A narrativa fora do retângulo: a influência do meio no vídeo Pearl

This work performs an analysis of the short animation of Pearl, using the mobile as screen to verify the same film in two different platforms, one being in 2D theatrical version and the other in 360º mobile VR and thus compare the differences of potential narratives.The proposal to make this compari...

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Autor principal: Vidal, João Fernando Vidolin
Formato: Trabalho de Conclusão de Curso (Especialização)
Idioma: Português
Publicado em: Universidade Tecnológica Federal do Paraná 2020
Assuntos:
Acesso em linha: http://repositorio.utfpr.edu.br/jspui/handle/1/19784
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spelling riut-1-197842020-11-23T20:49:53Z A narrativa fora do retângulo: a influência do meio no vídeo Pearl Vidal, João Fernando Vidolin Graça, Rodrigo André da Costa Graça, Rodrigo André da Costa Lemos, Anuschka Reichmann Silva, José Aguiar Oliveira da Vídeo digital Realidade virtual Telefone celular Narrativa (Retórica) - Recursos audiovisuais Digital video Virtual reality Cell phones Narration (Rhetoric) - Audio-visual aids CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES This work performs an analysis of the short animation of Pearl, using the mobile as screen to verify the same film in two different platforms, one being in 2D theatrical version and the other in 360º mobile VR and thus compare the differences of potential narratives.The proposal to make this comparison is a reflection of the increase in content production for VR media and ask whether such a platform refers to immersion in a more intense "degree" and whether the use of technology brings a different narrative potential. To accomplish out this research the focal interview with a group of participants was applied in the experiment with the intention of producing a comparative between experience. The result of the research demonstrated that the sense of presence within the film does not bring a real understanding of the narrative compared to the feature of focusing on the intent of the 2D version. Este trabalho realiza uma análise do curta de animação Pearl , usando o celular como tela para verificar o mesmo filme em duas plataforma diferentes , uma sendo em 2D theatrical version e a outra em 360º mobile VR e assim comparar as diferenças de potenciais narrativos . A proposta de fazer essa comparação é reflexo do aumento de produção de conteúdo para meio VR e questionar se tal plataforma nos remete a imersão em um “grau” mais intenso e se o uso de tecnologia traz um potencial narrativo diferente. Para realizar essa pesquisa foi aplicado no experimento a entrevista focal com grupo de participantes com o intuito de produzir um comparativo entre experiência. O resultado da pesquisa demonstrou que a sensação de presença dentro do filme não trás um real entendimento da narrativa em comparação com a característica de focalizar a intenção da versão 2D. 2020-11-23T20:49:52Z 2020-11-23T20:49:52Z 2018-06-02 specializationThesis VIDAL, João Fernando Vidolin. A Narrativa fora do retângulo: a influência do meio no vídeo Pearl. 2018. 29 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Especialização em Narrativas Visuais) - Universidade Tecnológica Federal do Paraná, Curitiba, 2018. http://repositorio.utfpr.edu.br/jspui/handle/1/19784 por openAccess application/pdf Universidade Tecnológica Federal do Paraná Curitiba Brasil Especialização em Narrativas Visuais UTFPR
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Vidal, João Fernando Vidolin
A narrativa fora do retângulo: a influência do meio no vídeo Pearl
description This work performs an analysis of the short animation of Pearl, using the mobile as screen to verify the same film in two different platforms, one being in 2D theatrical version and the other in 360º mobile VR and thus compare the differences of potential narratives.The proposal to make this comparison is a reflection of the increase in content production for VR media and ask whether such a platform refers to immersion in a more intense "degree" and whether the use of technology brings a different narrative potential. To accomplish out this research the focal interview with a group of participants was applied in the experiment with the intention of producing a comparative between experience. The result of the research demonstrated that the sense of presence within the film does not bring a real understanding of the narrative compared to the feature of focusing on the intent of the 2D version.
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