Modelo de sinalização escolar adaptado a educação infantil

The present project deals with the creation of a signage project for kindergarten, considering characteristics and needs of the target public, children from 0 to 6 years as the guiding aspects for the development of the model. The theoretical framework encompasses relevant studies to understand how...

ver descrição completa

Autor principal: Frenkel, Bruna
Formato: Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação)
Idioma: Português
Publicado em: Universidade Tecnológica Federal do Paraná 2020
Assuntos:
Acesso em linha: http://repositorio.utfpr.edu.br/jspui/handle/1/13790
Tags: Adicionar Tag
Sem tags, seja o primeiro a adicionar uma tag!
id riut-1-13790
recordtype dspace
spelling riut-1-137902020-11-16T19:23:29Z Modelo de sinalização escolar adaptado a educação infantil School signage project adapted to kindergarten Frenkel, Bruna Silva, Daniela Fernanda Ferreira da Souza, José Marconi Bezerra Henriques, Pamela Aragão Silva, Daniela Fernanda Ferreira da Desenho (Projetos) Escolas - Sinais e sinalização Escolas - Organização e administração Ilustração de livros Desenho gráfico Design Schools - Signals and signaling School management and organization Illustration of books Graphic design CNPQ::CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::DESENHO INDUSTRIAL The present project deals with the creation of a signage project for kindergarten, considering characteristics and needs of the target public, children from 0 to 6 years as the guiding aspects for the development of the model. The theoretical framework encompasses relevant studies to understand how human beings perceive and interpret information; how children relate to images and texts and the educational environment; and the adequacy of an information design - environmental graphic design - by wayfinding and signaling devices. The signage acts as a means of communication and integration between the individuals and the space in which they are, and being done in an appropriate way for young children can facilitate their development - allowing different experiences and discoveries to children, by stimulating child plays, independence, interactions and the relation between imaginary and reality. Thus, an opportunity arises not only to create a more cheerful, fun and purposeful school space for children, but also to promote and become a tool for teaching. To collect the information needed to design the model - opinions, suggestions and inspirations - were conducted interviews with educators and visited two schools; market research to understand the different environments offered by primary schools in Curitiba; analysis of design strategies; and consult with specialists in both education and graphic design area. As a result, there was the creation of a prototype of a horizontal signaling model, appropriate, according to the parameters originated by the research, to the children's audience. O presente trabalho aborda a criação de um modelo de sistema de sinalização ilustrado para escolas de educação infantil, considerando características e necessidades do público alvo, crianças de 0 a 6 anos de idade, como aspectos norteadores para o desenvolvimento do modelo. O referencial teórico engloba estudos relevantes para entender como o ser humano percebe e interpreta as informações; como as crianças as relacionam e se relacionam com imagens e textos e com o ambiente educacional; e a adequação de um design de informação - projeto gráfico ambiental - por dispositivos de wayfinding e sinalização. A sinalização atua como meio de comunicação e integração entre o indivíduo e o espaço em que ele está inserido, e sendo realizada de modo adequado às crianças pequenas pode oportunizar o desenvolvimento infantil - possibilitando diferentes experiências e descobertas às crianças, ao estimular as interações, brincadeiras, autonomia e a relação entre imaginário e realidade. Assim surge a oportunidade de não apenas criar um espaço escolar mais alegre, divertido e propício ao público infantil, mas que o comunique e torne-se uma ferramenta para o processo de ensino aprendizagem. Para coletar as informações necessárias - assim como opiniões, sugestões e inspirações - para a concepção do modelo, foram feitas entrevistas qualitativas com educadores e visitas a duas escolas; pesquisa de mercado para compreender os diferentes ambientes oferecidos por escolas de ensino infantil em Curitiba; análise de similares projetuais; e consulta a especialistas, tanto da área educacional quanto da área do design gráfico. Como resultado houve a criação de um protótipo de modelo de sinalização horizontal, adequado, segundo os parâmetros originados pela pesquisa, ao público infantil. 2020-11-16T19:23:28Z 2020-11-16T19:23:28Z 2018-06-19 bachelorThesis FRENKEL, Bruna. Modelo de sinalização escolar adaptado a educação infantil. 2018. 117 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Tecnologia em Design Gráfico) - Universidade Tecnológica Federal do Paraná, Curitiba, 2018. http://repositorio.utfpr.edu.br/jspui/handle/1/13790 por openAccess application/pdf Universidade Tecnológica Federal do Paraná Curitiba Brasil Tecnologia em Design Gráfico UTFPR
institution Universidade Tecnológica Federal do Paraná
collection RIUT
language Português
topic Desenho (Projetos)
Escolas - Sinais e sinalização
Escolas - Organização e administração
Ilustração de livros
Desenho gráfico
Design
Schools - Signals and signaling
School management and organization
Illustration of books
Graphic design
CNPQ::CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::DESENHO INDUSTRIAL
spellingShingle Desenho (Projetos)
Escolas - Sinais e sinalização
Escolas - Organização e administração
Ilustração de livros
Desenho gráfico
Design
Schools - Signals and signaling
School management and organization
Illustration of books
Graphic design
CNPQ::CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::DESENHO INDUSTRIAL
Frenkel, Bruna
Modelo de sinalização escolar adaptado a educação infantil
description The present project deals with the creation of a signage project for kindergarten, considering characteristics and needs of the target public, children from 0 to 6 years as the guiding aspects for the development of the model. The theoretical framework encompasses relevant studies to understand how human beings perceive and interpret information; how children relate to images and texts and the educational environment; and the adequacy of an information design - environmental graphic design - by wayfinding and signaling devices. The signage acts as a means of communication and integration between the individuals and the space in which they are, and being done in an appropriate way for young children can facilitate their development - allowing different experiences and discoveries to children, by stimulating child plays, independence, interactions and the relation between imaginary and reality. Thus, an opportunity arises not only to create a more cheerful, fun and purposeful school space for children, but also to promote and become a tool for teaching. To collect the information needed to design the model - opinions, suggestions and inspirations - were conducted interviews with educators and visited two schools; market research to understand the different environments offered by primary schools in Curitiba; analysis of design strategies; and consult with specialists in both education and graphic design area. As a result, there was the creation of a prototype of a horizontal signaling model, appropriate, according to the parameters originated by the research, to the children's audience.
format Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação)
author Frenkel, Bruna
author_sort Frenkel, Bruna
title Modelo de sinalização escolar adaptado a educação infantil
title_short Modelo de sinalização escolar adaptado a educação infantil
title_full Modelo de sinalização escolar adaptado a educação infantil
title_fullStr Modelo de sinalização escolar adaptado a educação infantil
title_full_unstemmed Modelo de sinalização escolar adaptado a educação infantil
title_sort modelo de sinalização escolar adaptado a educação infantil
publisher Universidade Tecnológica Federal do Paraná
publishDate 2020
citation FRENKEL, Bruna. Modelo de sinalização escolar adaptado a educação infantil. 2018. 117 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Tecnologia em Design Gráfico) - Universidade Tecnológica Federal do Paraná, Curitiba, 2018.
url http://repositorio.utfpr.edu.br/jspui/handle/1/13790
_version_ 1805303427319726080
score 10,814766