Políticas públicas de democratização do ensino superior: um estudo sobre a ocupação das vagas nos cursos de graduação na Universidade Tecnológica Federal do Paraná – câmpus Francisco Beltrão
This dissertation is a study about the non-occupancy of places in undergraduate courses of the Federal Technological University of Paraná – Francisco Beltrão campus. The research has as a theoretical framework the contributions by the French sociologist Pierre Bourdieu to the field of education. Mor...
Autor principal: | Czerniaski, Lizandra Felippi |
---|---|
Formato: | Dissertação |
Idioma: | Português |
Publicado em: |
Universidade Estadual de Maringá
2014
|
Assuntos: | |
Acesso em linha: |
http://repositorio.utfpr.edu.br/jspui/handle/1/923 |
Tags: |
Adicionar Tag
Sem tags, seja o primeiro a adicionar uma tag!
|
id |
riut-1-923 |
---|---|
recordtype |
dspace |
spelling |
riut-1-9232017-06-12T23:17:10Z Políticas públicas de democratização do ensino superior: um estudo sobre a ocupação das vagas nos cursos de graduação na Universidade Tecnológica Federal do Paraná – câmpus Francisco Beltrão Czerniaski, Lizandra Felippi Silva, Carlos Alberto Mororó Educação e estado Ensino superior - Paraná Education and state Education, Higher - Paraná This dissertation is a study about the non-occupancy of places in undergraduate courses of the Federal Technological University of Paraná – Francisco Beltrão campus. The research has as a theoretical framework the contributions by the French sociologist Pierre Bourdieu to the field of education. Moreover, it provides an overview about public policies for higher education in Brazil. SISU (Unified Selection System) is shown as the way to enter the undergraduate courses in Federal Public Institutions, replacing the college entrance examination. The policy of quotas is characterized as an opportunity for access to higher education to social and racial minorities, historically excluded from the academic field. From the research problem which is based on the idleness of places in undergraduate courses already mentioned, a field research was conducted; it aimed to identify the reasons why the applicants to the places in university did not enroll in the institution chosen as the locus of this research, providing, this way, continuous idle places. In order to develop the research, questionnaires seeking answers to the non-enrollment were sent through email to the applicants invited to enroll on campus and that did not do it. 1290 questionnaires were sent, of which 80 returned responded and served to analyze the problem that guided this dissertation. The reasons given for not enrolling can be combined in several factors, ranging from geographic distance from campus, through the offerings of more attractive and / or more accessible undergraduate courses in other higher education institutions, to the family of the applicant financial situation. Esta dissertação versa sobre a não ocupação das vagas nos cursos de graduação da Universidade Tecnológica Federal do Paraná – Câmpus Francisco Beltrão. A pesquisa tem como base referencial teórica as contribuições para a educação do sociólogo francês Pierre Bourdieu. Ademais, traz um apanhado acerca das políticas públicas de educação superior no Brasil. O SISU é apontado como a forma de ingresso aos cursos de graduação nas Instituições Públicas Federais, em substituição ao exame vestibular. A política de cotas se caracteriza como uma oportunidade de acesso ao ensino superior às minorias sociais e raciais, historicamente excluídas do campo acadêmico. A partir do problema investigado que está ancorado na ociosidade das vagas nos cursos de graduação já mencionados, aplicou-se uma pesquisa de campo, esta buscou identificar os motivos que levaram os candidatos a não efetuarem suas matriculas na instituição lócus da pesquisa, propiciando, desta forma, a ociosidade contínua das vagas. Para desenvolvimento da pesquisa, foram encaminhados via email, aos candidatos convocados para efetuar matricula no câmpus e que não a fizeram, questionários que buscavam respostas para não efetivação desta matrícula. Foram encaminhados 1290 questionários, dos quais 80 retornaram respondidos e serviram para análise do problema que direcionou esta dissertação. As razões apontadas para a não efetivação da matrícula podem ser agrupadas na soma de vários fatores, que vão desde a distância geográfica do câmpus, passando pelas ofertas de cursos mais atraentes e/ou mais acessíveis em outras instituições de ensino superior, às condições financeiras da família do candidato. 2014-08-18T23:19:03Z 2014-08-18T23:19:03Z 2014-05-23 masterThesis CZERNIASKI, Lizandra Felippi. Políticas públicas de democratização do ensino superior: um estudo sobre a ocupação das vagas nos cursos de graduação na Universidade Tecnológica Federal do Paraná – câmpus Francisco Beltrão. 2014. 111 f. Dissertação (Mestrado em Políticas Públicas) – Universidade Estadual de Maringá, 2014. http://repositorio.utfpr.edu.br/jspui/handle/1/923 por application/pdf Universidade Estadual de Maringá Francisco Beltrao Programa de Pós-Graduação em Políticas Públicas |
