A revolta da MPB contra a ditadura militar na voz de Chico Buarque de Hollanda
After the abolition of slavery and the massive immigration of Europeans to Brazil, the ex - freedmen were unable to work because the large landowners did not believe in their potentiality. Feeling themselves marginalized and discriminated against by society, these blacks began to group together. The...
Autor principal: | Costa, Telma Canieto |
---|---|
Formato: | Trabalho de Conclusão de Curso (Especialização) |
Idioma: | Português |
Publicado em: |
Universidade Tecnológica Federal do Paraná
2020
|
Assuntos: | |
Acesso em linha: |
http://repositorio.utfpr.edu.br/jspui/handle/1/18938 |
Tags: |
Adicionar Tag
Sem tags, seja o primeiro a adicionar uma tag!
|
id |
riut-1-18938 |
---|---|
recordtype |
dspace |
spelling |
riut-1-189382020-11-23T13:43:36Z A revolta da MPB contra a ditadura militar na voz de Chico Buarque de Hollanda Costa, Telma Canieto Almeida, Rogério Caetano de Almeida, Rogério Caetano de Franz, Marcelo Mansano Neto, João Música Política e cultura Ditadura Cultura popular Music Politics and culture Dictatorship Popular culture Buarque, Chico, 1944- CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES After the abolition of slavery and the massive immigration of Europeans to Brazil, the ex - freedmen were unable to work because the large landowners did not believe in their potentiality. Feeling themselves marginalized and discriminated against by society, these blacks began to group together. They began to live poorly. Yet they found in a social movement, samba, a means of expression. In the 1930s and 1940s, under the dictatorship of Getúlio Vargas, this rogue was soon nationalized. However, the dictatorial government getulista, pressures the rascal to assume the role of citizen, without offering basic conditions for this transformation. In the 60's, more precisely 1964, with the military coup, the trickster is revered by Chico Buarque, in some of his songs, to make a parallel between the rascal of the hill and the malandro in suit and tie. Aggravating the dictatorship and freedom of expression of the artists, Chico deepened in letters that would bother the dictatorial power and with that he would suffer persecution and many of his melodies would be censored, according to the author's own testimony and records in books, newspapers and magazines. This work intends, initially, to analyze some songs of its denominated: phase rogue. However, it will focus primarily on the analysis of songs, which, for the period, were quite emblematic and questioning, with respect to their context. Após a abolição da escravatura e com a imigração em massa dos Europeus para o Brasil, os recentes alforriados não conseguiam trabalho, pois os grandes latifundiários não acreditavam em sua potencialidade. Sentindo se marginalizados e discriminados pela sociedade, estes negros, começaram a se agrupar. Passaram a viver pobremente. Contudo, encontram num movimento social, o samba, um meio de expressão. Nas décadas de 30 e 40, sob a ditadura de Getúlio Vargas, este malandro logo é nacionalizado. Mas, o governo ditatorial getulista, pressiona o malandro assumir o papel de cidadão, sem oferecer condições básicas para esta transformação. Na década de 60, mais precisamente 1964, com o golpe militar, o malandro é reverenciado por Chico Buarque, em algumas de suas canções, para realizar um paralelo entre o malandro do morro e o malandro de terno e gravata. Agravando se a ditadura e a liberdade de expressão dos artistas, Chico aprofunda se em letras que iriam incomodar o poder ditatorial e com isso sofreria perseguições e muitas de suas melodias seriam censuradas, conforme depoimento do próprio autor e registros em livro, jornais e revistas. Este trabalho se propõe, inicialmente, analisar algumas canções de sua denominada: fase malandro. Contudo se concentrará primordialmente nas análises de canções, as quais, para o período, eram bastante emblemática e questionadora, com relação ao seu contexto. 2020-11-23T13:43:36Z 2020-11-23T13:43:36Z 2018-08-11 specializationThesis ZILIO, Roberta Carvalho. Formação literária por meio de diferentes manifestações artísticas: um estudo comparativo entre as obras: “Capitães da Areia” e “Última parada 174”. 2018. 41 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Especialização em Ensino de Língua Portuguesa e Literatura) - Universidade Tecnológica Federal do Paraná, Curitiba, 2018. http://repositorio.utfpr.edu.br/jspui/handle/1/18938 por openAccess application/pdf Universidade Tecnológica Federal do Paraná Curitiba Brasil Ensino de Língua Portuguesa e Literatura UTFPR |
institution |
Universidade Tecnológica Federal do Paraná |
collection |
RIUT |
language |
Português |
topic |
Música Política e cultura Ditadura Cultura popular Music Politics and culture Dictatorship Popular culture Buarque, Chico, 1944- CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES |
spellingShingle |
Música Política e cultura Ditadura Cultura popular Music Politics and culture Dictatorship Popular culture Buarque, Chico, 1944- CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES Costa, Telma Canieto A revolta da MPB contra a ditadura militar na voz de Chico Buarque de Hollanda |
description |
After the abolition of slavery and the massive immigration of Europeans to Brazil, the ex - freedmen were unable to work because the large landowners did not believe in their potentiality. Feeling themselves marginalized and discriminated against by society, these blacks began to group together. They began to live poorly. Yet they found in a social movement, samba, a means of expression. In the 1930s and 1940s, under the dictatorship of Getúlio Vargas, this rogue was soon nationalized. However, the dictatorial government getulista, pressures the rascal to assume the role of citizen, without offering basic conditions for this transformation. In the 60's, more precisely 1964, with the military coup, the trickster is revered by Chico Buarque, in some of his songs, to make a parallel between the rascal of the hill and the malandro in suit and tie. Aggravating the dictatorship and freedom of expression of the artists, Chico deepened in letters that would bother the dictatorial power and with that he would suffer persecution and many of his melodies would be censored, according to the author's own testimony and records in books, newspapers and magazines. This work intends, initially, to analyze some songs of its denominated: phase rogue. However, it will focus primarily on the analysis of songs, which, for the period, were quite emblematic and questioning, with respect to their context. |
format |
Trabalho de Conclusão de Curso (Especialização) |
author |
Costa, Telma Canieto |
author_sort |
Costa, Telma Canieto |
title |
A revolta da MPB contra a ditadura militar na voz de Chico Buarque de Hollanda |
title_short |
A revolta da MPB contra a ditadura militar na voz de Chico Buarque de Hollanda |
title_full |
A revolta da MPB contra a ditadura militar na voz de Chico Buarque de Hollanda |
title_fullStr |
A revolta da MPB contra a ditadura militar na voz de Chico Buarque de Hollanda |
title_full_unstemmed |
A revolta da MPB contra a ditadura militar na voz de Chico Buarque de Hollanda |
title_sort |
revolta da mpb contra a ditadura militar na voz de chico buarque de hollanda |
publisher |
Universidade Tecnológica Federal do Paraná |
publishDate |
2020 |
citation |
ZILIO, Roberta Carvalho. Formação literária por meio de diferentes manifestações artísticas: um estudo comparativo entre as obras: “Capitães da Areia” e “Última parada 174”. 2018. 41 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Especialização em Ensino de Língua Portuguesa e Literatura) - Universidade Tecnológica Federal do Paraná, Curitiba, 2018. |
url |
http://repositorio.utfpr.edu.br/jspui/handle/1/18938 |
_version_ |
1805320934437945344 |
score |
10,814766 |