Mídias no ensino-aprendizagem de química
In this work, a research was developed in the area of Chemistry Teaching carried out with a group of 32 students of a classroom of the 3rd grade of the High School of a public school located in São José dos Campos – SP. The objective of this work was to analyze the viability of the use of media, suc...
Autor principal: | Liu, Andrea Santos |
---|---|
Formato: | Trabalho de Conclusão de Curso (Especialização) |
Idioma: | Português |
Publicado em: |
Universidade Tecnológica Federal do Paraná
2020
|
Assuntos: | |
Acesso em linha: |
http://repositorio.utfpr.edu.br/jspui/handle/1/20616 |
Tags: |
Adicionar Tag
Sem tags, seja o primeiro a adicionar uma tag!
|
id |
riut-1-20616 |
---|---|
recordtype |
dspace |
spelling |
riut-1-206162020-11-24T14:04:07Z Mídias no ensino-aprendizagem de química Media in chemistry teaching-learning Liu, Andrea Santos Santos, Ricardo dos Santos, Ricardo dos Nicodem, Maria Fatima Menegazzo Scherpinski, Neusa Idick Vídeo digital Água Adolescentes Digital video Water Teenagers CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::ENSINO-APRENDIZAGEM::METODOS E TECNICAS DE ENSINO In this work, a research was developed in the area of Chemistry Teaching carried out with a group of 32 students of a classroom of the 3rd grade of the High School of a public school located in São José dos Campos – SP. The objective of this work was to analyze the viability of the use of media, such as an informative newspaper and a video in the teaching of chemistry. The data have been obtained during the classes, by the application of a previous questionnaire to evaluating the main pedagogical resources used by the chemistry teacher. Then it was applied the informative newspaper and exhibition of the film. Finally, it was performed the application of a final questionnaire to verify if these didactic resources were adequate for the learning of chemical concepts associated to an environmental problem. The analysis of the results allowed verifying the potentialities and the challenges of the use of media in the teaching-learning process, enabling students to construct chemical knowledge associated to the water treatment stages and the socioenvironmental importance of the conservation of water resources. It was observed that the majority of the students reported that the video was the most interesting media, although it was also possible to show that the images used in the informational newspaper aroused interest and promoted discussions among the students. We can conclude that media support a more active participation of students in the construction of their knowledge. Neste trabalho de Conclusão de Curso foi desenvolvida uma pesquisa na área de Ensino de Química realizada com um grupo de 32 alunos de uma turma da 3ª série do Ensino Médio de uma escola pública localizada na região norte do município de São José dos Campos. O objetivo desse trabalho foi verificar a viabilidade do uso de mídias, tais como um jornal informativo e um vídeo, no ensino de Química. A coleta dos dados foi feita durante as aulas de química, a partir da aplicação de um questionário prévio para sondar os principais recursos pedagógicos utilizados pelo docente da disciplina de química; aplicação do jornal informativo e exibição do filme; e da aplicação de um questionário final para verificar se esses recursos didáticos foram adequados para a aprendizagem de conceitos químicos associados a uma problemática ambiental. A análise dos resultados possibilitou verificar as potencialidades do uso de mídias no processo ensino-aprendizagem, possibilitando aos alunos a construção de conhecimentos químicos associados às etapas do tratamento de água e a importância socioambiental da conservação dos recursos hídricos. Observou-se que a maioria dos alunos reportaram que o vídeo foi a mídia que mais despertou o interesse, embora também foi possível evidenciar que as imagens utilizadas no jornal informativo despertaram o interesse e suscitaram discussões dentre os alunos, e desta forma, podemos inferir que as mídias corroboram para uma participação mais ativa do estudante na construção do seu conhecimento. 2020-11-24T14:04:07Z 2020-11-24T14:04:07Z 2018-06-23 specializationThesis LIU, Andrea Santos. Mídias no ensino-aprendizagem de química. 2018. Trabalho de Conclusão de Curso (Especialização em Educação: Métodos e Técnicas de Ensino) – Universidade Tecnológica Federal do Paraná, Medianeira, 2018. http://repositorio.utfpr.edu.br/jspui/handle/1/20616 por openAccess application/pdf Universidade Tecnológica Federal do Paraná Medianeira Brasil Especialização em Educação: Métodos e Técnicas de Ensino UTFPR |
institution |
Universidade Tecnológica Federal do Paraná |
collection |
RIUT |
language |
Português |
topic |
Vídeo digital Água Adolescentes Digital video Water Teenagers CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::ENSINO-APRENDIZAGEM::METODOS E TECNICAS DE ENSINO |
spellingShingle |
Vídeo digital Água Adolescentes Digital video Water Teenagers CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::ENSINO-APRENDIZAGEM::METODOS E TECNICAS DE ENSINO Liu, Andrea Santos Mídias no ensino-aprendizagem de química |
description |
In this work, a research was developed in the area of Chemistry Teaching carried out with a group of 32 students of a classroom of the 3rd grade of the High School of a public school located in São José dos Campos – SP. The objective of this work was to analyze the viability of the use of media, such as an informative newspaper and a video in the teaching of chemistry. The data have been obtained during the classes, by the application of a previous questionnaire to evaluating the main pedagogical resources used by the chemistry teacher. Then it was applied the informative newspaper and exhibition of the film. Finally, it was performed the application of a final questionnaire to verify if these didactic resources were adequate for the learning of chemical concepts associated to an environmental problem. The analysis of the results allowed verifying the potentialities and the challenges of the use of media in the teaching-learning process, enabling students to construct chemical knowledge associated to the water treatment stages and the socioenvironmental importance of the conservation of water resources. It was observed that the majority of the students reported that the video was the most interesting media, although it was also possible to show that the images used in the informational newspaper aroused interest and promoted discussions among the students. We can conclude that media support a more active participation of students in the construction of their knowledge. |
format |
Trabalho de Conclusão de Curso (Especialização) |
author |
Liu, Andrea Santos |
author_sort |
Liu, Andrea Santos |
title |
Mídias no ensino-aprendizagem de química |
title_short |
Mídias no ensino-aprendizagem de química |
title_full |
Mídias no ensino-aprendizagem de química |
title_fullStr |
Mídias no ensino-aprendizagem de química |
title_full_unstemmed |
Mídias no ensino-aprendizagem de química |
title_sort |
mídias no ensino-aprendizagem de química |
publisher |
Universidade Tecnológica Federal do Paraná |
publishDate |
2020 |
citation |
LIU, Andrea Santos. Mídias no ensino-aprendizagem de química. 2018. Trabalho de Conclusão de Curso (Especialização em Educação: Métodos e Técnicas de Ensino) – Universidade Tecnológica Federal do Paraná, Medianeira, 2018. |
url |
http://repositorio.utfpr.edu.br/jspui/handle/1/20616 |
_version_ |
1805313452416172032 |
score |
10,814766 |