O jogo como recurso didático para o ensino e aprendizagem de funções inorgânicas

In chemistry as in other exact subjects, many students still have difficulties in the learning process, because the methodology adopted by classroom teachers follows, in most cases, the traditional teaching model, where there is no use of different methods and teaching resources. This paper aims to...

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Autor principal: Alberton, Marinara
Formato: Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação)
Idioma: Português
Publicado em: Universidade Tecnológica Federal do Paraná 2020
Assuntos:
Acesso em linha: http://repositorio.utfpr.edu.br/jspui/handle/1/13244
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spelling riut-1-132442021-12-16T21:21:19Z O jogo como recurso didático para o ensino e aprendizagem de funções inorgânicas The game as didatic resource for teaching and learning of inorganic functions Alberton, Marinara Brandão, Henry Charles Albert David Naidoo Terroso de Mendonça Cedran, Jaime da Costa Brandão, Henry Charles Albert David Naidoo Terroso de Mendonça Cedran, Jaime da Costa Almeida, Shiderlene Vieira de Nunes, Rodrigo Ruschel Jogos educativos Aprendizagem ativa Química inorgânica Educational games Active learning Chemistry, Inorganic CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::QUIMICA In chemistry as in other exact subjects, many students still have difficulties in the learning process, because the methodology adopted by classroom teachers follows, in most cases, the traditional teaching model, where there is no use of different methods and teaching resources. This paper aims to develop a game as a didactic resource to chemistry teaching emphasizing learning about inorganic functions for high school students in a contextualized way. The research was qualitative and the methodology adopted is based on bibliographic research, case study and field research. Data collection was developed by applying two questionnaires, one applied before the game and one after the game. Although it is important to use the game as a didactic resource in the classroom is still little used, being related mainly to the discipline of physical education. It was found that the students had contact with the subject addressed in the game, but not in a contextual way bringing objectivity and emphasizing the relevance of the subject’s significance. In this sense, the use of contextualization and interdisciplinarity adjacent to the teacher’s teaching methodology is evident as propositional, placing the game as a mechanism that contemplates these points, but in a thought-provoking way. From these results we can conclude that the use of the game contributed to the students learning about inorganic functions through a differentiated and contextualized teaching. Na química assim como em outras disciplinas exatas muitos estudantes ainda apresentam dificuldades no processo de aprendizagem, pois a metodologia adotada pelos docentes em sala segue na grande maioria das vezes o modelo tradicional de ensino, onde não há utilização de métodos e recursos didáticos diferenciados. Este trabalho tem como objetivo o desenvolvimento de um jogo como recurso didático ao ensino de química enfatizando a aprendizagem sobre funções inorgânicas para os alunos do ensino médio de uma forma contextualizada. A pesquisa realizada teve caráter qualitativo e a metodologia adotada baseia-se em pesquisa bibliográfica, estudo de caso e a pesquisa de campo. A coleta de dados desenvolveu-se através da aplicação de dois questionários, um aplicado antes do jogo e outro após o jogo. Verificou-se que apesar de ser importante a utilização de jogo como recurso didático em sala de aula ainda é pouco utilizado, sendo relacionado principalmente a disciplina de educação física. Verificou-se que os alunos apresentavam contato com o assunto abordado no jogo, porém não de forma contextual trazendo objetividade e acentuando a relevância da significância do assunto. Neste sentido, evidencia-se como propositivo a utilização da contextualização e interdisciplinaridade adjacente a metodologia do ensino do professor, colocando o jogo um mecanismo que contemple esses pontos, mas de forma instigante. A partir desses resultados podemos concluir que o uso do jogo contribuiu para o aprendizado dos alunos sobre as funções inorgânicas por meio de um ensino diferenciado e contextualizado. 2020-11-16T14:26:42Z 2020-11-16T14:26:42Z 2019-12-11 bachelorThesis ALBERTON, Marinara. O jogo como recurso didático para o ensino e aprendizagem de funções inorgânicas. 2019. Trabalho de Conclusão de Curso (Licenciatura em Química) - Universidade Tecnológica Federal do Paraná, Medianeira, 2019. http://repositorio.utfpr.edu.br/jspui/handle/1/13244 por openAccess application/pdf Universidade Tecnológica Federal do Paraná Medianeira Brasil Licenciatura em Química UTFPR
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Alberton, Marinara
O jogo como recurso didático para o ensino e aprendizagem de funções inorgânicas
description In chemistry as in other exact subjects, many students still have difficulties in the learning process, because the methodology adopted by classroom teachers follows, in most cases, the traditional teaching model, where there is no use of different methods and teaching resources. This paper aims to develop a game as a didactic resource to chemistry teaching emphasizing learning about inorganic functions for high school students in a contextualized way. The research was qualitative and the methodology adopted is based on bibliographic research, case study and field research. Data collection was developed by applying two questionnaires, one applied before the game and one after the game. Although it is important to use the game as a didactic resource in the classroom is still little used, being related mainly to the discipline of physical education. It was found that the students had contact with the subject addressed in the game, but not in a contextual way bringing objectivity and emphasizing the relevance of the subject’s significance. In this sense, the use of contextualization and interdisciplinarity adjacent to the teacher’s teaching methodology is evident as propositional, placing the game as a mechanism that contemplates these points, but in a thought-provoking way. From these results we can conclude that the use of the game contributed to the students learning about inorganic functions through a differentiated and contextualized teaching.
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