Dificuldades no processo de ensino de matemática nas séries iniciais do ensino fundamental
This work was the subject of research on the difficulties encountered by teachers in the process of teaching mathematics in the initial grades of Elementary School. The central idea was the identification of the main factors generated by difficulties and that would be characterized as barriers to be...
Autor principal: | Davalos, Clarice Conceição de Abreu |
---|---|
Formato: | Trabalho de Conclusão de Curso (Especialização) |
Idioma: | Português |
Publicado em: |
Universidade Tecnológica Federal do Paraná
2020
|
Assuntos: | |
Acesso em linha: |
http://repositorio.utfpr.edu.br/jspui/handle/1/20601 |
Tags: |
Adicionar Tag
Sem tags, seja o primeiro a adicionar uma tag!
|
id |
riut-1-20601 |
---|---|
recordtype |
dspace |
spelling |
riut-1-206012020-11-24T14:03:28Z Dificuldades no processo de ensino de matemática nas séries iniciais do ensino fundamental Difficulties in the process of teaching mathematics in the initial grades of elementary school Davalos, Clarice Conceição de Abreu Sehn, Elizandra Sehn, Elizandra Winter, Lairton Moacir Berghauser, Neron Alipio Cortes Lima, Ivone Teresinha Carletto de Aprendizagem Educação Professores Learning Education Teachers CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::ENSINO-APRENDIZAGEM::METODOS E TECNICAS DE ENSINO This work was the subject of research on the difficulties encountered by teachers in the process of teaching mathematics in the initial grades of Elementary School. The central idea was the identification of the main factors generated by difficulties and that would be characterized as barriers to be overcome só that the teaching of mathematics was more successful in schools, considering that still little results are identified for this area. For this, a bibliographical research and a field research involving two schools and twelve teachers of the municipal network of Foz do Iguaçu were developed. As a result of the research, it was identified, according to data obtained, that the main complaints of teachers are concentrated in the excess content, lack of basis with which students reach the fourth and fifth year and lack of materials to develop work in school. In the results the teachers did not point out deficits in the formation or lack of knowledge about the contents, which is interesting given that none of the teachers has specific training in mathematics. The difficulties pointed out are out of the picture of the teacher, but what he perceives from observation and experience in school is that most teachers have difficulty with how to work mathematics by linking it to students’ reality. Este trabalho teve como temática uma investigação sobre as dificuldades encontradas por professores no processo de ensino da matemática nas séries iniciais do Ensino Fundamental. A ideia central era a identificação dos principais fatores geradores de dificuldades e que se caracterizariam como barreiras a serem superadas para que o ensino da matemática obtivesse maior êxito nas escolas, tendo em vista que ainda são identificados resultados pouco significativos para esta área. Foi desenvolvida, para isso, uma pesquisa bibliográfica e uma pesquisa de campo envolvendo duas escolas e doze professores da rede municipal de Foz do Iguaçu. Como resultado da pesquisa identificou-se, conforme dados obtidos, que as principais queixas dos professores concentram-se no excesso de conteúdos, falta de base com que os alunos chegam ao quarto e quinto ano e falta de materiais para desenvolvimento de trabalhos na escola. Nos resultados os professores não apontaram déficit na formação ou falta de conhecimentos sobre os conteúdos, o que é um dado interessantes porque nenhum dos professores possui formação específica em matemática. As dificuldades apontadas encontram-se deslocadas da figura do professor, mas o que percebe, a partir da observação e da experiência na escola é que grande parte dos professores tem sim dificuldade com relação a como trabalhar a matemática vinculdando-a à realidade dos alunos. 2020-11-24T14:03:28Z 2020-11-24T14:03:28Z 2018-06-30 specializationThesis DAVALOS, Clarice Conceição de Abreu . Dificuldades no processo de ensino de matemática nas séries iniciais do ensino fundamental. 2018. Trabalho de Conclusão de Curso (Especialização em Educação: Métodos e Técnicas de Ensino) – Universidade Tecnológica Federal do Paraná, Medianeira, 2018. http://repositorio.utfpr.edu.br/jspui/handle/1/20601 por openAccess application/pdf Universidade Tecnológica Federal do Paraná Medianeira Brasil Especialização em Educação: Métodos e Técnicas de Ensino UTFPR |
institution |
Universidade Tecnológica Federal do Paraná |
collection |
RIUT |
language |
Português |
topic |
Aprendizagem Educação Professores Learning Education Teachers CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::ENSINO-APRENDIZAGEM::METODOS E TECNICAS DE ENSINO |
spellingShingle |
Aprendizagem Educação Professores Learning Education Teachers CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::ENSINO-APRENDIZAGEM::METODOS E TECNICAS DE ENSINO Davalos, Clarice Conceição de Abreu Dificuldades no processo de ensino de matemática nas séries iniciais do ensino fundamental |
description |
This work was the subject of research on the difficulties encountered by teachers in the process of teaching mathematics in the initial grades of Elementary School. The central idea was the identification of the main factors generated by difficulties and that would be characterized as barriers to be overcome só that the teaching of mathematics was more successful in schools, considering that still little results are identified for this area. For this, a bibliographical research and a field research involving two schools and twelve teachers of the municipal network of Foz do Iguaçu were developed. As a result of the research, it was identified, according to data obtained, that the main complaints of teachers are concentrated in the excess content, lack of basis with which students reach the fourth and fifth year and lack of materials to develop work in school. In the results the teachers did not point out deficits in the formation or lack of knowledge about the contents, which is interesting given that none of the teachers has specific training in mathematics. The difficulties pointed out are out of the picture of the teacher, but what he perceives from observation and experience in school is that most teachers have difficulty with how to work mathematics by linking it to students’ reality. |
format |
Trabalho de Conclusão de Curso (Especialização) |
author |
Davalos, Clarice Conceição de Abreu |
author_sort |
Davalos, Clarice Conceição de Abreu |
title |
Dificuldades no processo de ensino de matemática nas séries iniciais do ensino fundamental |
title_short |
Dificuldades no processo de ensino de matemática nas séries iniciais do ensino fundamental |
title_full |
Dificuldades no processo de ensino de matemática nas séries iniciais do ensino fundamental |
title_fullStr |
Dificuldades no processo de ensino de matemática nas séries iniciais do ensino fundamental |
title_full_unstemmed |
Dificuldades no processo de ensino de matemática nas séries iniciais do ensino fundamental |
title_sort |
dificuldades no processo de ensino de matemática nas séries iniciais do ensino fundamental |
publisher |
Universidade Tecnológica Federal do Paraná |
publishDate |
2020 |
citation |
DAVALOS, Clarice Conceição de Abreu . Dificuldades no processo de ensino de matemática nas séries iniciais do ensino fundamental. 2018. Trabalho de Conclusão de Curso (Especialização em Educação: Métodos e Técnicas de Ensino) – Universidade Tecnológica Federal do Paraná, Medianeira, 2018. |
url |
http://repositorio.utfpr.edu.br/jspui/handle/1/20601 |
_version_ |
1805311358345936896 |
score |
10,814766 |