A literatura infantil como processo emancipatório na obra Abrindo Caminhos, de Ana Maria Machado

This research aims to analyze the literary work Opening pathways (2004), from the writer Ana Maria Machado, cheking how the child is represented. Specifically, the focus of this research is to observe if the work is presented on the non-utilitarian aesthetic speech patterns or pedagogical ones. From...

ver descrição completa

Autor principal: Bozza, Fernanda Abade Rodrigues
Formato: Trabalho de Conclusão de Curso (Especialização)
Idioma: Português
Publicado em: Universidade Tecnológica Federal do Paraná 2020
Assuntos:
Acesso em linha: http://repositorio.utfpr.edu.br/jspui/handle/1/19716
Tags: Adicionar Tag
Sem tags, seja o primeiro a adicionar uma tag!
id riut-1-19716
recordtype dspace
spelling riut-1-197162020-11-23T20:36:20Z A literatura infantil como processo emancipatório na obra Abrindo Caminhos, de Ana Maria Machado Bozza, Fernanda Abade Rodrigues Matsuda, Alice Atsuko Literatura - Análise Ficção infantojuvenil Crianças na literatura Literature - Analysis Children's stories Children in literature Literatura Brasileira e História Nacional This research aims to analyze the literary work Opening pathways (2004), from the writer Ana Maria Machado, cheking how the child is represented. Specifically, the focus of this research is to observe if the work is presented on the non-utilitarian aesthetic speech patterns or pedagogical ones. From the theorical point of view, the work points Opening Paths to a new conception of children’s literature, in other words, it has the delicacy to show the importance of other classic readings that are part of our literary history, both national and universal, through intertextuality. With the birth of modern society between the sixteenth and seventeeth centuries, came the status of childhood. Until then, children were seen as “miniadults” without distinction of cultural signs. Children’s literature lends itself to spread the ideology of that dominant bourgeois class. On this way, this didactic pedagogy is still lasting until the present day. In Brazil, only in the twentieth century, in the 70s, is the “boom” in children’s literature and gets the status of art. A presente pesquisa tem por objetivo analisar a obra literária Abrindo caminhos (2004), da escritora Ana Maria Machado, verificando como a criança é representada. Especificamente, o foco da pesquisa será observar se sobra apresenta-se sobre os moldes do discurso estético, não utilitário, ou pedagogizante. Do ponto de vista teórico, a obra Abrindo caminhos aponta para uma nova concepção de literatura infantil, ou seja, tem a delicadeza de mostrar a importância de outras leituras clássicas que fazem parte da nossa história literária, tanto nacional quanto universal, por meio da intertextualidade. Com o nascimento da sociedade moderna entre os séculos XVI e XVII, surgiu o status da infância. Até então, as crianças eram vistas como “miniadultos”, sem distinção de sinais culturais. A literatura infantil presta-se para divulgar a ideologia dessa classe burguesa dominante. Desta forma, essa pedagogia didática continua perdurando até os dias de hoje. No Brasil, somente no século XX, na década de 70, ocorre o boom da literatura infantil e recebe o status de arte. 2020-11-23T20:36:20Z 2020-11-23T20:36:20Z 2013 specializationThesis BOZZA, Fernanda Abade Rodrigues. A literatura infantil como processo emancipatório na obra Abrindo Caminhos, de Ana Maria Machado. 2013. 33 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Especialização) – Universidade Tecnológica Federal do Paraná, Curitiba, 2013. http://repositorio.utfpr.edu.br/jspui/handle/1/19716 por application/pdf Universidade Tecnológica Federal do Paraná Curitiba Departamento Acadêmico de Comunicação e Expressão
institution Universidade Tecnológica Federal do Paraná
collection RIUT
language Português
topic Literatura - Análise
Ficção infantojuvenil
Crianças na literatura
Literature - Analysis
Children's stories
Children in literature
Literatura Brasileira e História Nacional
spellingShingle Literatura - Análise
Ficção infantojuvenil
Crianças na literatura
Literature - Analysis
Children's stories
Children in literature
Literatura Brasileira e História Nacional
Bozza, Fernanda Abade Rodrigues
A literatura infantil como processo emancipatório na obra Abrindo Caminhos, de Ana Maria Machado
description This research aims to analyze the literary work Opening pathways (2004), from the writer Ana Maria Machado, cheking how the child is represented. Specifically, the focus of this research is to observe if the work is presented on the non-utilitarian aesthetic speech patterns or pedagogical ones. From the theorical point of view, the work points Opening Paths to a new conception of children’s literature, in other words, it has the delicacy to show the importance of other classic readings that are part of our literary history, both national and universal, through intertextuality. With the birth of modern society between the sixteenth and seventeeth centuries, came the status of childhood. Until then, children were seen as “miniadults” without distinction of cultural signs. Children’s literature lends itself to spread the ideology of that dominant bourgeois class. On this way, this didactic pedagogy is still lasting until the present day. In Brazil, only in the twentieth century, in the 70s, is the “boom” in children’s literature and gets the status of art.
format Trabalho de Conclusão de Curso (Especialização)
author Bozza, Fernanda Abade Rodrigues
author_sort Bozza, Fernanda Abade Rodrigues
title A literatura infantil como processo emancipatório na obra Abrindo Caminhos, de Ana Maria Machado
title_short A literatura infantil como processo emancipatório na obra Abrindo Caminhos, de Ana Maria Machado
title_full A literatura infantil como processo emancipatório na obra Abrindo Caminhos, de Ana Maria Machado
title_fullStr A literatura infantil como processo emancipatório na obra Abrindo Caminhos, de Ana Maria Machado
title_full_unstemmed A literatura infantil como processo emancipatório na obra Abrindo Caminhos, de Ana Maria Machado
title_sort literatura infantil como processo emancipatório na obra abrindo caminhos, de ana maria machado
publisher Universidade Tecnológica Federal do Paraná
publishDate 2020
citation BOZZA, Fernanda Abade Rodrigues. A literatura infantil como processo emancipatório na obra Abrindo Caminhos, de Ana Maria Machado. 2013. 33 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Especialização) – Universidade Tecnológica Federal do Paraná, Curitiba, 2013.
url http://repositorio.utfpr.edu.br/jspui/handle/1/19716
_version_ 1805316380026732544
score 10,814766