Otimização da mistura do biodiesel quanto a problemas ambientais no Brasil utilizando ferramentas da pesquisa operacional

This project is in the context of sustainable development. The worldwide demand for alternative fuels has expanded quickly; therewith, there are environmental impacts connected. The aim of this research project is to determine the optimum mix between diesel and biodiesel in order to minimize six env...

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Principais autores: Nardino, Guilherme, Dupim, Guilherme Sanchez Paez
Formato: Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação)
Idioma: Português
Publicado em: Universidade Tecnológica Federal do Paraná 2020
Assuntos:
Acesso em linha: http://repositorio.utfpr.edu.br/jspui/handle/1/10228
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spelling riut-1-102282020-11-12T18:24:26Z Otimização da mistura do biodiesel quanto a problemas ambientais no Brasil utilizando ferramentas da pesquisa operacional Nardino, Guilherme Dupim, Guilherme Sanchez Paez Ugaya, Cássia Maria Lie Verussa Junior , Osvaldo Magatão , Leandro Ugaya, Cássia Maria Lie Biodiesel - Avaliação Diesel - Avaliação Pesquisa operacional Biodiesel fuels - Rating of Diesel fuels - Rating of Operations research CNPQ::ENGENHARIAS::ENGENHARIA DE PRODUCAO::GERENCIA DE PRODUCAO::GARANTIA DE CONTROLE DE QUALIDADE This project is in the context of sustainable development. The worldwide demand for alternative fuels has expanded quickly; therewith, there are environmental impacts connected. The aim of this research project is to determine the optimum mix between diesel and biodiesel in order to minimize six environmental problems (global warming, acidification, ozone depletion, eutrophication, photochemical ozone creation and non-renewable resources) caused during the production of diesel and during the agricultural phase, the extraction phase and the production phase of soy, palm and sunflower biodiesel. It was possible through the application of tools of Operations Research along with a multi-criteria analysis, weighting concepts and normalization concepts. The proposal of the results was to point the importance of controlling the means of fuels production for process efficiency of Brazilian energy generation and allow understanding how the implementation of the models in this study may contribute to reduce environmental impacts, suggesting ideas to decrease the environment problems. It was analyzed as an imminent result the level growth of environmental impact (efficiency measure used) that showed the need of a contingency plan. O presente trabalho se insere no contexto global de desenvolvimento sustentável. A demanda mundial por combustíveis alternativos tem se expandido rapidamente; com isso há impactos ambientais vinculados. O objetivo deste projeto de pesquisa é determinar a quantidade ótima de mistura entre diesel e biodiesel visando à minimização de seis problemas ambientais (aquecimento global, acidificação, depleção da camada de ozônio, eutrofização, oxidação fotoquímica e recursos não renováveis) causados durante a produção do diesel e durante a fase agrícola, a fase de extração e a fase de produção do biodiesel de soja, dendê e girassol. Isso foi possível a partir da utilização de ferramentas da Pesquisa Operacional, juntamente com a realização de uma análise multicritério e o emprego de noções de ponderação e normalização. A proposta dos resultados foi evidenciar a importância do controle das formas de produção de combustíveis para a eficiência do processo da geração energética brasileira e permitir perceber como a implantação dos modelos pode contribuir no estudo de redução dos impactos ambientais, sugerindo ideias para diminuir os problemas do meio ambiente. Foi analisada como resultado eminente o crescimento do nível de impacto ambiental (medida de eficiência utilizada) evidenciando a necessidade de utilização de medidas de contenção. 2020-11-12T18:24:25Z 2020-11-12T18:24:25Z 2013-12-10 bachelorThesis NARDINO, Guilherme; DUPIM, Guilherme Sanchez Paez. Otimização da mistura do biodiesel quanto a problemas ambientais no Brasil utilizando ferramentas da pesquisa operacional. 2013. 87 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação) – Universidade Tecnológica Federal do Paraná, Curitiba, 2013. http://repositorio.utfpr.edu.br/jspui/handle/1/10228 por openAccess application/pdf Universidade Tecnológica Federal do Paraná Curitiba Brasil Departamento Acadêmico de Mecânica Engenharia Mecânica UTFPR
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topic Biodiesel - Avaliação
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Nardino, Guilherme
Dupim, Guilherme Sanchez Paez
Otimização da mistura do biodiesel quanto a problemas ambientais no Brasil utilizando ferramentas da pesquisa operacional
description This project is in the context of sustainable development. The worldwide demand for alternative fuels has expanded quickly; therewith, there are environmental impacts connected. The aim of this research project is to determine the optimum mix between diesel and biodiesel in order to minimize six environmental problems (global warming, acidification, ozone depletion, eutrophication, photochemical ozone creation and non-renewable resources) caused during the production of diesel and during the agricultural phase, the extraction phase and the production phase of soy, palm and sunflower biodiesel. It was possible through the application of tools of Operations Research along with a multi-criteria analysis, weighting concepts and normalization concepts. The proposal of the results was to point the importance of controlling the means of fuels production for process efficiency of Brazilian energy generation and allow understanding how the implementation of the models in this study may contribute to reduce environmental impacts, suggesting ideas to decrease the environment problems. It was analyzed as an imminent result the level growth of environmental impact (efficiency measure used) that showed the need of a contingency plan.
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publisher Universidade Tecnológica Federal do Paraná
publishDate 2020
citation NARDINO, Guilherme; DUPIM, Guilherme Sanchez Paez. Otimização da mistura do biodiesel quanto a problemas ambientais no Brasil utilizando ferramentas da pesquisa operacional. 2013. 87 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação) – Universidade Tecnológica Federal do Paraná, Curitiba, 2013.
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