(Re)visando Física: moodle, conectivismo e aprendizagem multimídia
This paper integrates a set of discussions related to the lack of basic physics knowledge of the freshmen in the Engineering courses of the Federal Technological University of Paraná – Câmpus Pato Branco. This state end supinfluencing the failure rate in this discipline, as well as for a problem cal...
Autor principal: | Maurina, Keli Cristina |
---|---|
Formato: | Trabalho de Conclusão de Curso (Especialização) |
Idioma: | Português |
Publicado em: |
Universidade Tecnológica Federal do Paraná
2020
|
Assuntos: | |
Acesso em linha: |
http://repositorio.utfpr.edu.br/jspui/handle/1/19617 |
Tags: |
Adicionar Tag
Sem tags, seja o primeiro a adicionar uma tag!
|
id |
riut-1-19617 |
---|---|
recordtype |
dspace |
spelling |
riut-1-196172020-11-23T20:21:00Z (Re)visando Física: moodle, conectivismo e aprendizagem multimídia (Re)viewing Physics: moodle, connectivism, and multimedia learning Maurina, Keli Cristina Liao, Tarliz Liao, Tarliz Garcez, Monica Regina Dalt, Silva Da Física - Estudo e ensino Multímidia interativa Ambientes virtuais compartilhados Physics - Study and teaching Interactive multimedia Shared virtual environments CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO This paper integrates a set of discussions related to the lack of basic physics knowledge of the freshmen in the Engineering courses of the Federal Technological University of Paraná – Câmpus Pato Branco. This state end supinfluencing the failure rate in this discipline, as well as for a problem called “pocket”, characterized by a high number of students who need to redo the discipline and are on a waiting list. In order to minimize such effects, the course (Re) aimed at Physics on the Moodle platform was developed, in order to contemplate the main contents that correspond to the Physics 1 discipline, from the Basic Core of the curricular grid of there ferred courses. The formatting of this course took into account some of the characteristics of the current generation of students entering Higher Education – the Digital Natives – as well as aspects of Connectivism and the principles of the Cognitive Theory of Multimedia Learning (TCAM). Several didactic resources were used, however, the concept map stood out, because it illustrates very well the articulation of the theoretical basis. The indications of the principles of TCAM provided dynamism not only in the aesthetics of the course, but also in several other aspects such as the proportionality of textual, auditory and visual insertions. Therefore, it was considered that the use of these articulated theories is plausible to refer to teachers of any level of education, só that they develop their work on multimedia didactic resources with greater potentiality and efficiency in term só flearning. O presente trabalho integra um conjunto de discussões relativas ao déficit em conhecimento de Física básica dos ingressantes nos cursos de Engenharia da Universidade Tecnológica Federal do Paraná – Câmpus Pato Branco. Esse estado acaba influenciando o índice de reprovação nessa disciplina, bem como, para um problema denominado “bolsão”, caracterizado por um número alto de estudantes que precisam refazer a disciplina e encontram-se em uma lista de espera. Procurando-se minimizar tais efeitos, desenvolveu-se o curso (Re)visando Física na plataforma Moodle, de modo a contemplar os principais conteúdos que correspondem à disciplina de Física 1, do Núcleo Básico da grade curricular dos referidos cursos. A formatação desse curso levou em conta algumas das características da atual geração de estudantes que ingressa no Ensino Superior – os Nativos Digitais –, bem como, aspectos do Conectivismo e os princípios da Teoria Cognitiva da Aprendizagem Multimídia (TCAM). Vários recursos didáticos foram utilizados, no entanto, destacou-se o mapa conceitual, pois ilustra muito bem a articulação da base teórica. As indicações dos princípios da TCAM proporcionaram um dinamismo não apenas na estética do curso, mas também, em vários outros aspectos como a proporcionalidade de inserções do tipo textual, auditiva e visual. Considerou-se, portanto, que uso dessas teorias articuladas é plausível de referência aos docentes de qualquer nível de ensino, de modo que desenvolvam seus trabalhos sobre recursos didáticos multimídias com maior potencialidade e eficiência em termos de aprendizagem. 2020-11-23T20:21:00Z 2020-11-23T20:21:00Z 2019-08-30 specializationThesis MAURINA, Keli Cristina. (Re)visando Física: moodle, conectivismo e aprendizagem multimídia. 2019. Trabalho de Conclusão de Curso (Especialização em Inovação e Tecnologias na Educação) – Universidade Tecnológica Federal do Paraná, Curitiba, 2019. http://repositorio.utfpr.edu.br/jspui/handle/1/19617 por openAccess application/pdf Universidade Tecnológica Federal do Paraná Curitiba Brasil Especialização em Inovação e Tecnologias na Educação UTFPR |
institution |
Universidade Tecnológica Federal do Paraná |
collection |
RIUT |
language |
Português |
topic |
Física - Estudo e ensino Multímidia interativa Ambientes virtuais compartilhados Physics - Study and teaching Interactive multimedia Shared virtual environments CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO |
spellingShingle |
Física - Estudo e ensino Multímidia interativa Ambientes virtuais compartilhados Physics - Study and teaching Interactive multimedia Shared virtual environments CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO Maurina, Keli Cristina (Re)visando Física: moodle, conectivismo e aprendizagem multimídia |
description |
This paper integrates a set of discussions related to the lack of basic physics knowledge of the freshmen in the Engineering courses of the Federal Technological University of Paraná – Câmpus Pato Branco. This state end supinfluencing the failure rate in this discipline, as well as for a problem called “pocket”, characterized by a high number of students who need to redo the discipline and are on a waiting list. In order to minimize such effects, the course (Re) aimed at Physics on the Moodle platform was developed, in order to contemplate the main contents that correspond to the Physics 1 discipline, from the Basic Core of the curricular grid of there ferred courses. The formatting of this course took into account some of the characteristics of the current generation of students entering Higher Education – the Digital Natives – as well as aspects of Connectivism and the principles of the Cognitive Theory of Multimedia Learning (TCAM). Several didactic resources were used, however, the concept map stood out, because it illustrates very well the articulation of the theoretical basis. The indications of the principles of TCAM provided dynamism not only in the aesthetics of the course, but also in several other aspects such as the proportionality of textual, auditory and visual insertions. Therefore, it was considered that the use of these articulated theories is plausible to refer to teachers of any level of education, só that they develop their work on multimedia didactic resources with greater potentiality and efficiency in term só flearning. |
format |
Trabalho de Conclusão de Curso (Especialização) |
author |
Maurina, Keli Cristina |
author_sort |
Maurina, Keli Cristina |
title |
(Re)visando Física: moodle, conectivismo e aprendizagem multimídia |
title_short |
(Re)visando Física: moodle, conectivismo e aprendizagem multimídia |
title_full |
(Re)visando Física: moodle, conectivismo e aprendizagem multimídia |
title_fullStr |
(Re)visando Física: moodle, conectivismo e aprendizagem multimídia |
title_full_unstemmed |
(Re)visando Física: moodle, conectivismo e aprendizagem multimídia |
title_sort |
(re)visando física: moodle, conectivismo e aprendizagem multimídia |
publisher |
Universidade Tecnológica Federal do Paraná |
publishDate |
2020 |
citation |
MAURINA, Keli Cristina. (Re)visando Física: moodle, conectivismo e aprendizagem multimídia. 2019. Trabalho de Conclusão de Curso (Especialização em Inovação e Tecnologias na Educação) – Universidade Tecnológica Federal do Paraná, Curitiba, 2019. |
url |
http://repositorio.utfpr.edu.br/jspui/handle/1/19617 |
_version_ |
1805299018298818560 |
score |
10,814766 |