Cartazes de cinema: da publicidade à coleção
Assuming that every cultural artifact has a life story that is particular to itself and whose biographical narrative is constructed by the active intervention of its users and consumers, this work sought to adress the paths that movie poster trails, from its advertising status until singularization...
Autor principal: | Santos, Laís Galvão dos |
---|---|
Formato: | Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação) |
Idioma: | Português |
Publicado em: |
Universidade Tecnológica Federal do Paraná
2020
|
Assuntos: | |
Acesso em linha: |
http://repositorio.utfpr.edu.br/jspui/handle/1/9364 |
Tags: |
Adicionar Tag
Sem tags, seja o primeiro a adicionar uma tag!
|
id |
riut-1-9364 |
---|---|
recordtype |
dspace |
spelling |
riut-1-93642020-11-12T12:24:12Z Cartazes de cinema: da publicidade à coleção Santos, Laís Galvão dos Caviquiolo, Suelen Christine Cartazes Cinema Cultura material Posters Motion pictures Material culture Tecnologia em Artes Gráficas Assuming that every cultural artifact has a life story that is particular to itself and whose biographical narrative is constructed by the active intervention of its users and consumers, this work sought to adress the paths that movie poster trails, from its advertising status until singularization within a private collection. This process lies in the set of meanings that acts in and through the cultural, social, historical, technological and individual spheres, and owes much to the intervention of the activities and thoughts of advertising and design. For the object of the movie poster to be understood in its macro-biography, research was made in the history of the poster, graphic arts and cinema, having in mind studies about collections and material culture. In the end, a collection of selected posters from the 1960s, period of time chosen, was presented. Partindo da premissa de que todo artefato cultural possui uma trajetória de vida que lhe é particular e cuja narrativa biográfica é construída pela intervenção ativa de seus usuários e consumidores, buscou-se abordar os caminhos pelos quais passam um cartaz de cinema, desde seu status como objeto publicitário até sua singularização dentro de uma coleção privada. Esse processo reside no jogo de significações que atua nas e através das esferas culturais, sociais, históricas, tecnológicas e individuais, e deve muito à intervenção das atividades e reflexões do design e da publicidade. Para que o objeto do cartaz de cinema seja compreendido em sua macro-biografia, a pesquisa foi feita com base na história do cartaz, das artes gráficas e do cinema, tendo em vista estudos sobre coleção e cultura material. Apresentou-se, ao final, uma coleção selecionada de cartazes cinematográficos da década de 1960, período de recorte escolhido. 2020-11-12T12:24:12Z 2020-11-12T12:24:12Z 2012-11-05 bachelorThesis SANTOS, Laís Galvão dos. Cartazes de cinema: da publicidade à coleção. 2012. 140 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação) – Universidade Tecnológica Federal do Paraná, Curitiba, 2012. http://repositorio.utfpr.edu.br/jspui/handle/1/9364 por application/pdf Universidade Tecnológica Federal do Paraná Curitiba Departamento Acadêmico de Desenho Industrial |
institution |
Universidade Tecnológica Federal do Paraná |
collection |
RIUT |
language |
Português |
topic |
Cartazes Cinema Cultura material Posters Motion pictures Material culture Tecnologia em Artes Gráficas |
spellingShingle |
Cartazes Cinema Cultura material Posters Motion pictures Material culture Tecnologia em Artes Gráficas Santos, Laís Galvão dos Cartazes de cinema: da publicidade à coleção |
description |
Assuming that every cultural artifact has a life story that is particular to itself and whose biographical narrative is constructed by the active intervention of its users and consumers, this work sought to adress the paths that movie poster trails, from its advertising status until singularization within a private collection. This process lies in the set of meanings that acts in and through the cultural, social, historical, technological and individual spheres, and owes much to the intervention of the activities and thoughts of advertising and design. For the object of the movie poster to be understood in its macro-biography, research was made in the history of the poster, graphic arts and cinema, having in mind studies about collections and material culture. In the end, a collection of selected posters from the 1960s, period of time chosen, was presented. |
format |
Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação) |
author |
Santos, Laís Galvão dos |
author_sort |
Santos, Laís Galvão dos |
title |
Cartazes de cinema: da publicidade à coleção |
title_short |
Cartazes de cinema: da publicidade à coleção |
title_full |
Cartazes de cinema: da publicidade à coleção |
title_fullStr |
Cartazes de cinema: da publicidade à coleção |
title_full_unstemmed |
Cartazes de cinema: da publicidade à coleção |
title_sort |
cartazes de cinema: da publicidade à coleção |
publisher |
Universidade Tecnológica Federal do Paraná |
publishDate |
2020 |
citation |
SANTOS, Laís Galvão dos. Cartazes de cinema: da publicidade à coleção. 2012. 140 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação) – Universidade Tecnológica Federal do Paraná, Curitiba, 2012. |
url |
http://repositorio.utfpr.edu.br/jspui/handle/1/9364 |
_version_ |
1805298501265915904 |
score |
10,814766 |