Representações sociais sobre educação ambiental e objetivações em práticas pedagógicas no ensino fundamental

This work presents results, reflections, conclusions and considerations about the research entitled "Social representations of environmental education and objectivations in teaching practices in elementary school ". She intended to make known research whose objectives were to know the curr...

ver descrição completa

Autor principal: Avila, Adriana Maria
Formato: Dissertação
Idioma: Português
Publicado em: Universidade Tecnológica Federal do Paraná 2016
Assuntos:
Acesso em linha: http://repositorio.utfpr.edu.br/jspui/handle/1/1714
Tags: Adicionar Tag
Sem tags, seja o primeiro a adicionar uma tag!
id riut-1-1714
recordtype dspace
spelling riut-1-17142016-10-19T05:00:51Z Representações sociais sobre educação ambiental e objetivações em práticas pedagógicas no ensino fundamental Social representations of environmental education and objectivations in teaching practices in elementary school Avila, Adriana Maria Teixeira, Edival Sebastião http://lattes.cnpq.br/0826917150806263 Teixeira, Edival Sebastião Luz, Araci Asinelli da Rubin-Oliveira, Marlize Representações sociais Educação ambiental - Aspectos sociais Educação ambiental - Estudo e ensino Social representations Environmental education - Social aspects Environmental education - Study and teaching CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO This work presents results, reflections, conclusions and considerations about the research entitled "Social representations of environmental education and objectivations in teaching practices in elementary school ". She intended to make known research whose objectives were to know the current environmental education framework (EA) developed by the teachers of the early years of elementary school of that city; identify their social representations about EA and the ways in which these representations are objectified in their teaching practices. Thus, the methodology is characterized by the qualitative approach; whose data collection instruments were the Free Evocation Questionnaire (QEV), the semi-structured interviews and documentary research. The QEV consists of free recall questions and essay questions, whose data is quantitative and qualitative. Data from this instrument were analyzed according to the procedures of the Structural Approach to Theory of Social Representations. In turn, the analysis of data obtained through the interview and reading the documents followed the guidelines of the Content Analysis method. The theoretical and methodological basis of this research was the Theory of Social Representations and critical approach to environmental education. Thus, the results obtained in the investigation allowed us to identify the social representations of EA of participants; confirm that such representations are being targeted in their pedagogical practices that are characterized as conservative. Also confirm that the teaching documents of the surveyed network are in line with the official documents on EA; the AE actions developed in the network are referenced in the teaching documents of the network and in the official documents of EA and the EA practices of survey participants teachers relate directly with their social representations on Environmental Education. Essa dissertação apresenta resultados, reflexões, conclusões e considerações sobre a pesquisa intitulada “Representações sociais sobre educação ambiental e objetivações em práticas pedagógicas no ensino fundamental”. Ela pretendeu tornar conhecida a investigação cujos objetivos foram: conhecer o atual quadro de Educação Ambiental (EA) desenvolvido pelas professoras dos anos iniciais do Ensino Fundamental I do referido município; identificar suas representações sociais sobre EA e os modos pelos quais essas representações são objetivadas em suas práticas pedagógicas. Assim, a metodologia utilizada caracteriza-se pela abordagem qualitativa; cujos instrumentos de coleta de dados foram o Questionário de Evocação Livre (QEV), a entrevista semiestruturada e a pesquisa documental. O QEV é composto por questões de evocação livre e questões dissertativas, cujos dados são quantitativos e qualitativos. Os dados obtidos por esse instrumento foram analisados de acordo com os procedimentos da Abordagem Estrutural da Teoria das Representações Sociais. Por sua vez, a análise dos dados obtidos através da entrevista e da leitura dos documentos seguiu as orientações do método de Análise de Conteúdo. A base teórica e metodológica dessa pesquisa consistiu na Teoria das Representações Sociais e na abordagem crítica de Educação Ambiental. Assim, os resultados obtidos na investigação nos permitiram identificar as representações sociais de EA das participantes; confirmar que tais representações estão sendo objetivadas em suas práticas pedagógicas que se caracterizam como conservadoras. Também confirmam que os documentos pedagógicos da rede pesquisada estão em consonância com os documentos oficiais sobre EA; que as ações de EA desenvolvidas na rede são referenciadas nos documentos pedagógicos da rede e nos documentos oficias de EA e que as práticas de EA das professoras participantes da pesquisa relacionam-se diretamente com suas representações sociais sobre Educação Ambiental. 