Rede social no ensino não formal: potencializando aprendizagens
This research aims to analyze how the use of digital information and communication technologies can enhance learning in non-formal education. For this, it is necessary to search through the social network, Facebook, as a pedagogical resource in the sócio-educational workshops that take place in a Ci...
Autor principal: | Santos e Santos, Melinda dos |
---|---|
Formato: | Trabalho de Conclusão de Curso (Especialização) |
Idioma: | Português |
Publicado em: |
Universidade Tecnológica Federal do Paraná
2020
|
Assuntos: | |
Acesso em linha: |
http://repositorio.utfpr.edu.br/jspui/handle/1/19635 |
Tags: |
Adicionar Tag
Sem tags, seja o primeiro a adicionar uma tag!
|
id |
riut-1-19635 |
---|---|
recordtype |
dspace |
spelling |
riut-1-196352020-11-23T20:21:15Z Rede social no ensino não formal: potencializando aprendizagens Social network in non-formal reaching: wnhancing learning Santos e Santos, Melinda dos Filietaz, Marta Rejane Proença Filietaz, Marta Rejane Proença Bridi, Jamile Cristina Ajub Witkoski, Silvia Andreis Educação - Estudo e ensino Educação não-formal Tecnologias da informação e comunicação Tecnologia educacional Redes sociais Education - Study and teaching Non-formal education Information and Communication Technology Educational technology Social networks CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::ENSINO-APRENDIZAGEM::TECNOLOGIA EDUCACIONAL This research aims to analyze how the use of digital information and communication technologies can enhance learning in non-formal education. For this, it is necessary to search through the social network, Facebook, as a pedagogical resource in the sócio-educational workshops that take place in a Civil Society Organization (CSO).Thus, the study was structured in bibliographic research and field research, having exploratory and descriptive character in a qualitative or phenomenological way, performed as a form of action research in which there is intervention. To support qualitative and bibliographic research, authors such as Gamboa (2003), Thiollent (1998), Minayo (2004), Bardin (1977), among others. From the data analyzed with the content analysis method, it was found that digital information and communication technologies are capable of enhancing learning in non-formal education, even if the target audience had no problems with the use of digital technologies. The data showed that the main learning potential was technological, expressing the appreciation of digital technologies over the examined contents, serving as a warning about the need for practices with the use of digital information and communication technologies in the field of non-formal education. A presente pesquisa tem por objetivo analisar como o uso das tecnologias digitais de informação e comunicação podem potencializar a aprendizagem na educação não formal. Para tal faz-se necessário investigarpor meioda rede social, Facebook, como recurso pedagógico nas oficinas socioeducativas que acontecem em uma Organização da Sociedade Civil (OSC).Assim, o estudo foi estruturado em pesquisa bibliográfica e pesquisa de campo possuindo caráter exploratório e descritivo de forma qualitativa ou fenomenológica, realizada como forma de pesquisa-ação em que há intervenção.Para dar suporte à pesquisa qualitativa e bibliográfica, utilizaramse autores comoGamboa (2003), Thiollent (1998), Minayo (2004), Bardin (1977), entre outros. A partir dos dados analisados com o método de análise de conteúdo,foi constatado que as tecnologias digitais de informação e comunicação são capazes de potencializar a aprendizagem no ensino não formal, mesmo que o público-alvo não tenha destrezas nativas no uso das tecnologias digitais. Os dados mostram que a principal aprendizagem potencializada foi tecnológica, sendo expresso a valorização das tecnologias digitais acima dos conteúdos abordados, servindo como um alerta sobre a necessidade de práticas com o uso de tecnologias digitais de informação e comunicação no campo da educação não formal. 2020-11-23T20:21:15Z 2020-11-23T20:21:15Z 2019-09-27 specializationThesis SANTOS, Melinda. Rede social no ensino não formal: potencializando aprendizagens. 2019. Trabalho de Conclusão de Curso (Especialização em Inovação e Tecnologias na Educação) – Universidade Tecnológica Federal do Paraná, Curitiba, 2019. http://repositorio.utfpr.edu.br/jspui/handle/1/19635 por openAccess application/pdf Universidade Tecnológica Federal do Paraná Curitiba Brasil Especialização em Inovação e Tecnologias na Educação UTFPR |
institution |
Universidade Tecnológica Federal do Paraná |
collection |
RIUT |
language |
Português |
topic |
Educação - Estudo e ensino Educação não-formal Tecnologias da informação e comunicação Tecnologia educacional Redes sociais Education - Study and teaching Non-formal education Information and Communication Technology Educational technology Social networks CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::ENSINO-APRENDIZAGEM::TECNOLOGIA EDUCACIONAL |
spellingShingle |
Educação - Estudo e ensino Educação não-formal Tecnologias da informação e comunicação Tecnologia educacional Redes sociais Education - Study and teaching Non-formal education Information and Communication Technology Educational technology Social networks CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::ENSINO-APRENDIZAGEM::TECNOLOGIA EDUCACIONAL Santos e Santos, Melinda dos Rede social no ensino não formal: potencializando aprendizagens |
description |
This research aims to analyze how the use of digital information and communication technologies can enhance learning in non-formal education. For this, it is necessary to search through the social network, Facebook, as a pedagogical resource in the sócio-educational workshops that take place in a Civil Society Organization (CSO).Thus, the study was structured in bibliographic research and field research, having exploratory and descriptive character in a qualitative or phenomenological way, performed as a form of action research in which there is intervention. To support qualitative and bibliographic research, authors such as Gamboa (2003), Thiollent (1998), Minayo (2004), Bardin (1977), among others. From the data analyzed with the content analysis method, it was found that digital information and communication technologies are capable of enhancing learning in non-formal education, even if the target audience had no problems with the use of digital technologies. The data showed that the main learning potential was technological, expressing the appreciation of digital technologies over the examined contents, serving as a warning about the need for practices with the use of digital information and communication technologies in the field of non-formal education. |
format |
Trabalho de Conclusão de Curso (Especialização) |
author |
Santos e Santos, Melinda dos |
author_sort |
Santos e Santos, Melinda dos |
title |
Rede social no ensino não formal: potencializando aprendizagens |
title_short |
Rede social no ensino não formal: potencializando aprendizagens |
title_full |
Rede social no ensino não formal: potencializando aprendizagens |
title_fullStr |
Rede social no ensino não formal: potencializando aprendizagens |
title_full_unstemmed |
Rede social no ensino não formal: potencializando aprendizagens |
title_sort |
rede social no ensino não formal: potencializando aprendizagens |
publisher |
Universidade Tecnológica Federal do Paraná |
publishDate |
2020 |
citation |
SANTOS, Melinda. Rede social no ensino não formal: potencializando aprendizagens. 2019. Trabalho de Conclusão de Curso (Especialização em Inovação e Tecnologias na Educação) – Universidade Tecnológica Federal do Paraná, Curitiba, 2019. |
url |
http://repositorio.utfpr.edu.br/jspui/handle/1/19635 |
_version_ |
1805316376748883968 |
score |
10,814766 |