O processo formativo de professores imigrantes e digitais

This work presents the importance of the digital immigrant teachers’ training process for the use of digital information and communication technologies in the school environment, based on the analysis of data taken from the research conducted by the brazilian internet steering committee in 2017. The...

ver descrição completa

Autor principal: Hutner, Mary Lane
Formato: Trabalho de Conclusão de Curso (Especialização)
Idioma: Português
Publicado em: Universidade Tecnológica Federal do Paraná 2020
Assuntos:
Acesso em linha: http://repositorio.utfpr.edu.br/jspui/handle/1/19634
Tags: Adicionar Tag
Sem tags, seja o primeiro a adicionar uma tag!
id riut-1-19634
recordtype dspace
spelling riut-1-196342020-11-23T20:21:14Z O processo formativo de professores imigrantes e digitais The formative process of digital immigrant teachers Hutner, Mary Lane Liao, Tarliz Liao, Tarliz Messer, Andréa Thees Aguiar, Marcia de Medeiros Professores - Formação Tecnologias da informação e comunicação Letramento digital Teachers, Training of Information and Communication Technology Computer literacy CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO This work presents the importance of the digital immigrant teachers’ training process for the use of digital information and communication technologies in the school environment, based on the analysis of data taken from the research conducted by the brazilian internet steering committee in 2017. The text presents the importance of the training of digital immigrant teachers in order to improve pedagogical practices that allow digital natives students to become interested in and become involved in the appropriation of knowledge, to realize its importance for understanding the world, and making use of it in a social, political and cultural way, with a view to a dignified and participative life in society. It is necessary to create conditions for the development of actions that make the present teachers protagonists of the teaching and learning process, from the insertion of the technologies in the school environment, considering pedagogical and formative intentionality and the new ways of learning of the current generation. A partir da análise de dados extraídos da pesquisa do Comitê Gestor da Internet do Brasil realizada em 2017, este Trabalho de Conclusão de Curso – TCC evidencia a importância do uso das tecnologias digitais de informação e comunicação no processo formativo dos professores imigrantes digitais no ambiente escolar. O texto demonstra a importância da formação dos professores imigrantes digitais no sentido de melhorar as práticas pedagógicas que permitam aos alunos Nativos Digitais interessarem-se e envolverem-se na apropriação do conhecimento, percebendo seu valor para a compreensão do mundo, bem como fazerem uso social, político e cultural do saber, com vistas a uma vida digna e participativa na sociedade. O trabalho traz ainda uma reflexão sobre onde é necessário criar condições para o desenvolvimento de ações que tornem os atuais professores protagonistas do processo de ensino e aprendizagem, a partir da inserção das tecnologias no ambiente escolar, considerando a intencionalidade pedagógica e formativa e as novas formas de aprender da atual geração. 2020-11-23T20:21:14Z 2020-11-23T20:21:14Z 2019-08-19 specializationThesis HUTNER, Mary Lane. O processo formativo de professores imigrantes e digitais. 2019. Trabalho de Conclusão de Curso Especialização em Inovação e Tecnologias na Educação) – Universidade Tecnológica Federal do Paraná, Curitiba, 2019. http://repositorio.utfpr.edu.br/jspui/handle/1/19634 por openAccess application/pdf Universidade Tecnológica Federal do Paraná Curitiba Brasil Especialização em Inovação e Tecnologias na Educação UTFPR
institution Universidade Tecnológica Federal do Paraná
collection RIUT
language Português
topic Professores - Formação
Tecnologias da informação e comunicação
Letramento digital
Teachers, Training of
Information and Communication Technology
Computer literacy
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
spellingShingle Professores - Formação
Tecnologias da informação e comunicação
Letramento digital
Teachers, Training of
Information and Communication Technology
Computer literacy
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
Hutner, Mary Lane
O processo formativo de professores imigrantes e digitais
description This work presents the importance of the digital immigrant teachers’ training process for the use of digital information and communication technologies in the school environment, based on the analysis of data taken from the research conducted by the brazilian internet steering committee in 2017. The text presents the importance of the training of digital immigrant teachers in order to improve pedagogical practices that allow digital natives students to become interested in and become involved in the appropriation of knowledge, to realize its importance for understanding the world, and making use of it in a social, political and cultural way, with a view to a dignified and participative life in society. It is necessary to create conditions for the development of actions that make the present teachers protagonists of the teaching and learning process, from the insertion of the technologies in the school environment, considering pedagogical and formative intentionality and the new ways of learning of the current generation.
format Trabalho de Conclusão de Curso (Especialização)
author Hutner, Mary Lane
author_sort Hutner, Mary Lane
title O processo formativo de professores imigrantes e digitais
title_short O processo formativo de professores imigrantes e digitais
title_full O processo formativo de professores imigrantes e digitais
title_fullStr O processo formativo de professores imigrantes e digitais
title_full_unstemmed O processo formativo de professores imigrantes e digitais
title_sort o processo formativo de professores imigrantes e digitais
publisher Universidade Tecnológica Federal do Paraná
publishDate 2020
citation HUTNER, Mary Lane. O processo formativo de professores imigrantes e digitais. 2019. Trabalho de Conclusão de Curso Especialização em Inovação e Tecnologias na Educação) – Universidade Tecnológica Federal do Paraná, Curitiba, 2019.
url http://repositorio.utfpr.edu.br/jspui/handle/1/19634
_version_ 1805304138449289216
score 10,814766