Escarpa devoniana: a valorização da APA por meio da educação ambiental

The Environmental Protection Area (EPA) of the Devonian Escarpment integrates a conservation unit for sustainable use of the National System of Conservation Units in Brazil, created in 1992 with the aim of protecting the biodiversity of fauna and flora. Although it has an area of 392 thousand hectar...

ver descrição completa

Principais autores: Silva, Adriana de Andrade, Ferreira, Elisete
Formato: Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação)
Idioma: Português
Publicado em: Universidade Tecnológica Federal do Paraná 2020
Assuntos:
Acesso em linha: http://repositorio.utfpr.edu.br/jspui/handle/1/16611
Tags: Adicionar Tag
Sem tags, seja o primeiro a adicionar uma tag!
id riut-1-16611
recordtype dspace
spelling riut-1-166112020-11-19T20:39:25Z Escarpa devoniana: a valorização da APA por meio da educação ambiental Devonian escarpment: the valuation of the APA through environmental education Silva, Adriana de Andrade Ferreira, Elisete Antiqueira, Lia Maris Orth Ritter Antiqueira, Lia Maris Orth Ritter Bertoni, Danislei Oliveira, Andreia de Educação ambiental Sustentabilidade Biodiversidade - Conservação Environmental education Sustainability Biodiversity conservation CNPQ::CIENCIAS BIOLOGICAS The Environmental Protection Area (EPA) of the Devonian Escarpment integrates a conservation unit for sustainable use of the National System of Conservation Units in Brazil, created in 1992 with the aim of protecting the biodiversity of fauna and flora. Although it has an area of 392 thousand hectares through thirteen municipalities in Paraná, contributing with the ecological ICMS of the cities and encompassing several tourist points, this APA is still little known by the population, which ignores its potentialities, its importance, as well as its fragility. A bill that is in progress in the Legislative Assembly of Paraná (PL 527/16) foresees the reduction of more than 70% of the area of the Devonian Escarpment and has generated a great controversy when putting in battle the farmer who defend the approval of the project against the scientific milieu and civil society against the same. At this critical moment in the exercise of citizenship, it is perceived that a large portion of the population is unaware of the subject, having no arguments for positioning and not understanding that the reduction of the EPA affects the quality of life of thousands of people in the Campos Gerais region. Aiming to promote knowledge about the subject and raise awareness of the local natural heritage, it is intended to produce alternative didactic materials that can be used in elementary education, in Environmental Education activities. In addition, it is intended to include in the students' daily life the pertinent discussion that guides conservation and sustainability. A Área de Proteção Ambiental (APA) da Escarpa Devoniana integra uma unidade de conservação de uso sustentável do Sistema Nacional das Unidades de Conservação, criada em 1992 com objetivo de proteger a biodiversidade da fauna e da flora. Embora possua uma área de 392 mil hectares passando por treze municípios do Paraná, contribuindo com o ICMS ecológico das cidades e englobando diversos pontos turísticos, esta área ainda é pouco conhecida pela população, que ignora suas potencialidades, sua importância, bem como sua fragilidade. Um Projeto de Lei (PL) que está em trâmite na Assembleia Legislativa do Paraná (PL 527/16) prevê a redução de mais de 70 % da área da APA Escarpa Devoniana, e tem gerado grande polêmica ao colocar em embate os ruralistas que defendem sua aprovação contra o meio científico e a sociedade civil que se manifesta contra o mesmo. Neste momento crítico de exercício de cidadania, percebe-se que uma grande parcela da população desconhece o assunto, não possuindo argumentos para se posicionar e não compreendendo que a redução da APA afeta a qualidade de vida de milhares de pessoas da região dos Campos Gerais. Visando promover conhecimento sobre o assunto e despertar a sensibilização para o patrimônio natural local, foi produzido material didático alternativo na forma de um caderno didático para o professor de Ciências, que possa ser utilizado no ensino fundamental II, em atividades de Educação Ambiental. Acredita-se que desta forma será possível inserir no cotidiano dos alunos a pertinente discussão que norteia a conservação e a sustentabilidade. 2020-11-19T20:39:25Z 2020-11-19T20:39:25Z 2018-06-15 bachelorThesis SILVA, Adriana de Andrade; FERREIRA, Elisete. Escarpa devoniana: a valorização da APA por meio da educação ambiental. 2018. 33 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Licenciatura Interdisciplinar em Ciências Naturais) - Universidade Tecnológica Federal do Paraná, Ponta Grossa, 2018. http://repositorio.utfpr.edu.br/jspui/handle/1/16611 por openAccess http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/ application/pdf Universidade Tecnológica Federal do Paraná Ponta Grossa Brasil Departamento Acadêmico de Ensino Licenciatura Interdisciplinar em Ciências Naturais UTFPR
institution Universidade Tecnológica Federal do Paraná
collection RIUT
language Português
topic Educação ambiental
Sustentabilidade
Biodiversidade - Conservação
Environmental education
Sustainability
Biodiversity conservation
CNPQ::CIENCIAS BIOLOGICAS
spellingShingle Educação ambiental
Sustentabilidade
Biodiversidade - Conservação
Environmental education
Sustainability
Biodiversity conservation
CNPQ::CIENCIAS BIOLOGICAS
Silva, Adriana de Andrade
Ferreira, Elisete
Escarpa devoniana: a valorização da APA por meio da educação ambiental
description The Environmental Protection Area (EPA) of the Devonian Escarpment integrates a conservation unit for sustainable use of the National System of Conservation Units in Brazil, created in 1992 with the aim of protecting the biodiversity of fauna and flora. Although it has an area of 392 thousand hectares through thirteen municipalities in Paraná, contributing with the ecological ICMS of the cities and encompassing several tourist points, this APA is still little known by the population, which ignores its potentialities, its importance, as well as its fragility. A bill that is in progress in the Legislative Assembly of Paraná (PL 527/16) foresees the reduction of more than 70% of the area of the Devonian Escarpment and has generated a great controversy when putting in battle the farmer who defend the approval of the project against the scientific milieu and civil society against the same. At this critical moment in the exercise of citizenship, it is perceived that a large portion of the population is unaware of the subject, having no arguments for positioning and not understanding that the reduction of the EPA affects the quality of life of thousands of people in the Campos Gerais region. Aiming to promote knowledge about the subject and raise awareness of the local natural heritage, it is intended to produce alternative didactic materials that can be used in elementary education, in Environmental Education activities. In addition, it is intended to include in the students' daily life the pertinent discussion that guides conservation and sustainability.
format Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação)
author Silva, Adriana de Andrade
Ferreira, Elisete
author_sort Silva, Adriana de Andrade
title Escarpa devoniana: a valorização da APA por meio da educação ambiental
title_short Escarpa devoniana: a valorização da APA por meio da educação ambiental
title_full Escarpa devoniana: a valorização da APA por meio da educação ambiental
title_fullStr Escarpa devoniana: a valorização da APA por meio da educação ambiental
title_full_unstemmed Escarpa devoniana: a valorização da APA por meio da educação ambiental
title_sort escarpa devoniana: a valorização da apa por meio da educação ambiental
publisher Universidade Tecnológica Federal do Paraná
publishDate 2020
citation SILVA, Adriana de Andrade; FERREIRA, Elisete. Escarpa devoniana: a valorização da APA por meio da educação ambiental. 2018. 33 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Licenciatura Interdisciplinar em Ciências Naturais) - Universidade Tecnológica Federal do Paraná, Ponta Grossa, 2018.
url http://repositorio.utfpr.edu.br/jspui/handle/1/16611
_version_ 1805318605861027840
score 10,814766