A revolta da MPB contra a ditadura militar na voz de Chico Buarque de Hollanda

After the abolition of slavery and the massive immigration of Europeans to Brazil, the ex - freedmen were unable to work because the large landowners did not believe in their potentiality. Feeling themselves marginalized and discriminated against by society, these blacks began to group together. The...

ver descrição completa

Autor principal: Costa, Telma Canieto
Formato: Trabalho de Conclusão de Curso (Especialização)
Idioma: Português
Publicado em: Universidade Tecnológica Federal do Paraná 2020
Assuntos:
Acesso em linha: http://repositorio.utfpr.edu.br/jspui/handle/1/18938
Tags: Adicionar Tag
Sem tags, seja o primeiro a adicionar uma tag!
id riut-1-18938
recordtype dspace
spelling riut-1-189382020-11-23T13:43:36Z A revolta da MPB contra a ditadura militar na voz de Chico Buarque de Hollanda Costa, Telma Canieto Almeida, Rogério Caetano de Almeida, Rogério Caetano de Franz, Marcelo Mansano Neto, João Música Política e cultura Ditadura Cultura popular Music Politics and culture Dictatorship Popular culture Buarque, Chico, 1944- CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES After the abolition of slavery and the massive immigration of Europeans to Brazil, the ex - freedmen were unable to work because the large landowners did not believe in their potentiality. Feeling themselves marginalized and discriminated against by society, these blacks began to group together. They began to live poorly. Yet they found in a social movement, samba, a means of expression. In the 1930s and 1940s, under the dictatorship of Getúlio Vargas, this rogue was soon nationalized. However, the dictatorial government getulista, pressures the rascal to assume the role of citizen, without offering basic conditions for this transformation. In the 60's, more precisely 1964, with the military coup, the trickster is revered by Chico Buarque, in some of his songs, to make a parallel between the rascal of the hill and the malandro in suit and tie. Aggravating the dictatorship and freedom of expression of the artists, Chico deepened in letters that would bother the dictatorial power and with that he would suffer persecution and many of his melodies would be censored, according to the author's own testimony and records in books, newspapers and magazines. This work intends, initially, to analyze some songs of its denominated: phase rogue. However, it will focus primarily on the analysis of songs, which, for the period, were quite emblematic and questioning, with respect to their context. Após a abolição da escravatura e com a imigração em massa dos Europeus para o Brasil, os recentes alforriados não conseguiam trabalho, pois os grandes latifundiários não acreditavam em sua potencialidade. Sentindo se marginalizados e discriminados pela sociedade, estes negros, começaram a se agrupar. Passaram a viver pobremente. Contudo, encontram num movimento social, o samba, um meio de expressão. Nas décadas de 30 e 40, sob a ditadura de Getúlio Vargas, este malandro logo é nacionalizado. Mas, o governo ditatorial getulista, pressiona o malandro assumir o papel de cidadão, sem oferecer condições básicas para esta transformação. Na década de 60, mais precisamente 1964, com o golpe militar, o malandro é reverenciado por Chico Buarque, em algumas de suas canções, para realizar um paralelo entre o malandro do morro e o malandro de terno e gravata. Agravando se a ditadura e a liberdade de expressão dos artistas, Chico aprofunda se em letras que iriam incomodar o poder ditatorial e com isso sofreria perseguições e muitas de suas melodias seriam censuradas, conforme depoimento do próprio autor e registros em livro, jornais e revistas. Este trabalho se propõe, inicialmente, analisar algumas canções de sua denominada: fase malandro. Contudo se concentrará primordialmente nas análises de canções, as quais, para o período, eram bastante emblemática e questionadora, com relação ao seu contexto. 2020-11-23T13:43:36Z 2020-11-23T13:43:36Z 2018-08-11 specializationThesis ZILIO, Roberta Carvalho. Formação literária por meio de diferentes manifestações artísticas: um estudo comparativo entre as obras: “Capitães da Areia” e “Última parada 174”. 2018. 41 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Especialização em Ensino de Língua Portuguesa e Literatura) - Universidade Tecnológica Federal do Paraná, Curitiba, 2018. http://repositorio.utfpr.edu.br/jspui/handle/1/18938 por openAccess application/pdf Universidade Tecnológica Federal do Paraná Curitiba Brasil Ensino de Língua Portuguesa e Literatura UTFPR
institution Universidade Tecnológica Federal do Paraná
collection RIUT
language Português
topic Música
Política e cultura
Ditadura
Cultura popular
Music
Politics and culture
Dictatorship
Popular culture
Buarque, Chico, 1944-
CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES
spellingShingle Música
Política e cultura
Ditadura
Cultura popular
Music
Politics and culture
Dictatorship
Popular culture
Buarque, Chico, 1944-
CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES
Costa, Telma Canieto
A revolta da MPB contra a ditadura militar na voz de Chico Buarque de Hollanda
description After the abolition of slavery and the massive immigration of Europeans to Brazil, the ex - freedmen were unable to work because the large landowners did not believe in their potentiality. Feeling themselves marginalized and discriminated against by society, these blacks began to group together. They began to live poorly. Yet they found in a social movement, samba, a means of expression. In the 1930s and 1940s, under the dictatorship of Getúlio Vargas, this rogue was soon nationalized. However, the dictatorial government getulista, pressures the rascal to assume the role of citizen, without offering basic conditions for this transformation. In the 60's, more precisely 1964, with the military coup, the trickster is revered by Chico Buarque, in some of his songs, to make a parallel between the rascal of the hill and the malandro in suit and tie. Aggravating the dictatorship and freedom of expression of the artists, Chico deepened in letters that would bother the dictatorial power and with that he would suffer persecution and many of his melodies would be censored, according to the author's own testimony and records in books, newspapers and magazines. This work intends, initially, to analyze some songs of its denominated: phase rogue. However, it will focus primarily on the analysis of songs, which, for the period, were quite emblematic and questioning, with respect to their context.
format Trabalho de Conclusão de Curso (Especialização)
author Costa, Telma Canieto
author_sort Costa, Telma Canieto
title A revolta da MPB contra a ditadura militar na voz de Chico Buarque de Hollanda
title_short A revolta da MPB contra a ditadura militar na voz de Chico Buarque de Hollanda
title_full A revolta da MPB contra a ditadura militar na voz de Chico Buarque de Hollanda
title_fullStr A revolta da MPB contra a ditadura militar na voz de Chico Buarque de Hollanda
title_full_unstemmed A revolta da MPB contra a ditadura militar na voz de Chico Buarque de Hollanda
title_sort revolta da mpb contra a ditadura militar na voz de chico buarque de hollanda
publisher Universidade Tecnológica Federal do Paraná
publishDate 2020
citation ZILIO, Roberta Carvalho. Formação literária por meio de diferentes manifestações artísticas: um estudo comparativo entre as obras: “Capitães da Areia” e “Última parada 174”. 2018. 41 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Especialização em Ensino de Língua Portuguesa e Literatura) - Universidade Tecnológica Federal do Paraná, Curitiba, 2018.
url http://repositorio.utfpr.edu.br/jspui/handle/1/18938
_version_ 1805320934437945344
score 10,814766