institution |
Universidade Tecnológica Federal do Paraná |
collection |
RIUT |
language |
Português |
topic |
Educação e estado Ensino superior - Paraná Education and state Education, Higher - Paraná |
spellingShingle |
Educação e estado Ensino superior - Paraná Education and state Education, Higher - Paraná Czerniaski, Lizandra Felippi Políticas públicas de democratização do ensino superior: um estudo sobre a ocupação das vagas nos cursos de graduação na Universidade Tecnológica Federal do Paraná – câmpus Francisco Beltrão |
description |
This dissertation is a study about the non-occupancy of places in undergraduate courses of the Federal Technological University of Paraná – Francisco Beltrão campus. The research has as a theoretical framework the contributions by the French sociologist Pierre Bourdieu to the field of education. Moreover, it provides an overview about public policies for higher education in Brazil. SISU (Unified Selection System) is shown as the way to enter the undergraduate courses in Federal Public Institutions, replacing the college entrance examination. The policy of quotas is characterized as an opportunity for access to higher education to social and racial minorities, historically excluded from the academic field. From the research problem which is based on the idleness of places in undergraduate courses already mentioned, a field research was conducted; it aimed to identify the reasons why the applicants to the places in university did not enroll in the institution chosen as the locus of this research, providing, this way, continuous idle places. In order to develop the research, questionnaires seeking answers to the non-enrollment were sent through email to the applicants invited to enroll on campus and that did not do it. 1290 questionnaires were sent, of which 80 returned responded and served to analyze the problem that guided this dissertation. The reasons given for not enrolling can be combined in several factors, ranging from geographic distance from campus, through the offerings of more attractive and / or more accessible undergraduate courses in other higher education institutions, to the family of the applicant financial situation. |
format |
Dissertação |
author |
Czerniaski, Lizandra Felippi |
author_sort |
Czerniaski, Lizandra Felippi |
title |
Políticas públicas de democratização do ensino superior: um estudo sobre a ocupação das vagas nos cursos de graduação na Universidade Tecnológica Federal do Paraná – câmpus Francisco Beltrão |
title_short |
Políticas públicas de democratização do ensino superior: um estudo sobre a ocupação das vagas nos cursos de graduação na Universidade Tecnológica Federal do Paraná – câmpus Francisco Beltrão |
title_full |
Políticas públicas de democratização do ensino superior: um estudo sobre a ocupação das vagas nos cursos de graduação na Universidade Tecnológica Federal do Paraná – câmpus Francisco Beltrão |
title_fullStr |
Políticas públicas de democratização do ensino superior: um estudo sobre a ocupação das vagas nos cursos de graduação na Universidade Tecnológica Federal do Paraná – câmpus Francisco Beltrão |
title_full_unstemmed |
Políticas públicas de democratização do ensino superior: um estudo sobre a ocupação das vagas nos cursos de graduação na Universidade Tecnológica Federal do Paraná – câmpus Francisco Beltrão |
title_sort |
políticas públicas de democratização do ensino superior: um estudo sobre a ocupação das vagas nos cursos de graduação na universidade tecnológica federal do paraná – câmpus francisco beltrão |
publisher |
Universidade Estadual de Maringá |
publishDate |
2014 |
citation |
CZERNIASKI, Lizandra Felippi. Políticas públicas de democratização do ensino superior: um estudo sobre a ocupação das vagas nos cursos de graduação na Universidade Tecnológica Federal do Paraná – câmpus Francisco Beltrão. 2014. 111 f. Dissertação (Mestrado em Políticas Públicas) – Universidade Estadual de Maringá, 2014. |
url |
http://repositorio.utfpr.edu.br/jspui/handle/1/923 |
_version_ |
1805312280825430016 |
score |
10,814766 |