Práticas de leituras nos anos iniciais do ensino fundamental

The present inquiry presents an analysis on the teaching of reading in the first cycle of the basic teaching. The reading must be a significant process of apprenticeship that makes possible to the child the construction and development of the knowledge. While boarding the teaching of reading, It was...

ver descrição completa

Autor principal: Stela, Maria Lúcia Magalhães
Formato: Trabalho de Conclusão de Curso (Especialização)
Idioma: Português
Publicado em: Universidade Tecnológica Federal do Paraná 2020
Assuntos:
Acesso em linha: http://repositorio.utfpr.edu.br/jspui/handle/1/20714
Tags: Adicionar Tag
Sem tags, seja o primeiro a adicionar uma tag!
id riut-1-20714
recordtype dspace
spelling riut-1-207142020-11-24T14:10:22Z Práticas de leituras nos anos iniciais do ensino fundamental Stela, Maria Lúcia Magalhães Santos, Nelson dos Aquisição de linguagem Leitura - Desenvolvimento Crianças - Livros e leitura Language acquisition Development reading Children - Books and reading Educação: Métodos e Técnicas de Ensino The present inquiry presents an analysis on the teaching of reading in the first cycle of the basic teaching. The reading must be a significant process of apprenticeship that makes possible to the child the construction and development of the knowledge. While boarding the teaching of reading, It was considered its importance. For so much, there was the need of theoretical foundations in some authors, whose studies are relevant to the subject open to question. The public contributory to accomplishment such job, were the students and teacher of Second year initial sprees of elementary teaching hall school Doutor Germano Norberto Rudner and also, the students and teacher of Second year initial sprees of elementary teaching hall school Rui Barbosa. Disposing of the practices of supervised traineeship of the 3rd year of pedagogy, It was used the methodologies of field work for a quantitative and qualitative approach through observations in classroom. The questionnaires directed to the teachers had since objective gathered informations referring to his conceptions, interventions and pedagogic practices for the teaching of reading. Therefore, It aimed to find also possible traces that could contribute to the understanding what concerns pupils who keep on presenting, in the next series of the basic teaching, difficulties in the reading and in the writing. A presente pesquisa apresenta uma análise sobre o ensino de leitura no primeiro ciclo do ensino fundamental. A leitura deve ser um processo de aprendizagem significativo que possibilite à criança a construção e desenvolvimento do conhecimento. Ao abordar o ensino de leitura, considerou-se sua importância. Para tanto, houve a necessidade de embasamentos teóricos em alguns autores, cujos estudos são pertinentes ao assunto em questão. O público contribuinte para a realização desse trabalho foram os alunos e a professora do 2º ano das séries iniciais do ensino fundamental da Escola Municipal Doutor Germano Norberto Rudner e os alunos e a professora do 2º ano das séries iniciais do ensino fundamental da Escola Municipal Rui Barbosa. Contando com as práticas de estágio supervisionado do 3º ano de pedagogia, utilizou-se as metodologias de pesquisa de campo para uma abordagem quantitativa e qualitativa por meio de observações em sala de aula. Os questionários direcionados às professoras tiveram por objetivo colher informações referentes às suas concepções, intervenções e práticas pedagógicas para o ensino de leitura. Objetivou-se também encontrar possíveis pistas que possam contribuir para o entendimento no que diz respeito a alunos que continuam apresentando, nas séries seguintes do ensino fundamental, dificuldades na leitura e na escrita. 2020-11-24T14:10:22Z 2020-11-24T14:10:22Z 2012-12-14 specializationThesis STELA, Maria Lúcia Magalhães. Práticas de leituras nos anos iniciais do ensino fundamental. 2012. 42 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Especialização) – Universidade Tecnológica Federal do Paraná, Medianeira, 2012. http://repositorio.utfpr.edu.br/jspui/handle/1/20714 por openAccess application/pdf Universidade Tecnológica Federal do Paraná Medianeira
institution Universidade Tecnológica Federal do Paraná
collection RIUT
language Português
topic Aquisição de linguagem
Leitura - Desenvolvimento
Crianças - Livros e leitura
Language acquisition
Development reading
Children - Books and reading
Educação: Métodos e Técnicas de Ensino
spellingShingle Aquisição de linguagem
Leitura - Desenvolvimento
Crianças - Livros e leitura
Language acquisition
Development reading
Children - Books and reading
Educação: Métodos e Técnicas de Ensino
Stela, Maria Lúcia Magalhães
Práticas de leituras nos anos iniciais do ensino fundamental
description The present inquiry presents an analysis on the teaching of reading in the first cycle of the basic teaching. The reading must be a significant process of apprenticeship that makes possible to the child the construction and development of the knowledge. While boarding the teaching of reading, It was considered its importance. For so much, there was the need of theoretical foundations in some authors, whose studies are relevant to the subject open to question. The public contributory to accomplishment such job, were the students and teacher of Second year initial sprees of elementary teaching hall school Doutor Germano Norberto Rudner and also, the students and teacher of Second year initial sprees of elementary teaching hall school Rui Barbosa. Disposing of the practices of supervised traineeship of the 3rd year of pedagogy, It was used the methodologies of field work for a quantitative and qualitative approach through observations in classroom. The questionnaires directed to the teachers had since objective gathered informations referring to his conceptions, interventions and pedagogic practices for the teaching of reading. Therefore, It aimed to find also possible traces that could contribute to the understanding what concerns pupils who keep on presenting, in the next series of the basic teaching, difficulties in the reading and in the writing.
format Trabalho de Conclusão de Curso (Especialização)
author Stela, Maria Lúcia Magalhães
author_sort Stela, Maria Lúcia Magalhães
title Práticas de leituras nos anos iniciais do ensino fundamental
title_short Práticas de leituras nos anos iniciais do ensino fundamental
title_full Práticas de leituras nos anos iniciais do ensino fundamental
title_fullStr Práticas de leituras nos anos iniciais do ensino fundamental
title_full_unstemmed Práticas de leituras nos anos iniciais do ensino fundamental
title_sort práticas de leituras nos anos iniciais do ensino fundamental
publisher Universidade Tecnológica Federal do Paraná
publishDate 2020
citation STELA, Maria Lúcia Magalhães. Práticas de leituras nos anos iniciais do ensino fundamental. 2012. 42 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Especialização) – Universidade Tecnológica Federal do Paraná, Medianeira, 2012.
url http://repositorio.utfpr.edu.br/jspui/handle/1/20714
_version_ 1805315182323302400
score 10,814766