Avaliação em matemática: do proposto ao revelado

Assessment is a very important subject for education. It is indispensable that all teachers know the theories and conceptions of assessment so that their evaluation practice is grounded and produces results beyond the assignment of grades. Evaluating goes far beyond applying tests. The teacher must...

ver descrição completa

Autor principal: Boeno, Leila de Souza
Formato: Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação)
Idioma: Português
Publicado em: Universidade Tecnológica Federal do Paraná 2020
Assuntos:
Acesso em linha: http://repositorio.utfpr.edu.br/jspui/handle/1/15843
Tags: Adicionar Tag
Sem tags, seja o primeiro a adicionar uma tag!
id riut-1-15843
recordtype dspace
spelling riut-1-158432020-11-19T13:20:03Z Avaliação em matemática: do proposto ao revelado Assessment in mathematics: from the proposed to the revealed Boeno, Leila de Souza Vertuan, Rodolfo Eduardo Vertuan, Rodolfo Eduardo Pin, Aline Keryn Tortola, Emerson Aprendizagem Avaliação educacional Estratégias de aprendizagem Learning Education - Evaluation Learning strategies CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA Assessment is a very important subject for education. It is indispensable that all teachers know the theories and conceptions of assessment so that their evaluation practice is grounded and produces results beyond the assignment of grades. Evaluating goes far beyond applying tests. The teacher must consider all the construction, the reasoning, the knowledge of the student in the classroom, performing a continuous reflection during the teaching process. That is, to evaluate is part of the teaching process. The development of this research aims to know and analyze the assessment conceptions of mathematics teachers of the Elementary School final years, taking as a starting point what is proposed in the documents that guide the teaching work about evaluation and what the researches on the subject advocate, therefore, from the "proposed" to the "revealed". A avaliação é um assunto muito importante para a educação. É imprescindível que todos os professores conheçam as teorias e concepções de avaliação, de modo que sua prática avaliativa seja fundamentada e produza resultados para além da atribuição de notas. Avaliar vai muito além de aplicar provas. O docente deve considerar toda a construção, o raciocínio, o conhecimento do aluno em sala de aula, realizando uma reflexão contínua durante o processo de ensino, ou seja, avaliar é parte do processo de ensino. O desenvolvimento desta pesquisa tem por objetivo conhecer e analisar as concepções de avaliação dos professores de matemática dos anos finais do Ensino Fundamental, tomando como ponto de partida o que é proposto nos documentos que orientam o trabalho docente em relação à avaliação e o que preconizam às pesquisas que dizem do assunto, por isso, do “proposto” ao “revelado”. 2020-11-19T13:20:03Z 2020-11-19T13:20:03Z 2017-07-04 bachelorThesis BOENO, Leila de Souza. Avaliação em matemática: do proposto ao revelado. 2017. 46 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação) – Universidade Tecnológica Federal do Paraná, Toledo, 2017. http://repositorio.utfpr.edu.br/jspui/handle/1/15843 por openAccess application/pdf Universidade Tecnológica Federal do Paraná Toledo Brasil Licenciatura em Matemática UTFPR
institution Universidade Tecnológica Federal do Paraná
collection RIUT
language Português
topic Aprendizagem
Avaliação educacional
Estratégias de aprendizagem
Learning
Education - Evaluation
Learning strategies
CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA
spellingShingle Aprendizagem
Avaliação educacional
Estratégias de aprendizagem
Learning
Education - Evaluation
Learning strategies
CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA
Boeno, Leila de Souza
Avaliação em matemática: do proposto ao revelado
description Assessment is a very important subject for education. It is indispensable that all teachers know the theories and conceptions of assessment so that their evaluation practice is grounded and produces results beyond the assignment of grades. Evaluating goes far beyond applying tests. The teacher must consider all the construction, the reasoning, the knowledge of the student in the classroom, performing a continuous reflection during the teaching process. That is, to evaluate is part of the teaching process. The development of this research aims to know and analyze the assessment conceptions of mathematics teachers of the Elementary School final years, taking as a starting point what is proposed in the documents that guide the teaching work about evaluation and what the researches on the subject advocate, therefore, from the "proposed" to the "revealed".
format Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação)
author Boeno, Leila de Souza
author_sort Boeno, Leila de Souza
title Avaliação em matemática: do proposto ao revelado
title_short Avaliação em matemática: do proposto ao revelado
title_full Avaliação em matemática: do proposto ao revelado
title_fullStr Avaliação em matemática: do proposto ao revelado
title_full_unstemmed Avaliação em matemática: do proposto ao revelado
title_sort avaliação em matemática: do proposto ao revelado
publisher Universidade Tecnológica Federal do Paraná
publishDate 2020
citation BOENO, Leila de Souza. Avaliação em matemática: do proposto ao revelado. 2017. 46 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação) – Universidade Tecnológica Federal do Paraná, Toledo, 2017.
url http://repositorio.utfpr.edu.br/jspui/handle/1/15843
_version_ 1805308482267643904
score 10,814766