Herbário na escola: a confecção de exsicatas como forma de educação ambiental
Nowadays, there has been an immense concern about environment degradation, and one of the summited problems is the degradation of urban flora. Knowing the present plants’ species in the cities and its characteristics it’s of an extreme noteworthiness to achieve environmental the identity of many spe...
Autor principal: | SILVA, Ana Carla Matias da |
---|---|
Formato: | Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação) |
Idioma: | Português |
Publicado em: |
Universidade Tecnológica Federal do Paraná
2020
|
Assuntos: | |
Acesso em linha: |
http://repositorio.utfpr.edu.br/jspui/handle/1/13505 |
Tags: |
Adicionar Tag
Sem tags, seja o primeiro a adicionar uma tag!
|
id |
riut-1-13505 |
---|---|
recordtype |
dspace |
spelling |
riut-1-135052020-11-16T14:51:01Z Herbário na escola: a confecção de exsicatas como forma de educação ambiental School herbarium: the confection of exsiccates as a way of environmental education SILVA, Ana Carla Matias da Sabbi, Larissa de Bortolli Chiamolera Sabbi, Larissa de Bortolli Chiamolera Câmara, Carla Daniela Ostrovski, Dalésio Conscientização Arborização Aprendizagem perceptiva Awareness Tree planting Perceptual learning CNPQ::CIENCIAS BIOLOGICAS Nowadays, there has been an immense concern about environment degradation, and one of the summited problems is the degradation of urban flora. Knowing the present plants’ species in the cities and its characteristics it’s of an extreme noteworthiness to achieve environmental the identity of many species, and bring up the interest of environmental conservation. In this context the present work, has as purpose, collaborate whit the learning skills of the 3rd year class from Carlos Lacerda Municipal School in the city of Medianeira. Through the confection of exsiccates and an informational guidebook about the species that occupy the space around the school area. In order to accomplish the project, first it was covered in class the importance of the environmental conservation, most importantly about urban flora and the meaning of “herbarium” and “exsiccates”. Later on were made the exsiccates of seven arboreal species present in the schoolyard and discussed the information about each one of them in class. So as to complement the knowledge passes to the students, they were given a class about vegetal cells at UTFPR’s Biological Science Lab. The final stage was the confection of the guidebook: tree samples of Carlos Lacerda Municipal School, beyond containing information about herborized species it also brings orientation about how to confection an exsiccate. The project School Herbarium was a contribution to the environmental education of students increasing the interest and curiosity of them regarding the questions of environmental conservation, mostly the value of vegetal area and its surroundings. Existe uma preocupação com a degradação ambiental, e um dos problemas que se destaca é a degradação da flora urbana. Conhecer as espécies de plantas presentes nas cidades e suas características é de grande importância para se alcançar a conscientização ambiental, porque através desse conhecimento é possível recuperar áreas degradadas, preservar a identidade vegetal de muitas espécies e despertar o interesse da conservação ambiental. Neste contexto, o presente trabalho teve como objetivo colaborar com a aprendizagem da turma do 3º Ano da Escola Municipal Carlos Lacerda no município de Medianeira, através da confecção de exsicatas e de uma cartilha informativa das espécies que circundam o ambiente escolar. Para se alcançar este objetivo primeiramente foi abordada em sala de aula, a importância da conservação ambiental, em especial da flora urbana e as definições de herbário e exsicata. Posteriormente foram confeccionadas as exsicatas de sete espécies arbóreas presentes no pátio da escola e discutidas em as informações sobre cada uma das espécies. Para complementar o conhecimento repassado aos alunos, os mesmos foram conduzidos em uma aula sobre célula vegetal no laboratório de ciências biológicas da UTFPR. A etapa final foi a confecção da cartilha: Exemplares de Árvores da Escola Municipal Carlos Lacerda, que além de conter informações sobre as espécies herborizadas, traz também orientações de como confeccionar uma exsicata. O projeto Herbário na Escola foi uma contribuição à educação ambiental dos alunos, despertando o interesse e a curiosidade dos mesmos quanto às questões da conservação ambiental, principalmente a valorização da área vegetal a sua volta. 2020-11-16T14:51:01Z 2020-11-16T14:51:01Z 2017-06-08 bachelorThesis SILVA, Ana Carla Matias da. Herbário na escola: a confecção de exsicatas como forma de educação ambiental. 2017. Trabalho de Conclusão de Curso (Tecnologia em Gestão Ambiental) - Universidade Tecnológica Federal do Paraná, Medianeira, 2017. http://repositorio.utfpr.edu.br/jspui/handle/1/13505 por openAccess application/pdf Universidade Tecnológica Federal do Paraná Medianeira Brasil Tecnologia em Gestão Ambiental UTFPR |
institution |
Universidade Tecnológica Federal do Paraná |
collection |
RIUT |
language |
Português |
topic |
Conscientização Arborização Aprendizagem perceptiva Awareness Tree planting Perceptual learning CNPQ::CIENCIAS BIOLOGICAS |
spellingShingle |
Conscientização Arborização Aprendizagem perceptiva Awareness Tree planting Perceptual learning CNPQ::CIENCIAS BIOLOGICAS SILVA, Ana Carla Matias da Herbário na escola: a confecção de exsicatas como forma de educação ambiental |
description |
Nowadays, there has been an immense concern about environment degradation, and one of the summited problems is the degradation of urban flora. Knowing the present plants’ species in the cities and its characteristics it’s of an extreme noteworthiness to achieve environmental the identity of many species, and bring up the interest of environmental conservation. In this context the present work, has as purpose, collaborate whit the learning skills of the 3rd year class from Carlos Lacerda Municipal School in the city of Medianeira. Through the confection of exsiccates and an informational guidebook about the species that occupy the space around the school area. In order to accomplish the project, first it was covered in class the importance of the environmental conservation, most importantly about urban flora and the meaning of “herbarium” and “exsiccates”. Later on were made the exsiccates of seven arboreal species present in the schoolyard and discussed the information about each one of them in class. So as to complement the knowledge passes to the students, they were given a class about vegetal cells at UTFPR’s Biological Science Lab. The final stage was the confection of the guidebook: tree samples of Carlos Lacerda Municipal School, beyond containing information about herborized species it also brings orientation about how to confection an exsiccate. The project School Herbarium was a contribution to the environmental education of students increasing the interest and curiosity of them regarding the questions of environmental conservation, mostly the value of vegetal area and its surroundings. |
format |
Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação) |
author |
SILVA, Ana Carla Matias da |
author_sort |
SILVA, Ana Carla Matias da |
title |
Herbário na escola: a confecção de exsicatas como forma de educação ambiental |
title_short |
Herbário na escola: a confecção de exsicatas como forma de educação ambiental |
title_full |
Herbário na escola: a confecção de exsicatas como forma de educação ambiental |
title_fullStr |
Herbário na escola: a confecção de exsicatas como forma de educação ambiental |
title_full_unstemmed |
Herbário na escola: a confecção de exsicatas como forma de educação ambiental |
title_sort |
herbário na escola: a confecção de exsicatas como forma de educação ambiental |
publisher |
Universidade Tecnológica Federal do Paraná |
publishDate |
2020 |
citation |
SILVA, Ana Carla Matias da. Herbário na escola: a confecção de exsicatas como forma de educação ambiental. 2017. Trabalho de Conclusão de Curso (Tecnologia em Gestão Ambiental) - Universidade Tecnológica Federal do Paraná, Medianeira, 2017. |
url |
http://repositorio.utfpr.edu.br/jspui/handle/1/13505 |
_version_ |
1805314708682571776 |
score |
10,814766 |