Mobile Shader Editor: um editor de shaders para android

With technological progress, the game ended up being evolved and optimized in the same way, gaining more and more realistic effects, part of it is the fact of the use of Shaders, which are fragments of programs that run on the GPU. When done developing Shaders for mobile devices, for example the And...

ver descrição completa

Autor principal: Czovny, Raphael Ksiaskiewcz
Formato: Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação)
Idioma: Português
Publicado em: Universidade Tecnológica Federal do Paraná 2020
Assuntos:
Acesso em linha: http://repositorio.utfpr.edu.br/jspui/handle/1/11863
Tags: Adicionar Tag
Sem tags, seja o primeiro a adicionar uma tag!
id riut-1-11863
recordtype dspace
spelling riut-1-118632020-11-14T17:46:47Z Mobile Shader Editor: um editor de shaders para android Mobile Shader Editor: an editor of shaders for android Czovny, Raphael Ksiaskiewcz Porfirio, Andres Jessé Porfirio, Andres Jessé Fedechen, Emerson André Aires, Simone Bello Kaminski Jogos eletrônicos Linguagem de programação (Computadores) Programação (Computadores) Electronic games Programming languages (Electronic computers) Computer programming CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA With technological progress, the game ended up being evolved and optimized in the same way, gaining more and more realistic effects, part of it is the fact of the use of Shaders, which are fragments of programs that run on the GPU. When done developing Shaders for mobile devices, for example the Android operating system, in particular problems for their production and testing are found. This is so the fact that there a certain need of tools generated this medium and, especially, the existence of limitations on the version of OpenGL used in these devices (OpenGL ES ). Because of this, the work in question will focus on the development of an application for programming and debugging of the GLSL Shaders (specific programming language for OpenGL Shaders ), with the main goal of allowing the development of this resource type to be more practical and faster than currently used in most tools. Com a evolução tecnológica, os jogos acabaram evoluindo e sendo otimizados da mesma forma, ganhando efeitos cada vez mais realistas. Parte disso se dá ao fato da utilização ao de Shaders, que são fragmentos de programas que executam na Unidade de Processamento Gráfico (GPU). Quando é realizado o desenvolvimento de Shaders para dispositivos moveis, por exemplo para o sistema operacional Android, são encontrados problemas em especial para sua depuração ao e testes. Isso se dá ao fato de existir certa carência de ferramentas voltadas para esse meio e, principalmente, de limitações da versão da OpenGL utilizada nestes dispositivos (OpenGL ES). Por conta disto, o trabalho em questão tem como foco o desenvolvimento de uma aplicação para programação e depuração ao de Shaders da linguagem GLSL (linguagem de programação específica para Shaders OpenGL), com intuito principal de permitir que o desenvolvimento deste tipo de recurso seja mais prático e rápido do que o utilizado atualmente na maioria das ferramentas. 2020-11-14T17:46:47Z 2020-11-14T17:46:47Z 2015-06-18 bachelorThesis CZOVNY, Raphael Ksiaskiewcz. Mobile Shader Editor: um editor de shaders para android. 2015. 43 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação) – Universidade Tecnológica Federal do Paraná, Guarapuava, 2015. http://repositorio.utfpr.edu.br/jspui/handle/1/11863 por openAccess application/pdf Universidade Tecnológica Federal do Paraná Guarapuava Brasil Tecnologia em Sistemas para Internet UTFPR
institution Universidade Tecnológica Federal do Paraná
collection RIUT
language Português
topic Jogos eletrônicos
Linguagem de programação (Computadores)
Programação (Computadores)
Electronic games
Programming languages (Electronic computers)
Computer programming
CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA
spellingShingle Jogos eletrônicos
Linguagem de programação (Computadores)
Programação (Computadores)
Electronic games
Programming languages (Electronic computers)
Computer programming
CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA
Czovny, Raphael Ksiaskiewcz
Mobile Shader Editor: um editor de shaders para android
description With technological progress, the game ended up being evolved and optimized in the same way, gaining more and more realistic effects, part of it is the fact of the use of Shaders, which are fragments of programs that run on the GPU. When done developing Shaders for mobile devices, for example the Android operating system, in particular problems for their production and testing are found. This is so the fact that there a certain need of tools generated this medium and, especially, the existence of limitations on the version of OpenGL used in these devices (OpenGL ES ). Because of this, the work in question will focus on the development of an application for programming and debugging of the GLSL Shaders (specific programming language for OpenGL Shaders ), with the main goal of allowing the development of this resource type to be more practical and faster than currently used in most tools.
format Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação)
author Czovny, Raphael Ksiaskiewcz
author_sort Czovny, Raphael Ksiaskiewcz
title Mobile Shader Editor: um editor de shaders para android
title_short Mobile Shader Editor: um editor de shaders para android
title_full Mobile Shader Editor: um editor de shaders para android
title_fullStr Mobile Shader Editor: um editor de shaders para android
title_full_unstemmed Mobile Shader Editor: um editor de shaders para android
title_sort mobile shader editor: um editor de shaders para android
publisher Universidade Tecnológica Federal do Paraná
publishDate 2020
citation CZOVNY, Raphael Ksiaskiewcz. Mobile Shader Editor: um editor de shaders para android. 2015. 43 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação) – Universidade Tecnológica Federal do Paraná, Guarapuava, 2015.
url http://repositorio.utfpr.edu.br/jspui/handle/1/11863
_version_ 1805316773959958528
score 10,814766