O processo formativo de professores imigrantes e digitais
This work presents the importance of the digital immigrant teachers’ training process for the use of digital information and communication technologies in the school environment, based on the analysis of data taken from the research conducted by the brazilian internet steering committee in 2017. The...
Autor principal: | Hutner, Mary Lane |
---|---|
Formato: | Trabalho de Conclusão de Curso (Especialização) |
Idioma: | Português |
Publicado em: |
Universidade Tecnológica Federal do Paraná
2020
|
Assuntos: | |
Acesso em linha: |
http://repositorio.utfpr.edu.br/jspui/handle/1/19634 |
Tags: |
Adicionar Tag
Sem tags, seja o primeiro a adicionar uma tag!
|
id |
riut-1-19634 |
---|---|
recordtype |
dspace |
spelling |
riut-1-196342020-11-23T20:21:14Z O processo formativo de professores imigrantes e digitais The formative process of digital immigrant teachers Hutner, Mary Lane Liao, Tarliz Liao, Tarliz Messer, Andréa Thees Aguiar, Marcia de Medeiros Professores - Formação Tecnologias da informação e comunicação Letramento digital Teachers, Training of Information and Communication Technology Computer literacy CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO This work presents the importance of the digital immigrant teachers’ training process for the use of digital information and communication technologies in the school environment, based on the analysis of data taken from the research conducted by the brazilian internet steering committee in 2017. The text presents the importance of the training of digital immigrant teachers in order to improve pedagogical practices that allow digital natives students to become interested in and become involved in the appropriation of knowledge, to realize its importance for understanding the world, and making use of it in a social, political and cultural way, with a view to a dignified and participative life in society. It is necessary to create conditions for the development of actions that make the present teachers protagonists of the teaching and learning process, from the insertion of the technologies in the school environment, considering pedagogical and formative intentionality and the new ways of learning of the current generation. A partir da análise de dados extraídos da pesquisa do Comitê Gestor da Internet do Brasil realizada em 2017, este Trabalho de Conclusão de Curso – TCC evidencia a importância do uso das tecnologias digitais de informação e comunicação no processo formativo dos professores imigrantes digitais no ambiente escolar. O texto demonstra a importância da formação dos professores imigrantes digitais no sentido de melhorar as práticas pedagógicas que permitam aos alunos Nativos Digitais interessarem-se e envolverem-se na apropriação do conhecimento, percebendo seu valor para a compreensão do mundo, bem como fazerem uso social, político e cultural do saber, com vistas a uma vida digna e participativa na sociedade. O trabalho traz ainda uma reflexão sobre onde é necessário criar condições para o desenvolvimento de ações que tornem os atuais professores protagonistas do processo de ensino e aprendizagem, a partir da inserção das tecnologias no ambiente escolar, considerando a intencionalidade pedagógica e formativa e as novas formas de aprender da atual geração. 2020-11-23T20:21:14Z 2020-11-23T20:21:14Z 2019-08-19 specializationThesis HUTNER, Mary Lane. O processo formativo de professores imigrantes e digitais. 2019. Trabalho de Conclusão de Curso Especialização em Inovação e Tecnologias na Educação) – Universidade Tecnológica Federal do Paraná, Curitiba, 2019. http://repositorio.utfpr.edu.br/jspui/handle/1/19634 por openAccess application/pdf Universidade Tecnológica Federal do Paraná Curitiba Brasil Especialização em Inovação e Tecnologias na Educação UTFPR |
institution |
Universidade Tecnológica Federal do Paraná |
collection |
RIUT |
language |
Português |
topic |
Professores - Formação Tecnologias da informação e comunicação Letramento digital Teachers, Training of Information and Communication Technology Computer literacy CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO |
spellingShingle |
Professores - Formação Tecnologias da informação e comunicação Letramento digital Teachers, Training of Information and Communication Technology Computer literacy CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO Hutner, Mary Lane O processo formativo de professores imigrantes e digitais |
description |
This work presents the importance of the digital immigrant teachers’ training process for the use of digital information and communication technologies in the school environment, based on the analysis of data taken from the research conducted by the brazilian internet steering committee in 2017. The text presents the importance of the training of digital immigrant teachers in order to improve pedagogical practices that allow digital natives students to become interested in and become involved in the appropriation of knowledge, to realize its importance for understanding the world, and making use of it in a social, political and cultural way, with a view to a dignified and participative life in society. It is necessary to create conditions for the development of actions that make the present teachers protagonists of the teaching and learning process, from the insertion of the technologies in the school environment, considering pedagogical and formative intentionality and the new ways of learning of the current generation. |
format |
Trabalho de Conclusão de Curso (Especialização) |
author |
Hutner, Mary Lane |
author_sort |
Hutner, Mary Lane |
title |
O processo formativo de professores imigrantes e digitais |
title_short |
O processo formativo de professores imigrantes e digitais |
title_full |
O processo formativo de professores imigrantes e digitais |
title_fullStr |
O processo formativo de professores imigrantes e digitais |
title_full_unstemmed |
O processo formativo de professores imigrantes e digitais |
title_sort |
o processo formativo de professores imigrantes e digitais |
publisher |
Universidade Tecnológica Federal do Paraná |
publishDate |
2020 |
citation |
HUTNER, Mary Lane. O processo formativo de professores imigrantes e digitais. 2019. Trabalho de Conclusão de Curso Especialização em Inovação e Tecnologias na Educação) – Universidade Tecnológica Federal do Paraná, Curitiba, 2019. |
url |
http://repositorio.utfpr.edu.br/jspui/handle/1/19634 |
_version_ |
1805304138449289216 |
score |
10,814766 |