Jogos digitais na educação infantil
This monograph deals with the use of digital games, as a means of teaching learning of the students of the Early Childhood Education in the Municipal School Henrique Julio Berger located in the municipality of Caçador, delimited a class of Pre, with children in the age group of 05 years. The use of...
Autor principal: | Wrublak, Pâmela Paola Agostini |
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Formato: | Trabalho de Conclusão de Curso (Especialização) |
Idioma: | Português |
Publicado em: |
Universidade Tecnológica Federal do Paraná
2020
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Assuntos: | |
Acesso em linha: |
http://repositorio.utfpr.edu.br/jspui/handle/1/19957 |
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riut-1-199572020-11-24T11:19:51Z Jogos digitais na educação infantil Digital games in early childhood education Wrublak, Pâmela Paola Agostini Filietaz, Marta Rejane Proença Filietaz, Marta Rejane Proença Tsukamoto, Neide Mitiyo Shimazaki Bridi, Jamile Cristina Ajub Tecnologia educacional Inovações educacionais Educação de crianças - Ensino auxiliado por computador Jogos para computador Educational technology Educational innovations Early childhood education - Computer-assisted instruction Computer games CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO This monograph deals with the use of digital games, as a means of teaching learning of the students of the Early Childhood Education in the Municipal School Henrique Julio Berger located in the municipality of Caçador, delimited a class of Pre, with children in the age group of 05 years. The use of digital educational games in educational institutions as a didactic resource is increasingly present, especially in Early Childhood classrooms. The use of information and communication technologies in this field can bring benefits to teaching and learning, and it is still a challenging attraction for children at this stage, pointing to possibilities of being a rich instrument for the construction of knowledge. The game, is an essential element for the development of the child, is essential to understand how they interpret the world. The changes of society have altered the ways of learning and teaching, inserting new tools in education. Thus, this research tried to think about the education of the small child, reflecting on the context of the digital natives. The instruments used for the data collection were questionnaire and observations. The bibliographies emphasize the importance of the use of this technology in teaching practices, considering their comprehensiveness and the wealth of educational possibilities they are surrounded by and the fascination they exert over children. The purpose of this study is to analyze how educational games contribute to early childhood education for the teaching-learning process, given that when the digital tool is made available in class, the enthusiasm and satisfaction of the child increases. When they visualize the presence of this resource, the interest and the curiosity in front of the work that the teacher will offer are awakened. This work seeks to investigate learning and teaching quality through the use of digital technological resources in early childhood education, in a qualitative way. It was noticed that the teachers are willing to take a different posture, in addition to the traditional, using the materials according to their quality and utility, expanding, challenging and problematizing the learning process of their children's education students. Esta monografia tem como proposta analisar o uso de jogos digitais, enquanto meios de ensino aprendizagem dos alunos da Educação Infantil na Escola Municipal Henrique Julio Berger localizada no município de Caçador, delimitou-se uma turma de Pré, com crianças na faixa etária de 05 anos. A utilização de jogos educativos digitais nas instituições de ensino como um recurso didático está cada vez mais presente, especialmente em salas de aula da Educação Infantil. O uso de tecnologias de informação e comunicação nesse campo pode trazer benefícios para o ensino e aprendizagem, sendo ainda uma atração desafiante para crianças nessa etapa, apontando possibilidades de ser um rico instrumento para a construção do conhecimento. O jogo, é um elemento essencial para o desenvolvimento da criança, é primordial para se entender como elas interpretam o mundo. As mudanças da sociedade alteraram as formas de aprender e ensinar, inserindo novas ferramentas na educação. Assim, essa pesquisa procurou pensar a educação da criança pequena, refletindo sobre o contexto dos nativos digitais. O instrumentos utilizados para a coleta de dados foram questionário e observações. As bibliografias ressaltam a importância do uso dessa tecnologia nas práticas docentes, tendo em vista sua abrangência e a riqueza de possibilidades educativas pela qual estão cercados e o fascínio que exercem sobre as crianças. Tendo por objetivo analisar de que forma os jogos educativos contribuem na educação infantil para o processo ensino aprendizagem, tendo em vista que, quando a ferramenta digital é disponibilizada nas aulas o entusiasmo e a satisfação da criança aumentam. Ao visualizarem a presença deste recurso, o interesse e a curiosidade diante do trabalho que o professor vai oferecer são despertados. Este trabalho busca investigar o aprendizado e a qualidade de ensino com o uso de recursos tecnológicos digitais na educação infantil, de forma qualitativa. Percebeu-se que os professores estão dispostos assumir uma postura diferente, além da tradicional, utilizando os materiais de acordo com a sua qualidade e utilidade, ampliando, desafiando e problematizando o processo de aprendizagem de seus alunos da Educação Infantil. 2020-11-24T11:19:51Z 2020-11-24T11:19:51Z 2018-09-11 specializationThesis WRUBLAK, Pâmela Paola Agostini. Jogos digitais na educação infantil. 2018. 24 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Especialização) – Universidade Tecnológica Federal do Paraná, Caçador, 2018. http://repositorio.utfpr.edu.br/jspui/handle/1/19957 por openAccess application/pdf Universidade Tecnológica Federal do Paraná Curitiba Brasil Tecnologias, Comunicação e Técnicas de Ensino UTFPR |
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Universidade Tecnológica Federal do Paraná |
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Português |
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This monograph deals with the use of digital games, as a means of teaching learning of the students of the Early Childhood Education in the Municipal School Henrique Julio Berger located in the municipality of Caçador, delimited a class of Pre, with children in the age group of 05 years. The use of digital educational games in educational institutions as a didactic resource is increasingly present, especially in Early Childhood classrooms. The use of information and communication technologies in this field can bring benefits to teaching and learning, and it is still a challenging attraction for children at this stage, pointing to possibilities of being a rich instrument for the construction of knowledge. The game, is an essential element for the development of the child, is essential to understand how they interpret the world. The changes of society have altered the ways of learning and teaching, inserting new tools in education. Thus, this research tried to think about the education of the small child, reflecting on the context of the digital natives. The instruments used for the data collection were questionnaire and observations. The bibliographies emphasize the importance of the use of this technology in teaching practices, considering their comprehensiveness and the wealth of educational possibilities they are surrounded by and the fascination they exert over children. The purpose of this study is to analyze how educational games contribute to early childhood education for the teaching-learning process, given that when the digital tool is made available in class, the enthusiasm and satisfaction of the child increases. When they visualize the presence of this resource, the interest and the curiosity in front of the work that the teacher will offer are awakened. This work seeks to investigate learning and teaching quality through the use of digital technological resources in early childhood education, in a qualitative way. It was noticed that the teachers are willing to take a different posture, in addition to the traditional, using the materials according to their quality and utility, expanding, challenging and problematizing the learning process of their children's education students. |
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