Análise dos conteúdos de genética e ecologia em livros didáticos de biologia e sua relação com a matriz do ENEM 2014
The textbook is among the most used courseware by primary school teachers. Through it, the teacher guides for developing lessons and other pedagogical practices, serving also as a manual for the students, guiding them into the discipline, facilitating their understanding forward the issues discussed...
Autor principal: | Peretto, Elisandra |
---|---|
Formato: | Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação) |
Idioma: | Português |
Publicado em: |
Universidade Tecnológica Federal do Paraná
2020
|
Assuntos: | |
Acesso em linha: |
http://repositorio.utfpr.edu.br/jspui/handle/1/11088 |
Tags: |
Adicionar Tag
Sem tags, seja o primeiro a adicionar uma tag!
|
id |
riut-1-11088 |
---|---|
recordtype |
dspace |
spelling |
riut-1-110882020-11-13T13:06:51Z Análise dos conteúdos de genética e ecologia em livros didáticos de biologia e sua relação com a matriz do ENEM 2014 Analysis of genetic content and ecology in biology textbooks and their relationship to the matrix of ENEM 2014 Peretto, Elisandra Kovalski, Mara Luciane Frassão, Elisângela Andréia Kovalski, Mara Luciane Boeno, Rosangela Maria Biologia Ensino - Meios auxiliares Professores Biology Teaching - Aids and devices Teachers CNPQ::CIENCIAS BIOLOGICAS The textbook is among the most used courseware by primary school teachers. Through it, the teacher guides for developing lessons and other pedagogical practices, serving also as a manual for the students, guiding them into the discipline, facilitating their understanding forward the issues discussed by the teacher. Thinking of it, the study aimed to analyse the high school textbooks of a private school and a public school in the city of Dois Vizinhos/ PR. This research aimed to analyse only a few contents of Genetics and Ecology in the books, from both schools, linking them with the reference array of the National High School Exam - ENEM 2014 by checking so if they were or not in agreement with the framework provided by the Ministry of Education - MEC. It was part of the research as well, the application of a questionnaire about the exam of ENEM 2014 to students from the third year of high school who were examined, and the application of a questionnaire about the curricular matrix, too the biology teachers. With the results obtained in this research, it is clear that there is a deficiency regarding the approach and exploration of themes presented into the matrix of ENEM in biology books analysed from both schools. In addition, many teachers think that this matrix is important, however most of them do not disclose the existence of it to their students, and so, most students do not know about the array, and have reported not having studied all the contents approached in the exam of ENEM 2014 in the classroom. O livro didático está entre os materiais didáticos mais utilizados pelos professores do ensino básico. Por meio dele, o professor se orienta para desenvolver suas aulas e demais práticas pedagógicas, serve, ainda, como um manual ao aluno, norteando-o na disciplina, facilitando a sua compreensão frente aos assuntos abordados pelo professor. Pensando nisso, o trabalho teve por objetivo, analisar os livros didáticos do ensino médio de uma escola privada, e de uma escola pública do município de Dois Vizinhos/ PR. Essa pesquisa buscou analisar somente alguns conteúdos de Genética e Ecologia nos livros, de ambas as escolas, relacionando-os com a matriz de referência do Enem 2014, verificando assim, se os mesmos estavam ou não de acordo com o referencial disponibilizado pelo MEC. Fez parte da pesquisa também, a aplicação de um questionário referente à prova do Enem 2014 aos alunos do 3o ano do ensino médio que realizaram o exame, e a aplicação de um questionário, sobre a matriz, aos professores de Biologia. Com os resultados obtidos nessa pesquisa, percebe-se que há deficiência com relação à abordagem e exploração de assuntos presentes na matriz do ENEM de 2014 nos livros de Biologia analisados de ambas as escolas. Além disso, muitos dos professores acham importante a matriz do ENEM, porém a maioria não divulga a existência da mesma a seus alunos, e assim, a maioria dos alunos não sabem da existência da matriz, e relatam não ter estudado todos os conteúdos abordados na prova do ENEM de 2014 em sala de aula. 2020-11-13T13:06:51Z 2020-11-13T13:06:51Z 2015-06-29 bachelorThesis PERETTO, Elisandra. Análise dos conteúdos de genética e ecologia em livros didáticos de biologia e sua relação com a matriz do ENEM 2014. 