Harry Potter: algumas considerações psicanalíticas nos filmes A pedra filosofal, O cálice de fogo e As relíquias da morte

Harry Potter saga has always been and still is seen by several literary critics as a product to entertain and to get a great place in the film industry, for having won thousands of fans worldwide. However, there are some psychological aspects that have made, even implicitly, the series be so acclaim...

ver descrição completa

Autor principal: Hoelscher, Ingrid Gabrieli
Formato: Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação)
Idioma: Português
Publicado em: Universidade Tecnológica Federal do Paraná 2020
Assuntos:
Acesso em linha: http://repositorio.utfpr.edu.br/jspui/handle/1/14671
Tags: Adicionar Tag
Sem tags, seja o primeiro a adicionar uma tag!
id riut-1-14671
recordtype dspace
spelling riut-1-146712020-11-18T14:23:38Z Harry Potter: algumas considerações psicanalíticas nos filmes A pedra filosofal, O cálice de fogo e As relíquias da morte Harry Potter: some psychoanalytical considerations about the movies The philosopher's stone, The goblet of fire and The deathly hallows Hoelscher, Ingrid Gabrieli Stankiewicz, Mariese Ribas Stankiewicz, Mariese Ribas Barros, Sérgio Paes de Marquezi, Rosangela Aparecida Literatura infantojuvenil Psicanálise e literatura Arquétipos na literatura Children's literature Psychoanalysis and literature Archetypes in literature CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::ARTES Harry Potter saga has always been and still is seen by several literary critics as a product to entertain and to get a great place in the film industry, for having won thousands of fans worldwide. However, there are some psychological aspects that have made, even implicitly, the series be so acclaimed by its audience. The theoretical-methodological study described here tries to show, through the analyses of the films The Philosopher's Stone, The Goblet of Fire, and The Deathly Hallows (parts 1 and 2), that there are some psychoanalytical points present in the adaptations that can deconstruct the stereotype of just another series for children‟s entertainment and to allow the reflection on the psychological account present in the saga. The literature review of this study takes into account the contextualization of the power of children's literature based on the studies of Bruno Bettelheim (2002) and on the children's psychoanalytic issues by Diana and Mário Corso (2006). In addition to a modest reading of Jacques Lacan‟s theory (1998), concerning the “mirror stage”, with some considerations on the “desire” and the “lack” in the children‟s growth and identitary construction. Carl Gustav Jung (2000), according to the power of the archetypes in the collective unconsciousness, and Margaret Mark and Carol S. Pearson (2001), with some notes on archetypes analyzed in the fourth film of the saga. And, finally, there is a reading of the issues related to the “uncanny” and to the “double”, as verified by Sigmund Freud (1988). Through the analysis, this study shows some possible psychoanalytical approaches in the films selected, allowing a new look at the magic saga by Joanne Kathleen Rowling. A saga Harry Potter sempre foi e ainda é vista por diversos críticos como um produto para entreter e ganhar um grande espaço no mercado cinematográfico, por ter conquistado milhares de fãs no mundo todo. Porém, existem alguns aspectos psicológicos que fizeram, mesmo que implicitamente, a série ser tão aclamada por seu público. O estudo teórico-metodológico aqui descrito busca mostrar, por meio da análise dos filmes A Pedra Filosofal, O Cálice de Fogo e As Relíquias da Morte (partes1 e 2), que existem alguns pontos psicanalíticos presentes nas adaptações que podem desconstruir o estereótipo de apenas mais uma obra de entretenimento infantojuvenil e possibilitar a reflexão sobre a carga psicológica presente na saga. O levantamento bibliográfico deste estudo conta com a contextualização sobre o poder da literatura infantil embasado nos estudos de Bruno Bettelheim (2002) e na questão psicanalítica infantil de Diana e Mário Corso (2006), além de uma modesta leitura da teoria de Jacques Lacan (1998), no que diz respeito ao “estádio do espelho”, com algumas considerações sobre o “desejo” e a “falta” no crescimento e construção identitária infantil. Carl Gustav Jung (2000), no que concerne ao poder dos arquétipos no inconsciente coletivo e Margaret Mark e Carol S. Pearson (2001), com alguns apontamentos sobre os arquétipos analisados no quarto filme da saga. E, por fim, uma leitura das questões do “estranho” e do “duplo”, como verificados por Sigmund Freud (1988). Por meio das análises, este estudo mostra algumas possíveis abordagens psicanalíticas nos filmes em questão, possibilitando um novo olhar sobre a saga mágica de J.K Rowling. 