A representação da crítica social nas adaptações infantojuvenis de O fantasma de Canterville, de Oscar Wilde
This paper deals theoretically and analytically with a translation and three adaptations of Oscar Wilde's The Canterville ghost (1981), in order to identify in the works the presence of social criticism of the English aristocracy, as well as to register the technical procedures of the translati...
Autor principal: | Trautmann, Rafaela Aparecida de Campos |
---|---|
Formato: | Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação) |
Idioma: | Português |
Publicado em: |
Universidade Tecnológica Federal do Paraná
2020
|
Assuntos: | |
Acesso em linha: |
http://repositorio.utfpr.edu.br/jspui/handle/1/14749 |
Tags: |
Adicionar Tag
Sem tags, seja o primeiro a adicionar uma tag!
|
id |
riut-1-14749 |
---|---|
recordtype |
dspace |
spelling |
riut-1-147492020-11-18T14:26:07Z A representação da crítica social nas adaptações infantojuvenis de O fantasma de Canterville, de Oscar Wilde The representation of social criticism in adaptations for children and adolescents of Oscar Wilde’s The Canterville ghost Trautmann, Rafaela Aparecida de Campos Ruffini, Mirian Ruffini, Mirian Marquezi, Rosangela Aparecida Zago, Leandro Literatura infantojuvenil Literatura - Análise Literatura - Adaptações Children's literature Literature - Analysis Literature - Adaptations CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LETRAS This paper deals theoretically and analytically with a translation and three adaptations of Oscar Wilde's The Canterville ghost (1981), in order to identify in the works the presence of social criticism of the English aristocracy, as well as to register the technical procedures of the translations. For this, it presents the life and work of the Irish author, as well as his commented stylistics, focusing on the production of short prose, the short stories. It adresses José Lambert and Hendrik Van Gorp’s (apud GUERINI, 2006) concepts in the area of descriptive studies of the translation, uses the Antoine Berman’s (2007) and Jean-Paul Vinay and Jean Dalbernet’s (1958 apud LANZETTI, 2006) studies in the adaptation area and, in order to conceptualize children and adolescents’ literature, brings Nelly Novaes Coelho’s (2000) and Peter Hunt’s (2010) assumptions, and discusses the social importance of that last one as a citizen formation; Complemented by Gérard Genette's theory of paratexts (2009), which proved to be a fundamental part of the complete understanding of adapted works. It results in four analyzes in which it was discussed whether the social theme was maintained in the works and, if so, how it was represented to the reader; if not, what were the reasons that led the translator to make that choice. Este estudo aborda de forma teórica e analítica uma tradução e três adaptações do conto O fantasma de Canterville (1981), de Oscar Wilde, a fim de identificar nas obras a presença da crítica social à aristocracia inglesa, além de registrar os procedimentos técnicos das traduções. Para isso, apresenta a vida e obra do autor irlandês, bem como a sua estilística comentada, com foco na produção de prosa curta, os contos. Aborda os conceitos de José Lambert e Hendrik Van Gorp (apud GUERINI, 2006) na área de estudos descritivos da tradução, utiliza os estudos de Antoine Berman (2007) e Jean-Paul Vinay e Jean Dalbernet (1958 apud LANZETTI, 2006) na área da adaptação e, para conceituar a literatura infantojuvenil, traz os pressupostos de Nelly Novaes Coelho (2000) e Peter Hunt (2010), além de discutir a importância social desta última como formadora do cidadão; complementada pela teoria de paratextos de Gérard Genette (2009), que se verificou ser parte fundamental para completa compreensão das obras adaptadas. Traz como resultado quatro análises em que se discutiu se houve a manutenção da temática social nas obras e, em caso positivo, como ela foi representada para leitor; em caso negativo, quais foram os motivos que levaram o tradutor a fazer essa escolha 2020-11-18T14:26:07Z 2020-11-18T14:26:07Z 2016-11-25 bachelorThesis TRAUTMANN, Rafaela Aparecida de Campos. A representação da crítica social nas adaptações infantojuvenis de O fantasma de Canterville, de Oscar Wilde. 2016. 51 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação) - Universidade Tecnológica Federal do Paraná, Pato Branco, 2016. http://repositorio.utfpr.edu.br/jspui/handle/1/14749 por openAccess application/pdf Universidade Tecnológica Federal do Paraná Pato Branco Brasil Departamento Acadêmico de Letras Licenciatura em Letras UTFPR |
institution |
Universidade Tecnológica Federal do Paraná |
collection |
RIUT |
language |
Português |
topic |
Literatura infantojuvenil Literatura - Análise Literatura - Adaptações Children's literature Literature - Analysis Literature - Adaptations CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LETRAS |
spellingShingle |
Literatura infantojuvenil Literatura - Análise Literatura - Adaptações Children's literature Literature - Analysis Literature - Adaptations CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LETRAS Trautmann, Rafaela Aparecida de Campos A representação da crítica social nas adaptações infantojuvenis de O fantasma de Canterville, de Oscar Wilde |
description |
This paper deals theoretically and analytically with a translation and three adaptations of Oscar Wilde's The Canterville ghost (1981), in order to identify in the works the presence of social criticism of the English aristocracy, as well as to register the technical procedures of the translations. For this, it presents the life and work of the Irish author, as well as his commented stylistics, focusing on the production of short prose, the short stories. It adresses José Lambert and Hendrik Van Gorp’s (apud GUERINI, 2006) concepts in the area of descriptive studies of the translation, uses the Antoine Berman’s (2007) and Jean-Paul Vinay and Jean Dalbernet’s (1958 apud LANZETTI, 2006) studies in the adaptation area and, in order to conceptualize children and adolescents’ literature, brings Nelly Novaes Coelho’s (2000) and Peter Hunt’s (2010) assumptions, and discusses the social importance of that last one as a citizen formation; Complemented by Gérard Genette's theory of paratexts (2009), which proved to be a fundamental part of the complete understanding of adapted works. It results in four analyzes in which it was discussed whether the social theme was maintained in the works and, if so, how it was represented to the reader; if not, what were the reasons that led the translator to make that choice. |
format |
Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação) |
author |
Trautmann, Rafaela Aparecida de Campos |
author_sort |
Trautmann, Rafaela Aparecida de Campos |
title |
A representação da crítica social nas adaptações infantojuvenis de O fantasma de Canterville, de Oscar Wilde |
title_short |
A representação da crítica social nas adaptações infantojuvenis de O fantasma de Canterville, de Oscar Wilde |
title_full |
A representação da crítica social nas adaptações infantojuvenis de O fantasma de Canterville, de Oscar Wilde |
title_fullStr |
A representação da crítica social nas adaptações infantojuvenis de O fantasma de Canterville, de Oscar Wilde |
title_full_unstemmed |
A representação da crítica social nas adaptações infantojuvenis de O fantasma de Canterville, de Oscar Wilde |
title_sort |
representação da crítica social nas adaptações infantojuvenis de o fantasma de canterville, de oscar wilde |
publisher |
Universidade Tecnológica Federal do Paraná |
publishDate |
2020 |
citation |
TRAUTMANN, Rafaela Aparecida de Campos. A representação da crítica social nas adaptações infantojuvenis de O fantasma de Canterville, de Oscar Wilde. 2016. 51 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação) - Universidade Tecnológica Federal do Paraná, Pato Branco, 2016. |
url |
http://repositorio.utfpr.edu.br/jspui/handle/1/14749 |
_version_ |
1703206194083004416 |
score |
10,966579 |