2015. 58 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação) - Universidade Tecnológica Federal do Paraná, Dois Vizinhos, 2015. http://repositorio.utfpr.edu.br/jspui/handle/1/11088 por openAccess application/pdf Universidade Tecnológica Federal do Paraná Dois Vizinhos Brasil Licenciatura em Ciências Biológicas UTFPR |
institution |
Universidade Tecnológica Federal do Paraná |
collection |
RIUT |
language |
Português |
topic |
Biologia Ensino - Meios auxiliares Professores Biology Teaching - Aids and devices Teachers CNPQ::CIENCIAS BIOLOGICAS |
spellingShingle |
Biologia Ensino - Meios auxiliares Professores Biology Teaching - Aids and devices Teachers CNPQ::CIENCIAS BIOLOGICAS Peretto, Elisandra Análise dos conteúdos de genética e ecologia em livros didáticos de biologia e sua relação com a matriz do ENEM 2014 |
description |
The textbook is among the most used courseware by primary school teachers. Through it, the teacher guides for developing lessons and other pedagogical practices, serving also as a manual for the students, guiding them into the discipline, facilitating their understanding forward the issues discussed by the teacher. Thinking of it, the study aimed to analyse the high school textbooks of a private school and a public school in the city of Dois Vizinhos/ PR. This research aimed to analyse only a few contents of Genetics and Ecology in the books, from both schools, linking them with the reference array of the National High School Exam - ENEM 2014 by checking so if they were or not in agreement with the framework provided by the Ministry of Education - MEC. It was part of the research as well, the application of a questionnaire about the exam of ENEM 2014 to students from the third year of high school who were examined, and the application of a questionnaire about the curricular matrix, too the biology teachers. With the results obtained in this research, it is clear that there is a deficiency regarding the approach and exploration of themes presented into the matrix of ENEM in biology books analysed from both schools. In addition, many teachers think that this matrix is important, however most of them do not disclose the existence of it to their students, and so, most students do not know about the array, and have reported not having studied all the contents approached in the exam of ENEM 2014 in the classroom. |
format |
Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação) |
author |
Peretto, Elisandra |
author_sort |
Peretto, Elisandra |
title |
Análise dos conteúdos de genética e ecologia em livros didáticos de biologia e sua relação com a matriz do ENEM 2014 |
title_short |
Análise dos conteúdos de genética e ecologia em livros didáticos de biologia e sua relação com a matriz do ENEM 2014 |
title_full |
Análise dos conteúdos de genética e ecologia em livros didáticos de biologia e sua relação com a matriz do ENEM 2014 |
title_fullStr |
Análise dos conteúdos de genética e ecologia em livros didáticos de biologia e sua relação com a matriz do ENEM 2014 |
title_full_unstemmed |
Análise dos conteúdos de genética e ecologia em livros didáticos de biologia e sua relação com a matriz do ENEM 2014 |
title_sort |
análise dos conteúdos de genética e ecologia em livros didáticos de biologia e sua relação com a matriz do enem 2014 |
publisher |
Universidade Tecnológica Federal do Paraná |
publishDate |
2020 |
citation |
PERETTO, Elisandra. Análise dos conteúdos de genética e ecologia em livros didáticos de biologia e sua relação com a matriz do ENEM 2014. 2015. 58 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação) - Universidade Tecnológica Federal do Paraná, Dois Vizinhos, 2015. |
url |
http://repositorio.utfpr.edu.br/jspui/handle/1/11088 |
_version_ |
1805314524945842176 |
score |
10,814766 |