2020-11-18T14:23:38Z 2020-11-18T14:23:38Z 2017-11-29 bachelorThesis HOELSCHER, Ingrid Gabrieli. Harry Potter: algumas considerações psicanalíticas nos filmes A pedra filosofal, O cálice de fogo e As relíquias da morte. 2017. 58 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação) - Universidade Tecnológica Federal do Paraná, Pato Branco, 2017. http://repositorio.utfpr.edu.br/jspui/handle/1/14671 por openAccess application/pdf Universidade Tecnológica Federal do Paraná Pato Branco Brasil Departamento Acadêmico de Letras Licenciatura em Letras UTFPR
institution Universidade Tecnológica Federal do Paraná
collection RIUT
language Português
topic Literatura infantojuvenil
Psicanálise e literatura
Arquétipos na literatura
Children's literature
Psychoanalysis and literature
Archetypes in literature
CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::ARTES
spellingShingle Literatura infantojuvenil
Psicanálise e literatura
Arquétipos na literatura
Children's literature
Psychoanalysis and literature
Archetypes in literature
CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::ARTES
Hoelscher, Ingrid Gabrieli
Harry Potter: algumas considerações psicanalíticas nos filmes A pedra filosofal, O cálice de fogo e As relíquias da morte
description Harry Potter saga has always been and still is seen by several literary critics as a product to entertain and to get a great place in the film industry, for having won thousands of fans worldwide. However, there are some psychological aspects that have made, even implicitly, the series be so acclaimed by its audience. The theoretical-methodological study described here tries to show, through the analyses of the films The Philosopher's Stone, The Goblet of Fire, and The Deathly Hallows (parts 1 and 2), that there are some psychoanalytical points present in the adaptations that can deconstruct the stereotype of just another series for children‟s entertainment and to allow the reflection on the psychological account present in the saga. The literature review of this study takes into account the contextualization of the power of children's literature based on the studies of Bruno Bettelheim (2002) and on the children's psychoanalytic issues by Diana and Mário Corso (2006). In addition to a modest reading of Jacques Lacan‟s theory (1998), concerning the “mirror stage”, with some considerations on the “desire” and the “lack” in the children‟s growth and identitary construction. Carl Gustav Jung (2000), according to the power of the archetypes in the collective unconsciousness, and Margaret Mark and Carol S. Pearson (2001), with some notes on archetypes analyzed in the fourth film of the saga. And, finally, there is a reading of the issues related to the “uncanny” and to the “double”, as verified by Sigmund Freud (1988). Through the analysis, this study shows some possible psychoanalytical approaches in the films selected, allowing a new look at the magic saga by Joanne Kathleen Rowling.
format Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação)
author Hoelscher, Ingrid Gabrieli
author_sort Hoelscher, Ingrid Gabrieli
title Harry Potter: algumas considerações psicanalíticas nos filmes A pedra filosofal, O cálice de fogo e As relíquias da morte
title_short Harry Potter: algumas considerações psicanalíticas nos filmes A pedra filosofal, O cálice de fogo e As relíquias da morte
title_full Harry Potter: algumas considerações psicanalíticas nos filmes A pedra filosofal, O cálice de fogo e As relíquias da morte
title_fullStr Harry Potter: algumas considerações psicanalíticas nos filmes A pedra filosofal, O cálice de fogo e As relíquias da morte
title_full_unstemmed Harry Potter: algumas considerações psicanalíticas nos filmes A pedra filosofal, O cálice de fogo e As relíquias da morte
title_sort harry potter: algumas considerações psicanalíticas nos filmes a pedra filosofal, o cálice de fogo e as relíquias da morte
publisher Universidade Tecnológica Federal do Paraná
publishDate 2020
citation HOELSCHER, Ingrid Gabrieli. Harry Potter: algumas considerações psicanalíticas nos filmes A pedra filosofal, O cálice de fogo e As relíquias da morte. 2017. 58 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação) - Universidade Tecnológica Federal do Paraná, Pato Branco, 2017.
url http://repositorio.utfpr.edu.br/jspui/handle/1/14671
_version_ 1805323002673364992
score 10,814766