Jogos digitais no ensino da matemática como auxílio na prática docente

This work aimed to analyze the contributions that digital educational games provide for learning mathematical concepts for students in the 6th grade. Many students see mathematics as a difficult discipline, with this, the teachers are faced with some difficulties, among them, is the increasing numbe...

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Autor principal: Hoffmann Junior, Vilmar
Formato: Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação)
Idioma: Português
Publicado em: Universidade Tecnológica Federal do Paraná 2020
Assuntos:
Acesso em linha: http://repositorio.utfpr.edu.br/jspui/handle/1/11585
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spelling riut-1-115852020-11-13T18:09:13Z Jogos digitais no ensino da matemática como auxílio na prática docente Digital games in the teaching of mathematics as aid in teaching practice Hoffmann Junior, Vilmar Leite, Maici Duarte Gomes, Henrique Glicério da Conceição Prado, Naimara Vieira do Leite, Maici Duarte Jogos no ensino de matemática Jogos eletrônicos Scratch (Linguagem de programação de computador) Games in mathematics education Electronic games Scratch (Computer program language) CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::CIENCIA DA COMPUTACAO This work aimed to analyze the contributions that digital educational games provide for learning mathematical concepts for students in the 6th grade. Many students see mathematics as a difficult discipline, with this, the teachers are faced with some difficulties, among them, is the increasing numbers of disapproval, due to the low understanding of the contents. Therefore, it is necessary to search ceaselessly for new forms that support their practices more consistent with the current panorama. In the theoretical framework, the importance of the use of information and communication technologies (ICTs) is addressed. In this context, we present the changes that informatics provided to society and to the school, as well as the contribution of digital games to teaching-learning. Mathematics discipline. In addition, the advantages of the use of Scratch, as a pedagogical tool for the production of digital mathematical games, were sought through works by authors of the area. Thus, a game was developed in Scratch environment with the objective to review the content of graphs, its classification, for students of the 6th year of elementary school, in order to encourage the use of digital games as an aid to teaching practice. It was concluded that games allow many advantages for teaching-learning of mathematics and contribute to pedagogical practice, reflecting on the quality of learning, however, if not correctly applied by teachers, the use of this resource is invalid. The role of the teacher in this process is fundamental. Este trabalho teve como objetivo analisar as contribuições que os jogos digitais educacionais proporcionam para aprendizagem de conceitos matemáticos para alunos do 6º do ensino fundamental. A Matemática é vista por muitos alunos como uma disciplina difícil, com isso, os professores se deparam com algumas dificuldades, entre elas, está o crescente números de reprovação, em função da baixa compreensão dos conteúdos. Por isso, se torna necessário a busca incessante de novas formas que suportem suas práticas mais condizentes com o panorama atual. No referencial teórico é abordado a importância da utilização das tecnologias de informação e comunicação (TICs), neste contexto apresenta-se as mudanças que a informática proporcionou para sociedade e para a escola, bem como a contribuição dos jogos digitais para o ensino-aprendizagem da disciplina de Matemática. Além disso, buscou-se, através de trabalhos de autores da área, as vantagens do uso do Scratch, como ferramenta pedagógica para produção de jogos digitais matemáticos. Assim, desenvolveu-se um jogo em ambiente Scratch com o objetivo de revisar o conteúdo de gráficos, sua classificação, para alunos do 6º ano do ensino fundamental, a fim de incentivar o uso de jogos digitais como auxílio para prática docente. Concluiu-se que os jogos possibilitam muitas vantagens para o ensino-aprendizagem da matemática e contribuem na prática pedagógica, refletindo na qualidade da aprendizagem, contudo, se não aplicados de forma correta pelos professores, invalida-se o uso deste recurso, assim, o papel do professor nesse processo é fundamental. 2020-11-13T18:09:12Z 2020-11-13T18:09:12Z 2017-11-07 bachelorThesis HOFFMANN JUNIOR, Vilmar. Jogos digitais no ensino da matemática como auxílio na prática docente. 2017. 46 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação) – Universidade Tecnológica Federal do Paraná, Francisco Beltrão, 2017. http://repositorio.utfpr.edu.br/jspui/handle/1/11585 por openAccess application/pdf Universidade Tecnológica Federal do Paraná Francisco Beltrao Brasil Licenciatura em Informática UTFPR
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Hoffmann Junior, Vilmar
Jogos digitais no ensino da matemática como auxílio na prática docente
description This work aimed to analyze the contributions that digital educational games provide for learning mathematical concepts for students in the 6th grade. Many students see mathematics as a difficult discipline, with this, the teachers are faced with some difficulties, among them, is the increasing numbers of disapproval, due to the low understanding of the contents. Therefore, it is necessary to search ceaselessly for new forms that support their practices more consistent with the current panorama. In the theoretical framework, the importance of the use of information and communication technologies (ICTs) is addressed. In this context, we present the changes that informatics provided to society and to the school, as well as the contribution of digital games to teaching-learning. Mathematics discipline. In addition, the advantages of the use of Scratch, as a pedagogical tool for the production of digital mathematical games, were sought through works by authors of the area. Thus, a game was developed in Scratch environment with the objective to review the content of graphs, its classification, for students of the 6th year of elementary school, in order to encourage the use of digital games as an aid to teaching practice. It was concluded that games allow many advantages for teaching-learning of mathematics and contribute to pedagogical practice, reflecting on the quality of learning, however, if not correctly applied by teachers, the use of this resource is invalid. The role of the teacher in this process is fundamental.
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