Recurso computacional para auxiliar o aprendizado de uma aluna surda

The deaf student education has always faced many barriers, both for parents, teachers and also for the hearing impaired students themselves. Only with the dedication of everyone involved in this process, such challenges can be reduced. The use of technologies that help on the teaching and learning p...

ver descrição completa

Autor principal: Marin, Emanuelle de Zorzi
Formato: Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação)
Idioma: Português
Publicado em: Universidade Tecnológica Federal do Paraná 2020
Assuntos:
Acesso em linha: http://repositorio.utfpr.edu.br/jspui/handle/1/11600
Tags: Adicionar Tag
Sem tags, seja o primeiro a adicionar uma tag!
id riut-1-11600
recordtype dspace
spelling riut-1-116002020-11-13T18:09:28Z Recurso computacional para auxiliar o aprendizado de uma aluna surda Marin, Emanuelle de Zorzi Cordeiro, Edson dos Santos Cordeiro, Edson dos Santos Castoldi, Vanderleia Maria Reinaldo, Francisco Antonio Fernandes Tecnologia educacional Letramento Surdez Educational technology Literacy Deafness CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::CIENCIA DA COMPUTACAO The deaf student education has always faced many barriers, both for parents, teachers and also for the hearing impaired students themselves. Only with the dedication of everyone involved in this process, such challenges can be reduced. The use of technologies that help on the teaching and learning process of deaf students has been shown as a good alternative. Thus, the present dissertation aimed at developing a computational resource in Scratch programming language in order to contribute to a deaf student from a state school from Francisco Beltrão, Parana State, in her Portuguese language learning process. Despite the Scratch has some limitations regarding to videos use, it proved to be promising for the development of resources that can help on the education of deaf children. The tool which has been built for this project enabled the teaching of Portuguese language for a deaf student, however it has to be highlighted that some points could have contributed for a more effective teaching process, such as the use of a more succinct vocabulary. In spite of Scratch limitations and the mistakes made in the development of the resource, it is possible to conclude that the project has contributed to the education and that through more researches it will be possible to create an even better resource, even more effective in teaching process of hearing impaired students. A educação de surdos sempre enfrentou muitas barreiras, tanto para pais, professores e para os próprios surdos. Somente com a dedicação de todos os envolvidos, tais barreiras poderão ser minimizadas. O uso de tecnologias que auxiliem no ensino-aprendizagem de alunos com surdez, pode-se mostrar como uma boa alternativa. Sendo assim, o presente trabalho teve por objetivo o desenvolvimento de um recurso computacional na linguagem Scratch para auxiliar na alfabetização de uma aluna com surdez de um colégio estadual de Francisco Beltrão – PR. Apesar do Scratch possuir algumas restrições quanto a utilização de vídeos, ele se mostrou promissor para o desenvolvimento de recursos que possam auxiliar o ensino de crianças surdas. A ferramenta construída para este projeto possibilitou o ensino de palavras da língua portuguesa à aluna surda, porém, destaca-se que alguns pontos poderiam ter contribuído mais efetivamente para o ensino, como a utilização de um vocabulário mais sucinto. Apesar das restrições do Scratch e dos erros cometidos no desenvolvimento do recurso conclui-se que o projeto contribuiu para o ensino e que por meio de mais pesquisas será possível a criação de um recurso ainda melhor, ainda mais efetivo no ensino de alunos com surdez. 2020-11-13T18:09:27Z 2020-11-13T18:09:27Z 2015-11-17 bachelorThesis MARIN, Emanuelle de Zorzi. Recurso computacional para auxiliar o aprendizado de uma aluna surda. 2015. 60 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação) – Universidade Tecnológica Federal do Paraná, Francisco Beltrão, 2015. http://repositorio.utfpr.edu.br/jspui/handle/1/11600 por openAccess application/pdf Universidade Tecnológica Federal do Paraná Francisco Beltrao Brasil Licenciatura em Informática UTFPR
institution Universidade Tecnológica Federal do Paraná
collection RIUT
language Português
topic Tecnologia educacional
Letramento
Surdez
Educational technology
Literacy
Deafness
CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::CIENCIA DA COMPUTACAO
spellingShingle Tecnologia educacional
Letramento
Surdez
Educational technology
Literacy
Deafness
CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::CIENCIA DA COMPUTACAO
Marin, Emanuelle de Zorzi
Recurso computacional para auxiliar o aprendizado de uma aluna surda
description The deaf student education has always faced many barriers, both for parents, teachers and also for the hearing impaired students themselves. Only with the dedication of everyone involved in this process, such challenges can be reduced. The use of technologies that help on the teaching and learning process of deaf students has been shown as a good alternative. Thus, the present dissertation aimed at developing a computational resource in Scratch programming language in order to contribute to a deaf student from a state school from Francisco Beltrão, Parana State, in her Portuguese language learning process. Despite the Scratch has some limitations regarding to videos use, it proved to be promising for the development of resources that can help on the education of deaf children. The tool which has been built for this project enabled the teaching of Portuguese language for a deaf student, however it has to be highlighted that some points could have contributed for a more effective teaching process, such as the use of a more succinct vocabulary. In spite of Scratch limitations and the mistakes made in the development of the resource, it is possible to conclude that the project has contributed to the education and that through more researches it will be possible to create an even better resource, even more effective in teaching process of hearing impaired students.
format Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação)
author Marin, Emanuelle de Zorzi
author_sort Marin, Emanuelle de Zorzi
title Recurso computacional para auxiliar o aprendizado de uma aluna surda
title_short Recurso computacional para auxiliar o aprendizado de uma aluna surda
title_full Recurso computacional para auxiliar o aprendizado de uma aluna surda
title_fullStr Recurso computacional para auxiliar o aprendizado de uma aluna surda
title_full_unstemmed Recurso computacional para auxiliar o aprendizado de uma aluna surda
title_sort recurso computacional para auxiliar o aprendizado de uma aluna surda
publisher Universidade Tecnológica Federal do Paraná
publishDate 2020
citation MARIN, Emanuelle de Zorzi. Recurso computacional para auxiliar o aprendizado de uma aluna surda. 2015. 60 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação) – Universidade Tecnológica Federal do Paraná, Francisco Beltrão, 2015.
url http://repositorio.utfpr.edu.br/jspui/handle/1/11600
_version_ 1805303394101886976
score 10,814766