Estudo comparativo entre os algoritmos de processamento de áudio phase vocoder e spectral modeling synthesis

This work presents a comparative analysis based in qualitative and quantitative criteria between the frequency domain audio processing algorithms Phase Vocoder and Spectral Modeling Synthesis (SMS). The algorithms were applied on synthesized waves in time-stretch and pitch-shift operations. Initiall...

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Autor principal: Piasecki Filho, Wilson Luiz
Formato: Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação)
Idioma: Português
Publicado em: Universidade Tecnológica Federal do Paraná 2020
Assuntos:
Acesso em linha: http://repositorio.utfpr.edu.br/jspui/handle/1/9803
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spelling riut-1-98032020-11-12T16:42:48Z Estudo comparativo entre os algoritmos de processamento de áudio phase vocoder e spectral modeling synthesis Piasecki Filho, Wilson Luiz Dorini, Leyza Elmeri Baldo Vignatti, André Luís Processamento de som por computador Editor de áudio digital Algorítmos - Sons Computer sound processing Digital audio editors Algorithms – Sounds Tecnologia em Sistemas para Internet This work presents a comparative analysis based in qualitative and quantitative criteria between the frequency domain audio processing algorithms Phase Vocoder and Spectral Modeling Synthesis (SMS). The algorithms were applied on synthesized waves in time-stretch and pitch-shift operations. Initially, the difference between the original and processed waves was calculated seeking evaluate quantitatively the impact of each algorithm. Later, new samples were selected for interest cases, like percussive instruments, for example. After the application of the algorithms, each sample was shown to volunteers, which evaluated it using a questionnaire. It was notable that the SMS' samples had a larger quantity of artifacts (defects) than Phase Vocoder's, receiving a worst evaluation, also generating noisier waves when applied in the synthesized waves. For future work, it's suggested using the SMS in it's capabilities of analysis and generation of effects in simpler sounds. Este trabalho apresenta uma análise comparativa baseada em critérios qualitativos e quantitativos entre os algoritmos de processamento de áudio no domínio da frequência Phase Vocoder e Spectral Modeling Synthesis (SMS). A partir de ondas sintéticas, foram aplicados os algoritmos nas operações de time-stretch e pitch-shift. Inicialmente, efetuou-se a diferença entre as ondas originais e processadas, visando avaliar quantitativamente o impacto de cada algoritmo. Posteriormente, foram selecionadas amostras correspondendo a casos de interesse, tal como presença de instrumentos de percussão, por exemplo. Após a aplicação dos algoritmos, tais amostras foram apresentadas a voluntários, que avaliaram sua qualidade através de questionário. Pode-se perceber que o SMS produziu amostras com uma maior quantidade de artefatos (falhas) que o Phase Vocoder, recebendo uma avaliação negativa dos voluntários e também gerando ondas ruidosas ao ser aplicado nas ondas sintéticas. Como trabalhos futuros, sugere-se a utilização do SMS utilizando a sua capacidade de análise e geração de efeitos em sons mais simples. 2020-11-12T16:42:48Z 2020-11-12T16:42:48Z 2011-09-14 bachelorThesis PIASECKI FILHO, Wilson Luiz. Estudo comparativo entre os algoritmos de processamento de áudio phase vocoder e spectral modeling synthesis. 2011. 50 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação) – Universidade Tecnológica Federal do Paraná, Curitiba, 2011. http://repositorio.utfpr.edu.br/jspui/handle/1/9803 por application/pdf Universidade Tecnológica Federal do Paraná Curitiba Departamento Acadêmico de Informática
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Piasecki Filho, Wilson Luiz
Estudo comparativo entre os algoritmos de processamento de áudio phase vocoder e spectral modeling synthesis
description This work presents a comparative analysis based in qualitative and quantitative criteria between the frequency domain audio processing algorithms Phase Vocoder and Spectral Modeling Synthesis (SMS). The algorithms were applied on synthesized waves in time-stretch and pitch-shift operations. Initially, the difference between the original and processed waves was calculated seeking evaluate quantitatively the impact of each algorithm. Later, new samples were selected for interest cases, like percussive instruments, for example. After the application of the algorithms, each sample was shown to volunteers, which evaluated it using a questionnaire. It was notable that the SMS' samples had a larger quantity of artifacts (defects) than Phase Vocoder's, receiving a worst evaluation, also generating noisier waves when applied in the synthesized waves. For future work, it's suggested using the SMS in it's capabilities of analysis and generation of effects in simpler sounds.
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