Recurso mediático: o vídeo como ferramenta pedagógica

The present study discusses the proposal of the insertion of videos in the classes and also the production made by the students, with the purpose of making the school scope part of the reality of the students and seek to make the abstract knowledge become meaningful and concrete. For, video is a too...

ver descrição completa

Autor principal: Moreira, Iolanda
Formato: Trabalho de Conclusão de Curso (Especialização)
Idioma: Português
Publicado em: Universidade Tecnológica Federal do Paraná 2020
Assuntos:
Acesso em linha: http://repositorio.utfpr.edu.br/jspui/handle/1/19937
Tags: Adicionar Tag
Sem tags, seja o primeiro a adicionar uma tag!
id riut-1-19937
recordtype dspace
spelling riut-1-199372020-11-24T11:19:21Z Recurso mediático: o vídeo como ferramenta pedagógica Mediatic resource: the video as a pedagogical tool Moreira, Iolanda Filietaz, Marta Rejane Proença Filietaz, Marta Rejane Proença Tsukamoto, Neide Mitiyo Shimazaki Catto, Camilo Tecnologia educacional Videoteipes na educação Ensino - Recursos audiovisuais Educação baseada na competência Educational technology Video tapes in education Teaching - Audio-visual aids Competency based education CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO The present study discusses the proposal of the insertion of videos in the classes and also the production made by the students, with the purpose of making the school scope part of the reality of the students and seek to make the abstract knowledge become meaningful and concrete. For, video is a tool that can be used in all disciplines. The media and technologies in general are growing rapidly in the social and educational environment, so it is important that the tools that involve the new ICTs are used in class to bring the learner closer and promote the production of their knowledge in a meaningful way. Thus it is necessary to overcome the obstacles and difficulties that school has when it is spoken in Technologies and the precarious access to the Internet, giving the student autonomy of search for the knowledge sometimes easier and, by means of which the teacher is detached from the tradiocional and also learn with the students, therefore, it is known that these often surpass the teacher when the subject is technology. The video in this case is attractive and brings great benefits to teaching-learning, ranging from subject research, editing and final results. The proposed work was developed by the Portuguese Language teacher who provided the production of significant and interesting knowledge, making teaching-learning a constant search for knowledge both of the student and teacher. The research was adopted to constitute the knowledge and production of the audiovisual through research poem declamation and sonnets production. The work was carried out with students of Elementary School II, of the School of Basic Education Dom Daniel Hostin, city of Matos Costa from research on authors and about the literary period, Arcadismo, and the recording reciting the Lira xxi by Tomás Antônio Gonzaga. The main objective was to create a video for a better understanding of the theme, allowing students to have autonomy and criticality, since the historical context of the Arcadian period in Brazil is quite significant, mainly because it had a very important movement with the "Inconfidencia Mineira". O presente estudo discute sobre a proposta da inserção de vídeos nas aulas e também a produção feita pelos educandos, com a finalidade de tornar o âmbito escolar parte da realidade dos alunos e procurar fazer com que o conhecimento abstrato torne-se significativo e concreto. Pois, o vídeo é uma ferramenta que pode ser utilizada em todas as disciplinas. A mídia e as tecnologias em geral vêm crescendo rapidamente no meio social e educacional, por isso é importante que as ferramentas que envolvem as novas TICs sejam utilizadas nas aulas com o intuito de aproximar o educando e favorecer a produção de seus conhecimentos de forma significativa. Assim faz-se necessário vencer os obstáculos e dificuldades que escola têm quando fala-se em tecnologias e o acesso precário à internet,oportunizando ao educando autonomia de busca pelo conhecimens vezes tem mais facilidade e, fazendo com que o professor se desapegue do tradiocional e aprenda também com os educandos, pois, sabe-se que esses muitas vezes superam o professor quando o tema é tecnologia. O vídeo nesse caso é atrativo e traz grandes benefícios ao ensin-aprendizagem, pois vão desde a pesquisa do assunto, a edição e o resultado finais. O trabalho proposto foi desenvolvido pela professora de Língua Portuguesa que oportunizou a produção de conhecimento significativo e interessante, fazendo com que o ensino-aprendizagem seja uma constante procura pelo conhecimento tanto da parte discente quanto da parte docente. A pesquisa foi adotada para constituição do conhecimento e produção do audiovisual por meio de pesquisa declamação de poema e produção de sonetos. O trabalho foi realizado com alunos do Ensino Fundamental II, da Escola de Educação Básica Dom Daniel Hostin, cidade de Matos Costa a partir de pesquisas sobre autores e sobre o período literário, Arcadismo, e a gravação declamando a Lira xxi de Tomás Antônio Gonzaga. O principal objetivo foi elaborar um vídeo para maior compreensão do tema, possibilitando que os alunos tivessem autonomia e criticidade, já que o contexto histórico do período árcade no Brasil é bastante significativo, principalmente porque teve um movimento muito importante com a “Inconfidencia Mineira”. 