA, Victor da Silva. A matemática em projetos de PIBID interdisciplinar: um estudo de análise documental. 2018. 45 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Licenciatura em Matemática) - Universidade Tecnológica Federal do Paraná, Curitiba, 2018. http://repositorio.utfpr.edu.br/jspui/handle/1/9040 por openAccess application/pdf Universidade Tecnológica Federal do Paraná Curitiba Brasil Licenciatura em Matemática UTFPR |
institution |
Universidade Tecnológica Federal do Paraná |
collection |
RIUT |
language |
Português |
topic |
Matemática - Educação Abordagem interdisciplinar do conhecimento na educação Professores de matemática - Treinamento Professores - Formação Matemática Mathematics - Education Interdisciplinary approach in education Mathematics teachers, Training of Teachers, Training of Mathematics CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA |
spellingShingle |
Matemática - Educação Abordagem interdisciplinar do conhecimento na educação Professores de matemática - Treinamento Professores - Formação Matemática Mathematics - Education Interdisciplinary approach in education Mathematics teachers, Training of Teachers, Training of Mathematics CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA Baptista, Victor da Silva A matemática em projetos de PIBID interdisciplinar: um estudo de análise documental |
description |
This work deals with the theme of teacher training and aims to analyse how the PIBIB’s- Interdisciplinary projects involving Mathematics are organized and how this organization reveals itself in interdisciplinary principles in the academic productions deriving from the projects, in particular the projects that contemplate the area of Mathematics constituted the research material. The relevance of this research is the possibility of raising questions about an educational program aimed at qualifying the initial phase of teacher training in mathematics in an interdisciplinary perspective. The object of study is part of the set of public policies fostered by Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior (CAPES) with a focus on improving the quality of undergraduate courses. The research was done through documentary research and data processing was based on the study of academic produ ons der ved ro n erd s pl nary IBID’s presen ed a ALIC n 2016. The results of this study highlight the PIBID as a public policy that contributes to the reflection on the processes of initial formation with emphasis in interdisciplinary works that include the mathematics. In the analyses processes, the documentary data enabled the discussion of categories in light of the following aspects: the areas of knowledge involved; are conceptualized interdisciplinarity and how this concept is enunciated; as they characterize the projects of PIBID Interdisciplinary and how the mathematical knowledge appears in the works produced. |
format |
Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação) |
author |
Baptista, Victor da Silva |
author_sort |
Baptista, Victor da Silva |
title |
A matemática em projetos de PIBID interdisciplinar: um estudo de análise documental |
title_short |
A matemática em projetos de PIBID interdisciplinar: um estudo de análise documental |
title_full |
A matemática em projetos de PIBID interdisciplinar: um estudo de análise documental |
title_fullStr |
A matemática em projetos de PIBID interdisciplinar: um estudo de análise documental |
title_full_unstemmed |
A matemática em projetos de PIBID interdisciplinar: um estudo de análise documental |
title_sort |
matemática em projetos de pibid interdisciplinar: um estudo de análise documental |
publisher |
Universidade Tecnológica Federal do Paraná |
publishDate |
2020 |
citation |
BAPTISTA, Victor da Silva. A matemática em projetos de PIBID interdisciplinar: um estudo de análise documental. 2018. 45 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Licenciatura em Matemática) - Universidade Tecnológica Federal do Paraná, Curitiba, 2018. |
url |
http://repositorio.utfpr.edu.br/jspui/handle/1/9040 |
_version_ |
1805310620724101120 |
score |
10,814766 |