Representações semióticas e dinâmicas: um estudo sobre os percursos de estudantes no desenvolvimento intuitivo do conceito de limites

This article is the result of several discussions held by the authors over a period of about two years, and was born of the perceptions of the same on the potential of the use of Information and Communication Technologies in Education, specifically GeoGebra in the development of mathematical concept...

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Autor principal: Schwertner, Anderson Ervino
Formato: Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação)
Idioma: Português
Publicado em: Universidade Tecnológica Federal do Paraná 2020
Assuntos:
Acesso em linha: http://repositorio.utfpr.edu.br/jspui/handle/1/15844
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spelling riut-1-158442020-11-19T13:20:04Z Representações semióticas e dinâmicas: um estudo sobre os percursos de estudantes no desenvolvimento intuitivo do conceito de limites Semiotic representations and dynamics: a study on the pathways of students in the intuitive concept development limits Schwertner, Anderson Ervino Vertuan, Rodolfo Eduardo Vertuan, Rodolfo Eduardo Largo, Vanessa Novaes, Barbara Winiarski Diesel Tecnologia Matemática - Estudo e ensino Fractais Technology Mathematics - Study and teaching Fractals CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::ENSINO-APRENDIZAGEM This article is the result of several discussions held by the authors over a period of about two years, and was born of the perceptions of the same on the potential of the use of Information and Communication Technologies in Education, specifically GeoGebra in the development of mathematical concepts. Having a theoretical foundation Theory of Semiotics Representation Registers, developed by Raymond Duval (2009, 2011, 2013), the objective is hereby analyze the influence of so-called dynamic representations of the paths of students in the intuitive concept development limits. Thus, a qualitative research was developed, supported by extensive literature review and supported with data from case study. It was concluded covering some confluences the routes taken by students and their implications, as the constant performing conversions between records and the need for readjustment of the "times" of each task. As it is proposed that a brief description of the representations Semiotic and Dynamics. Fundação Araucária de Apoio ao Desenvolvimento Científico e Tecnológico do Paraná O presente artigo é fruto de diversas discussões realizadas pelos autores, num período de cerca de 2 anos, e nasceu das percepções dos mesmos sobre as potencialidades do emprego das Tecnologias da Informação e Comunicação na Educação, mais especificamente do GeoGebra, no desenvolvimento de conceitos matemáticos. Tendo por embasamento teórico a Teoria dos Registros de Representação Semiótica, desenvolvida por Raymond Duval (2009, 2011, 2013), objetiva-se por meio deste, analisar a influência das chamadas representações dinâmicas sobre os percursos de estudantes no desenvolvimento intuitivo do conceito de limites. Dessa forma, desenvolveu-se uma pesquisa de caráter qualitativo, amparada por ampla revisão bibliográfica e sustentada com dados provenientes de estudo de caso. Conclui-se abarcando algumas confluências nos percursos tomados pelos estudantes e suas implicações, como a realização constante de conversões entre registros e a necessidade de readequação dos “tempos” de cada tarefa. Assim como, propõe-se uma breve caracterização das Representações Semióticas e Dinâmicas. 2020-11-19T13:20:04Z 2020-11-19T13:20:04Z 2016-07 bachelorThesis SCHWERTNER, Anderson Ervino. Representações semióticas e dinâmicas: um estudo sobre os percursos de estudantes no desenvolvimento intuitivo do conceito de limites. 2016. Trabalho de Conclusão de Curso (Licenciatura em Matemática) - Universidade Tecnológica Federal do Paraná, Toledo, 2016. http://repositorio.utfpr.edu.br/jspui/handle/1/15844 por openAccess application/pdf Universidade Tecnológica Federal do Paraná Toledo Brasil Licenciatura em Matemática UTFPR
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Schwertner, Anderson Ervino
Representações semióticas e dinâmicas: um estudo sobre os percursos de estudantes no desenvolvimento intuitivo do conceito de limites
description This article is the result of several discussions held by the authors over a period of about two years, and was born of the perceptions of the same on the potential of the use of Information and Communication Technologies in Education, specifically GeoGebra in the development of mathematical concepts. Having a theoretical foundation Theory of Semiotics Representation Registers, developed by Raymond Duval (2009, 2011, 2013), the objective is hereby analyze the influence of so-called dynamic representations of the paths of students in the intuitive concept development limits. Thus, a qualitative research was developed, supported by extensive literature review and supported with data from case study. It was concluded covering some confluences the routes taken by students and their implications, as the constant performing conversions between records and the need for readjustment of the "times" of each task. As it is proposed that a brief description of the representations Semiotic and Dynamics.
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