2020-11-24T11:19:21Z 2020-11-24T11:19:21Z 2018-09-11 specializationThesis MOREIRA, Iolanda. Recurso mediático: o vídeo como ferramenta pedagógica. 2018. 26 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Especialização) – Universidade Tecnológica Federal do Paraná, Caçador, 2018. http://repositorio.utfpr.edu.br/jspui/handle/1/19937 por openAccess application/pdf Universidade Tecnológica Federal do Paraná Curitiba Brasil Tecnologias, Comunicação e Técnicas de Ensino UTFPR
institution Universidade Tecnológica Federal do Paraná
collection RIUT
language Português
topic Tecnologia educacional
Videoteipes na educação
Ensino - Recursos audiovisuais
Educação baseada na competência
Educational technology
Video tapes in education
Teaching - Audio-visual aids
Competency based education
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
spellingShingle Tecnologia educacional
Videoteipes na educação
Ensino - Recursos audiovisuais
Educação baseada na competência
Educational technology
Video tapes in education
Teaching - Audio-visual aids
Competency based education
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
Moreira, Iolanda
Recurso mediático: o vídeo como ferramenta pedagógica
description The present study discusses the proposal of the insertion of videos in the classes and also the production made by the students, with the purpose of making the school scope part of the reality of the students and seek to make the abstract knowledge become meaningful and concrete. For, video is a tool that can be used in all disciplines. The media and technologies in general are growing rapidly in the social and educational environment, so it is important that the tools that involve the new ICTs are used in class to bring the learner closer and promote the production of their knowledge in a meaningful way. Thus it is necessary to overcome the obstacles and difficulties that school has when it is spoken in Technologies and the precarious access to the Internet, giving the student autonomy of search for the knowledge sometimes easier and, by means of which the teacher is detached from the tradiocional and also learn with the students, therefore, it is known that these often surpass the teacher when the subject is technology. The video in this case is attractive and brings great benefits to teaching-learning, ranging from subject research, editing and final results. The proposed work was developed by the Portuguese Language teacher who provided the production of significant and interesting knowledge, making teaching-learning a constant search for knowledge both of the student and teacher. The research was adopted to constitute the knowledge and production of the audiovisual through research poem declamation and sonnets production. The work was carried out with students of Elementary School II, of the School of Basic Education Dom Daniel Hostin, city of Matos Costa from research on authors and about the literary period, Arcadismo, and the recording reciting the Lira xxi by Tomás Antônio Gonzaga. The main objective was to create a video for a better understanding of the theme, allowing students to have autonomy and criticality, since the historical context of the Arcadian period in Brazil is quite significant, mainly because it had a very important movement with the "Inconfidencia Mineira".
format Trabalho de Conclusão de Curso (Especialização)
author Moreira, Iolanda
author_sort Moreira, Iolanda
title Recurso mediático: o vídeo como ferramenta pedagógica
title_short Recurso mediático: o vídeo como ferramenta pedagógica
title_full Recurso mediático: o vídeo como ferramenta pedagógica
title_fullStr Recurso mediático: o vídeo como ferramenta pedagógica
title_full_unstemmed Recurso mediático: o vídeo como ferramenta pedagógica
title_sort recurso mediático: o vídeo como ferramenta pedagógica
publisher Universidade Tecnológica Federal do Paraná
publishDate 2020
citation MOREIRA, Iolanda. Recurso mediático: o vídeo como ferramenta pedagógica. 2018. 26 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Especialização) – Universidade Tecnológica Federal do Paraná, Caçador, 2018.
url http://repositorio.utfpr.edu.br/jspui/handle/1/19937
_version_ 1805318647115153408
score 10,814766