A construção da concepção de avaliação da aprendizagem para um licenciando: uma discussão
This work presents a qualitative research with an interpretive character that analyzed 31 Teaching Plans (in particular the topic: evaluative procedure) of a Licentiate Course in Chemistry at a public university in Paraná. This research aimed to provoke a reflection about the conception of evaluatio...
Autor principal: | Delamuta, Beatriz Haas |
---|---|
Formato: | Trabalho de Conclusão de Curso (Especialização) |
Idioma: | Português |
Publicado em: |
Universidade Tecnológica Federal do Paraná
2020
|
Assuntos: | |
Acesso em linha: |
http://repositorio.utfpr.edu.br/jspui/handle/1/20294 |
Tags: |
Adicionar Tag
Sem tags, seja o primeiro a adicionar uma tag!
|
id |
riut-1-20294 |
---|---|
recordtype |
dspace |
spelling |
riut-1-202942023-03-09T20:07:30Z A construção da concepção de avaliação da aprendizagem para um licenciando: uma discussão The construction of the evaluation conception of learning for a licenciando: a discussion Delamuta, Beatriz Haas Tavares, Marcele Tavares, Marcele Dalto , Jader Otávio Rocha, Zenaide de Fatima Dante Correia Avaliação educacional Química - Estudo e ensino Internet na educação Education - Evaluation Chemistry - Study and teaching Internet in education CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::ENSINO-APRENDIZAGEM::TECNOLOGIA EDUCACIONAL This work presents a qualitative research with an interpretive character that analyzed 31 Teaching Plans (in particular the topic: evaluative procedure) of a Licentiate Course in Chemistry at a public university in Paraná. This research aimed to provoke a reflection about the conception of evaluation constructed by a student of degree from the evaluation practices lived as subject / student evaluated by their teachers. In the work, the regulation was associated to actions of the researcher in observing and analyzing critically all these plans of teaching. The construction of the work generated indications that, even today, this course works very little with the evaluative theme as an opportunity for learning and research practice, since most of the disciplines only discuss how calculations will occur for the final grade, favoring the subjects / students to experience a Summative evaluation. The written test was also evidenced as the main evaluation tool. It was proposed to provoke a reflection on how relevant is the image of the teacher and the professional development of the same for the creation of the conception about evaluation process from the context of this research and present A media educational tool, WebQuest, as an evaluation tool that regulates the educational process. Este trabalho apresenta uma pesquisa qualitativa de cunho interpretativo que analisou 31 Planos de Ensino (em especial o tópico: procedimento avaliativo) de um Curso de Licenciatura em Química em uma universidade pública do Paraná. Nessa pesquisa visou-se provocar uma reflexão e discussão a respeito da concepção de avaliação da aprendizagem construída por um aluno de licenciatura a partir das práticas avaliativas vivenciadas enquanto sujeito/estudante avaliado por seus professores. No trabalho, a regulação esteve associada a ações da pesquisadora em analisar sistematicamente os planos de ensino. A construção do trabalho gerou indícios de que, a temática como oportunidade de aprendizagem e prática de investigação é pouca desenvolvida, pois a maioria das disciplinas apenas discutem como ocorrerá os cálculos para a nota final, favorecendo aos sujeitos/estudantes vivenciarem uma avaliação somativa. Também ficou evidenciado a prova escrita como principal instrumento de avaliação. Procurou-se provocar uma reflexão a respeito do quão relevante é a imagem do professor e o desenvolvimento profissional do mesmo para o desenvolvimento da concepção de avaliação da aprendizagem a partir de sua formação inicial de modo especial, a partir de suas experiências nesse contexto e apresentar um instrumento educacional midiático, WebQuest, como instrumento avaliativo que regula o processo educativo. 2020-11-24T13:11:21Z 2020-11-24T13:11:21Z 2017-05-30 specializationThesis DELAMUTA, Beatriz Haas. A construção da concepção de avaliação da aprendizagem para um licenciando: uma discussão. 2017. 73 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Especialização) - Universidade Tecnológica Federal do Paraná, Londrina, 2017. http://repositorio.utfpr.edu.br/jspui/handle/1/20294 por openAccess application/pdf Universidade Tecnológica Federal do Paraná Londrina Brasil Ensino e Tecnologia UTFPR |
institution |
Universidade Tecnológica Federal do Paraná |
collection |
RIUT |
language |
Português |
topic |
Avaliação educacional Química - Estudo e ensino Internet na educação Education - Evaluation Chemistry - Study and teaching Internet in education CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::ENSINO-APRENDIZAGEM::TECNOLOGIA EDUCACIONAL |
spellingShingle |
Avaliação educacional Química - Estudo e ensino Internet na educação Education - Evaluation Chemistry - Study and teaching Internet in education CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::ENSINO-APRENDIZAGEM::TECNOLOGIA EDUCACIONAL Delamuta, Beatriz Haas A construção da concepção de avaliação da aprendizagem para um licenciando: uma discussão |
description |
This work presents a qualitative research with an interpretive character that analyzed 31 Teaching Plans (in particular the topic: evaluative procedure) of a Licentiate Course in Chemistry at a public university in Paraná. This research aimed to provoke a reflection about the conception of evaluation constructed by a student of degree from the evaluation practices lived as subject / student evaluated by their teachers. In the work, the regulation was associated to actions of the researcher in observing and analyzing critically all these plans of teaching. The construction of the work generated indications that, even today, this course works very little with the evaluative theme as an opportunity for learning and research practice, since most of the disciplines only discuss how calculations will occur for the final grade, favoring the subjects / students to experience a Summative evaluation. The written test was also evidenced as the main evaluation tool. It was proposed to provoke a reflection on how relevant is the image of the teacher and the professional development of the same for the creation of the conception about evaluation process from the context of this research and present A media educational tool, WebQuest, as an evaluation tool that regulates the educational process. |
format |
Trabalho de Conclusão de Curso (Especialização) |
author |
Delamuta, Beatriz Haas |
author_sort |
Delamuta, Beatriz Haas |
title |
A construção da concepção de avaliação da aprendizagem para um licenciando: uma discussão |
title_short |
A construção da concepção de avaliação da aprendizagem para um licenciando: uma discussão |
title_full |
A construção da concepção de avaliação da aprendizagem para um licenciando: uma discussão |
title_fullStr |
A construção da concepção de avaliação da aprendizagem para um licenciando: uma discussão |
title_full_unstemmed |
A construção da concepção de avaliação da aprendizagem para um licenciando: uma discussão |
title_sort |
construção da concepção de avaliação da aprendizagem para um licenciando: uma discussão |
publisher |
Universidade Tecnológica Federal do Paraná |
publishDate |
2020 |
citation |
DELAMUTA, Beatriz Haas. A construção da concepção de avaliação da aprendizagem para um licenciando: uma discussão. 2017. 73 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Especialização) - Universidade Tecnológica Federal do Paraná, Londrina, 2017. |
url |
http://repositorio.utfpr.edu.br/jspui/handle/1/20294 |
_version_ |
1805452923661975552 |
score |
10,814766 |