2016-10-18T18:30:28Z 2016-10-18T18:30:28Z 2015-12-10 masterThesis AVILA, Adriana Maria. Representações sociais sobre educação ambiental e objetivações em práticas pedagógicas no ensino fundamental. 2015. 92 f. Dissertação (Mestrado em Desenvolvimento Regional) - Universidade Tecnológica Federal do Paraná, Pato Branco, 2015. http://repositorio.utfpr.edu.br/jspui/handle/1/1714 por openAccess application/pdf Universidade Tecnológica Federal do Paraná Pato Branco Brasil Programa de Pós-Graduação em Desenvolvimento Regional UTFPR
institution Universidade Tecnológica Federal do Paraná
collection RIUT
language Português
topic Representações sociais
Educação ambiental - Aspectos sociais
Educação ambiental - Estudo e ensino
Social representations
Environmental education - Social aspects
Environmental education - Study and teaching
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
spellingShingle Representações sociais
Educação ambiental - Aspectos sociais
Educação ambiental - Estudo e ensino
Social representations
Environmental education - Social aspects
Environmental education - Study and teaching
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
Avila, Adriana Maria
Representações sociais sobre educação ambiental e objetivações em práticas pedagógicas no ensino fundamental
description This work presents results, reflections, conclusions and considerations about the research entitled "Social representations of environmental education and objectivations in teaching practices in elementary school ". She intended to make known research whose objectives were to know the current environmental education framework (EA) developed by the teachers of the early years of elementary school of that city; identify their social representations about EA and the ways in which these representations are objectified in their teaching practices. Thus, the methodology is characterized by the qualitative approach; whose data collection instruments were the Free Evocation Questionnaire (QEV), the semi-structured interviews and documentary research. The QEV consists of free recall questions and essay questions, whose data is quantitative and qualitative. Data from this instrument were analyzed according to the procedures of the Structural Approach to Theory of Social Representations. In turn, the analysis of data obtained through the interview and reading the documents followed the guidelines of the Content Analysis method. The theoretical and methodological basis of this research was the Theory of Social Representations and critical approach to environmental education. Thus, the results obtained in the investigation allowed us to identify the social representations of EA of participants; confirm that such representations are being targeted in their pedagogical practices that are characterized as conservative. Also confirm that the teaching documents of the surveyed network are in line with the official documents on EA; the AE actions developed in the network are referenced in the teaching documents of the network and in the official documents of EA and the EA practices of survey participants teachers relate directly with their social representations on Environmental Education.
format Dissertação
author Avila, Adriana Maria
author_sort Avila, Adriana Maria
title Representações sociais sobre educação ambiental e objetivações em práticas pedagógicas no ensino fundamental
title_short Representações sociais sobre educação ambiental e objetivações em práticas pedagógicas no ensino fundamental
title_full Representações sociais sobre educação ambiental e objetivações em práticas pedagógicas no ensino fundamental
title_fullStr Representações sociais sobre educação ambiental e objetivações em práticas pedagógicas no ensino fundamental
title_full_unstemmed Representações sociais sobre educação ambiental e objetivações em práticas pedagógicas no ensino fundamental
title_sort representações sociais sobre educação ambiental e objetivações em práticas pedagógicas no ensino fundamental
publisher Universidade Tecnológica Federal do Paraná
publishDate 2016
citation AVILA, Adriana Maria. Representações sociais sobre educação ambiental e objetivações em práticas pedagógicas no ensino fundamental. 2015. 92 f. Dissertação (Mestrado em Desenvolvimento Regional) - Universidade Tecnológica Federal do Paraná, Pato Branco, 2015.
url http://repositorio.utfpr.edu.br/jspui/handle/1/1714
_version_ 1805321926395035648
score 10,814766