O lúdico na aprendizagem: um meio de interagir com as crianças
This academic work seeks to emphasize the relevance of play in early childhood education, where the first contact with other children and teachers occurs. The present work aims to conceptualize and punctuate the importance of the ludic in learning. The study was developed through bibliographic resea...
Autor principal: | Oliveira, Eunice Mota de |
---|---|
Formato: | Trabalho de Conclusão de Curso (Especialização) |
Idioma: | Português |
Publicado em: |
Universidade Tecnológica Federal do Paraná
2020
|
Assuntos: | |
Acesso em linha: |
http://repositorio.utfpr.edu.br/jspui/handle/1/20624 |
Tags: |
Adicionar Tag
Sem tags, seja o primeiro a adicionar uma tag!
|
id |
riut-1-20624 |
---|---|
recordtype |
dspace |
spelling |
riut-1-206242020-11-24T14:04:30Z O lúdico na aprendizagem: um meio de interagir com as crianças The playful in learning: a way of interacting with children Oliveira, Eunice Mota de Hlenka, Vanessa Hlenka, Vanessa Oliveira, Rogerio Eduardo Cunha de Donel, Marlene Lucia Holz Crianças-Desenvolvimento Atividades criativas na sala de aula Ensino – Metodologia Child development Creative activities and seat work Teaching – Methodology CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::ENSINO-APRENDIZAGEM::METODOS E TECNICAS DE ENSINO This academic work seeks to emphasize the relevance of play in early childhood education, where the first contact with other children and teachers occurs. The present work aims to conceptualize and punctuate the importance of the ludic in learning. The study was developed through bibliographic research, through the reading of books related to the subject in question. Play, play and games are resources that enable the development of social and cultural relationships, developing the child’s creativity and sociability, with new pedagogical practices and methodologies within the school space that have facilitated interaction among students. Games in early childhood education are offered as strategic resources, providing knowledge and learning from different aspects, such as: obedience, respect and competition, where they learn to win, lose and deal with their frustrations. Teacher training is of great relevance to early childhood education, requiring skills that provide skills in teaching procedures and strategies. To work in early childhood education, it is important to teach effectively, using dialogue and affection, since both play the role of harmony in education. Este trabalho acadêmico busca salientar a relevância do lúdico na educação infantil, onde ocorre o primeiro contato com outras crianças e os professores. O presente trabalho objetiva conceituar e pontuar a importância do lúdico na aprendizagem. O estudo desenvolveu-se mediante pesquisa bibliográfica, por meio da leitura de livros relacionados ao tema em questão. O lúdico, as brincadeiras e os jogos são recursos que possibilitam o desenvolvimento das relações sociais, culturais, desenvolvendo a criatividade e a sociabilidade da criança, com novas práticas pedagógicas e metodologias dentro do espaço escolar que passaram a facilitar a interação entre os alunos. Os jogos na educação infantil são oferecidos como recursos estratégicos, propiciando conhecimentos e o aprendizado de diferentes aspectos, tais como: obediência, respeito e competição, onde aprendem ganhar, perder e a lidar com suas frustrações. A formação docente é de grande relevância para educação infantil, necessitando de capacitações que propiciem habilidades nos procedimentos e estratégias de ensino. Para trabalhar na educação infantil é importante ensinar com eficácia, fazendo uso do diálogo e do afeto, pois ambos exercem o papel da harmonia na educação. 2020-11-24T14:04:30Z 2020-11-24T14:04:30Z 2018-08-10 specializationThesis OLVEIRA, Eunice Mota de. O lúdico na aprendizagem: um meio de interagir com as crianças. 2018. Trabalho de Conclusão de Curso (Especialização em Educação: Métodos e Técnicas de Ensino) – Universidade Tecnológica Federal do Paraná, Medianeira, 2018. http://repositorio.utfpr.edu.br/jspui/handle/1/20624 por openAccess application/pdf Universidade Tecnológica Federal do Paraná Medianeira Brasil Educação: Métodos e Técnicas de Ensino UTFPR |
institution |
Universidade Tecnológica Federal do Paraná |
collection |
RIUT |
language |
Português |
topic |
Crianças-Desenvolvimento Atividades criativas na sala de aula Ensino – Metodologia Child development Creative activities and seat work Teaching – Methodology CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::ENSINO-APRENDIZAGEM::METODOS E TECNICAS DE ENSINO |
spellingShingle |
Crianças-Desenvolvimento Atividades criativas na sala de aula Ensino – Metodologia Child development Creative activities and seat work Teaching – Methodology CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::ENSINO-APRENDIZAGEM::METODOS E TECNICAS DE ENSINO Oliveira, Eunice Mota de O lúdico na aprendizagem: um meio de interagir com as crianças |
description |
This academic work seeks to emphasize the relevance of play in early childhood education, where the first contact with other children and teachers occurs. The present work aims to conceptualize and punctuate the importance of the ludic in learning. The study was developed through bibliographic research, through the reading of books related to the subject in question. Play, play and games are resources that enable the development of social and cultural relationships, developing the child’s creativity and sociability, with new pedagogical practices and methodologies within the school space that have facilitated interaction among students. Games in early childhood education are offered as strategic resources, providing knowledge and learning from different aspects, such as: obedience, respect and competition, where they learn to win, lose and deal with their frustrations. Teacher training is of great relevance to early childhood education, requiring skills that provide skills in teaching procedures and strategies. To work in early childhood education, it is important to teach effectively, using dialogue and affection, since both play the role of harmony in education. |
format |
Trabalho de Conclusão de Curso (Especialização) |
author |
Oliveira, Eunice Mota de |
author_sort |
Oliveira, Eunice Mota de |
title |
O lúdico na aprendizagem: um meio de interagir com as crianças |
title_short |
O lúdico na aprendizagem: um meio de interagir com as crianças |
title_full |
O lúdico na aprendizagem: um meio de interagir com as crianças |
title_fullStr |
O lúdico na aprendizagem: um meio de interagir com as crianças |
title_full_unstemmed |
O lúdico na aprendizagem: um meio de interagir com as crianças |
title_sort |
o lúdico na aprendizagem: um meio de interagir com as crianças |
publisher |
Universidade Tecnológica Federal do Paraná |
publishDate |
2020 |
citation |
OLVEIRA, Eunice Mota de. O lúdico na aprendizagem: um meio de interagir com as crianças. 2018. Trabalho de Conclusão de Curso (Especialização em Educação: Métodos e Técnicas de Ensino) – Universidade Tecnológica Federal do Paraná, Medianeira, 2018. |
url |
http://repositorio.utfpr.edu.br/jspui/handle/1/20624 |
_version_ |
1805299081665314816 |
score |
10,814766 |