Elaboração de propostas didáticas para o ensino de português para imigrantes haitianos
The interest in this research began with the knowledge of the Portuguese teaching project for Haitian immigrants living in Pato Branco - Pr. In this sense, the project had as proposal to work the culture and the linguistic diversity in the teaching of Portuguese for Haitians. The main objectives of...
Autor principal: | Mosele, Fernanda |
---|---|
Formato: | Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação) |
Idioma: | Português |
Publicado em: |
Universidade Tecnológica Federal do Paraná
2020
|
Assuntos: | |
Acesso em linha: |
http://repositorio.utfpr.edu.br/jspui/handle/1/14652 |
Tags: |
Adicionar Tag
Sem tags, seja o primeiro a adicionar uma tag!
|
id |
riut-1-14652 |
---|---|
recordtype |
dspace |
spelling |
riut-1-146522020-11-18T14:23:20Z Elaboração de propostas didáticas para o ensino de português para imigrantes haitianos Preparation of didactic proposals for the teaching of portuguese for haitian immigrants Mosele, Fernanda Silva, Susiele Machry da Silva, Susiele Machry da Teis, Denize Terezinha Parise, Lourdes Terezinha Graebin Didática Ensino - Metodologia Imigrantes - Brasil Aquisição da segunda língua Didatics Teaching - Methodology Immigrants - Brazil Second language acquisition CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LINGUISTICA The interest in this research began with the knowledge of the Portuguese teaching project for Haitian immigrants living in Pato Branco - Pr. In this sense, the project had as proposal to work the culture and the linguistic diversity in the teaching of Portuguese for Haitians. The main objectives of this study were to work orality and Portuguese language by these immigrants, based on the choice of themes that involve the culture of Brazil, with regard to cooking, parties and clothing. Were invited 12 informants from Haiti and currently living in Pato Branco, to participate in this research. A questionnaire was applied in order to know the level of knowledge of Portuguese of each informant. The project basically included three steps: observation and diagnosis of the difficulties of the apprentices; Preparation of activities; Implementation of activities. For activities, in addition to the material proposed in the classroom; The computer lab was used, since some activities required access to the internet and audios. Finally, the performance of the Haitian immigrants was verified, and if the didactic proposals allowed to overcome the difficulties of the group. According to the development and the participation of the members during the meetings, it can be concluded that the proposals had a positive result, taking into account all the contributions they had in the oral and written form of the immigrants, they were comprehensive. O interesse por esta pesquisa iniciou com o conhecimento do projeto de ensino de português para imigrantes haitianos residentes em Pato Branco - Pr. Nesse sentido, o projeto teve como proposta trabalhar a cultura e a diversidade linguística no ensino de português para haitianos. Os objetivos centrais deste estudo foram trabalhar a oralidade e a compreensão da língua portuguesa por esses imigrantes, a partir da escolha de temáticas que envolvessem a cultura do Brasil, no que se refere à culinária, festas e vestimentas. Para participar da pesquisa foram convidados 12 informantes provenientes do Haiti e residentes atualmente em Pato Branco. Foi aplicado um questionário para fins de saber o nível de conhecimento do português de cada informante. O projeto incluiu basicamente três etapas: observação e diagnóstico das dificuldades dos aprendizes; elaboração das atividades; aplicação das atividades. Para as atividades, além do material proposto em sala de aula; foi utilizado o laboratório de informática, uma vez que algumas atividades necessitaram do acesso à internet e a áudios. Por fim, foi verificado o desempenho dos imigrantes haitianos, e se as propostas didáticas permitiram suprir as dificuldades do grupo. Conforme o desenvolvimento e a participação dos integrantes durante os encontros, pode-se concluir que as propostas tiveram resultado positivo, levando em consideração todas as contribuições que tiveram na oralidade e escrita dos imigrantes, foram abrangentes. 2020-11-18T14:23:20Z 2020-11-18T14:23:20Z 2016-11-21 bachelorThesis MOSELE, Fernanda. Elaboração de propostas didáticas para o ensino de português para imigrantes haitianos. 2016. 46 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação) - Universidade Tecnológica Federal do Paraná, Pato Branco, 2016. http://repositorio.utfpr.edu.br/jspui/handle/1/14652 por openAccess application/pdf Universidade Tecnológica Federal do Paraná Pato Branco Brasil Departamento Acadêmico de Letras Licenciatura em Letras UTFPR |
institution |
Universidade Tecnológica Federal do Paraná |
collection |
RIUT |
language |
Português |
topic |
Didática Ensino - Metodologia Imigrantes - Brasil Aquisição da segunda língua Didatics Teaching - Methodology Immigrants - Brazil Second language acquisition CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LINGUISTICA |
spellingShingle |
Didática Ensino - Metodologia Imigrantes - Brasil Aquisição da segunda língua Didatics Teaching - Methodology Immigrants - Brazil Second language acquisition CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LINGUISTICA Mosele, Fernanda Elaboração de propostas didáticas para o ensino de português para imigrantes haitianos |
description |
The interest in this research began with the knowledge of the Portuguese teaching project for Haitian immigrants living in Pato Branco - Pr. In this sense, the project had as proposal to work the culture and the linguistic diversity in the teaching of Portuguese for Haitians. The main objectives of this study were to work orality and Portuguese language by these immigrants, based on the choice of themes that involve the culture of Brazil, with regard to cooking, parties and clothing. Were invited 12 informants from Haiti and currently living in Pato Branco, to participate in this research. A questionnaire was applied in order to know the level of knowledge of Portuguese of each informant. The project basically included three steps: observation and diagnosis of the difficulties of the apprentices; Preparation of activities; Implementation of activities. For activities, in addition to the material proposed in the classroom; The computer lab was used, since some activities required access to the internet and audios. Finally, the performance of the Haitian immigrants was verified, and if the didactic proposals allowed to overcome the difficulties of the group. According to the development and the participation of the members during the meetings, it can be concluded that the proposals had a positive result, taking into account all the contributions they had in the oral and written form of the immigrants, they were comprehensive. |
format |
Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação) |
author |
Mosele, Fernanda |
author_sort |
Mosele, Fernanda |
title |
Elaboração de propostas didáticas para o ensino de português para imigrantes haitianos |
title_short |
Elaboração de propostas didáticas para o ensino de português para imigrantes haitianos |
title_full |
Elaboração de propostas didáticas para o ensino de português para imigrantes haitianos |
title_fullStr |
Elaboração de propostas didáticas para o ensino de português para imigrantes haitianos |
title_full_unstemmed |
Elaboração de propostas didáticas para o ensino de português para imigrantes haitianos |
title_sort |
elaboração de propostas didáticas para o ensino de português para imigrantes haitianos |
publisher |
Universidade Tecnológica Federal do Paraná |
publishDate |
2020 |
citation |
MOSELE, Fernanda. Elaboração de propostas didáticas para o ensino de português para imigrantes haitianos. 2016. 46 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação) - Universidade Tecnológica Federal do Paraná, Pato Branco, 2016. |
url |
http://repositorio.utfpr.edu.br/jspui/handle/1/14652 |
_version_ |
1805320855107928064 |
score |
10,814766 |