Arquitetura de alto nível para um jogo cooperativo

The game is an enjoyable activity for those who practice it and can be integrated for educational purposes so that the child learn, review and secure the contents. There are several educational games in the literature that are used in teaching and learning. However, not everyone has the characterist...

ver descrição completa

Principais autores: Fidelis, Barbara Schaedler, Bueno, Sirlei das Graças Moreira
Formato: Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação)
Idioma: Português
Publicado em: Universidade Tecnológica Federal do Paraná 2020
Assuntos:
Acesso em linha: http://repositorio.utfpr.edu.br/jspui/handle/1/16782
Tags: Adicionar Tag
Sem tags, seja o primeiro a adicionar uma tag!
id riut-1-16782
recordtype dspace
spelling riut-1-167822021-12-09T17:32:12Z Arquitetura de alto nível para um jogo cooperativo Fidelis, Barbara Schaedler Bueno, Sirlei das Graças Moreira Matos, Simone Nasser Pietruchinski, Mônica Matos, Simone Nasser Costa, Wellton Pietruchinski, Mônica Almeida, Simone de Arquitetura de computador Análise de sistemas Jogos educativos Computer architecture System analysis Educational games CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::CIENCIA DA COMPUTACAO The game is an enjoyable activity for those who practice it and can be integrated for educational purposes so that the child learn, review and secure the contents. There are several educational games in the literature that are used in teaching and learning. However, not everyone has the characteristic of being collaborative, when each team member performs a part of task, or cooperative, when all members team perform the same function in order to a common goal. This labor applied a match for fixing and revising content of mathematics at Digital Inclusion Project provided by the UTFPR, Campus Ponta Grossa. During application of the game, the form of use was adapted to contain characteristics of cooperation. Thus, we identified some important aspects to be incorporated into an architecture that supports cooperation. The proposed architecture was developed based on the results of the case study and in an architecture for collaborative game. With this, the proposed architecture contemplates aspects such as: creation of questionnaires, formation the teams, validation the actions, among others. The modeling of high-level architecture, was developed through use case and class diagrams. The proposed architecture allows the exchange of experience and interaction among students. O jogo é uma atividade prazerosa para quem o pratica e pode-se integrá-lo a fins educativos para que a criança aprenda, revise e fixe conteúdos. Existem vários jogos educativos na literatura que são utilizados no ensino-aprendizagem. Porém, nem todos possuem a característica de serem colaborativos, quando cada integrante da equipe realiza uma parte da tarefa, ou cooperativos, quando todos os integrantes da equipe exercem a mesma função afim de um objetivo comum. Este trabalho aplicou um jogo para a fixação e revisão de conteúdos de matemática no Projeto de Inclusão Digital proporcionado pela UTFPR, Câmpus Ponta Grossa. Durante a aplicação do jogo a sua forma de utilização foi adaptada para conter características de cooperação. Desta forma, identificaram-se alguns aspectos importantes a serem incorporados em uma arquitetura que suporte a cooperação. A arquitetura proposta foi desenvolvida com base nos resultados do estudo de caso e em uma arquitetura para jogo colaborativo. Com isto, a arquitetura proposta contempla aspectos como: criação de questionários, formação de equipes, validações de ações, entre outros. A modelagem em alto nível dessa arquitetura foi desenvolvida por meio de diagramas de caso de uso e de classes. A arquitetura proposta possibilita a troca de experiência e a interação entre alunos. 2020-11-19T21:05:21Z 2020-11-19T21:05:21Z 2012-05-23 bachelorThesis FIDELIS, Barbara Schaedler; BUENO, Sirlei das Graças Moreira. Arquitetura de alto nível para um jogo cooperativo. 2012. 86 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação) - Universidade Tecnológica Federal do Paraná, Ponta Grossa, 2012. http://repositorio.utfpr.edu.br/jspui/handle/1/16782 por openAccess application/pdf Universidade Tecnológica Federal do Paraná Ponta Grossa Brasil Departamento de Informática Tecnologia em Análise e Desenvolvimento de Sistemas UTFPR
institution Universidade Tecnológica Federal do Paraná
collection RIUT
language Português
topic Arquitetura de computador
Análise de sistemas
Jogos educativos
Computer architecture
System analysis
Educational games
CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::CIENCIA DA COMPUTACAO
spellingShingle Arquitetura de computador
Análise de sistemas
Jogos educativos
Computer architecture
System analysis
Educational games
CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::CIENCIA DA COMPUTACAO
Fidelis, Barbara Schaedler
Bueno, Sirlei das Graças Moreira
Arquitetura de alto nível para um jogo cooperativo
description The game is an enjoyable activity for those who practice it and can be integrated for educational purposes so that the child learn, review and secure the contents. There are several educational games in the literature that are used in teaching and learning. However, not everyone has the characteristic of being collaborative, when each team member performs a part of task, or cooperative, when all members team perform the same function in order to a common goal. This labor applied a match for fixing and revising content of mathematics at Digital Inclusion Project provided by the UTFPR, Campus Ponta Grossa. During application of the game, the form of use was adapted to contain characteristics of cooperation. Thus, we identified some important aspects to be incorporated into an architecture that supports cooperation. The proposed architecture was developed based on the results of the case study and in an architecture for collaborative game. With this, the proposed architecture contemplates aspects such as: creation of questionnaires, formation the teams, validation the actions, among others. The modeling of high-level architecture, was developed through use case and class diagrams. The proposed architecture allows the exchange of experience and interaction among students.
format Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação)
author Fidelis, Barbara Schaedler
Bueno, Sirlei das Graças Moreira
author_sort Fidelis, Barbara Schaedler
title Arquitetura de alto nível para um jogo cooperativo
title_short Arquitetura de alto nível para um jogo cooperativo
title_full Arquitetura de alto nível para um jogo cooperativo
title_fullStr Arquitetura de alto nível para um jogo cooperativo
title_full_unstemmed Arquitetura de alto nível para um jogo cooperativo
title_sort arquitetura de alto nível para um jogo cooperativo
publisher Universidade Tecnológica Federal do Paraná
publishDate 2020
citation FIDELIS, Barbara Schaedler; BUENO, Sirlei das Graças Moreira. Arquitetura de alto nível para um jogo cooperativo. 2012. 86 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação) - Universidade Tecnológica Federal do Paraná, Ponta Grossa, 2012.
url http://repositorio.utfpr.edu.br/jspui/handle/1/16782
_version_ 1805297637068374016
score 10,814766