Leitura de obras literárias para alunos do 5º ano do ensino fundamental
This work had thematic reading of literary works for students from 5th grade of elementary school school hall Cherlei Coutrin de Oliveira, the city of Assis Chateaubriand, Paraná, where the project was developed in the form of workshop reading of literary texts, aiming pique the interest of students...
Autor principal: | Mendes, Maria Marta Alaminos |
---|---|
Formato: | Trabalho de Conclusão de Curso (Especialização) |
Idioma: | Português |
Publicado em: |
Universidade Tecnológica Federal do Paraná
2020
|
Assuntos: | |
Acesso em linha: |
http://repositorio.utfpr.edu.br/jspui/handle/1/20779 |
Tags: |
Adicionar Tag
Sem tags, seja o primeiro a adicionar uma tag!
|
id |
riut-1-20779 |
---|---|
recordtype |
dspace |
spelling |
riut-1-207792020-11-24T14:16:21Z Leitura de obras literárias para alunos do 5º ano do ensino fundamental Mendes, Maria Marta Alaminos Ribeiro, Janete Santa Maria Literatura - Estudo e ensino Crianças - Livros e leitura Imaginação na literatura Literature - Study and teaching Children - Books and reading Imagination in literature Educação: Métodos e Técnicas de Ensino This work had thematic reading of literary works for students from 5th grade of elementary school school hall Cherlei Coutrin de Oliveira, the city of Assis Chateaubriand, Paraná, where the project was developed in the form of workshop reading of literary texts, aiming pique the interest of students in reading, especially children's literature that is seen as a means of expression, a tool that assists in expanding vocabulary of children and adolescents, as well as contribute to the intellectual development and form a vision in understanding the world the fence. The literary language of the child nears reality showing you meaning in the stories we read, allowing also from the world of imaginations, develop their critical thinking in the face of actions that reading offers. According to Vygotsky (l989), the interactionist thought, language, designed a practical vision and social, is the basis of science, assuming historical materialism. The man changes the environment to suit the individual. The man, to transform the world in their work, will be discovering and making things. And reading children's stories in the field of literature, is the condition of entering the imagination of children and adolescents causing it to gounderstanding the actions surrounding it. Este trabalho teve como temática a leitura de obras literárias para alunos de 5º ano do ensino fundamental da escola Municipal Cherlei Coutrin de Oliveira, do município de Assis Chateaubriand, Paraná. A pesquisa foi desenvolvida em forma de oficina de leitura de textos literários, objetivando despertar o interesse destes alunos pela leitura, em especial a literatura infantil que é vista como um meio de expressão, uma ferramenta que auxilia na ampliação vocabular das crianças e adolescentes, além de colaborar para o desenvolvimento intelectual e formar uma visão no entendimento do mundo que os cerca. A linguagem literária aproxima a criança da realidade lhe mostrando significado nas histórias que lê, possibilitando também, a partir do mundo de imaginações, desenvolver seu pensamento crítico diante das ações que a leitura propõe. De acordo com Vygotsky (l989), no pensamento interacionista, a linguagem, concebida numa visão prática e social, é a base da ciência, assumindo o materialismo histórico. O homem muda o meio para adaptá-lo ao indivíduo. O homem, ao transformar o mundo no seu agir, vai-se descobrindo e transformando as coisas. E a leitura de histórias infantis, no campo da literatura, tem a condição de adentrar a imaginação da criança e adolescente fazendo com que este vá entendendo as ações que o cercam. 2020-11-24T14:16:20Z 2020-11-24T14:16:20Z 2012-12-15 specializationThesis MENDES, Maria Marta Alaminos. Leitura de obras literárias para alunos do 5º ano do ensino fundamental. 40 f. 2012. Trabalho de Conclusão de Curso (Especialização) – Universidade Tecnológica Federal do Paraná, Medianeira, 2012. http://repositorio.utfpr.edu.br/jspui/handle/1/20779 por application/pdf Universidade Tecnológica Federal do Paraná Medianeira |
institution |
Universidade Tecnológica Federal do Paraná |
collection |
RIUT |
language |
Português |
topic |
Literatura - Estudo e ensino Crianças - Livros e leitura Imaginação na literatura Literature - Study and teaching Children - Books and reading Imagination in literature Educação: Métodos e Técnicas de Ensino |
spellingShingle |
Literatura - Estudo e ensino Crianças - Livros e leitura Imaginação na literatura Literature - Study and teaching Children - Books and reading Imagination in literature Educação: Métodos e Técnicas de Ensino Mendes, Maria Marta Alaminos Leitura de obras literárias para alunos do 5º ano do ensino fundamental |
description |
This work had thematic reading of literary works for students from 5th grade of elementary school school hall Cherlei Coutrin de Oliveira, the city of Assis Chateaubriand, Paraná, where the project was developed in the form of workshop reading of literary texts, aiming pique the interest of students in reading, especially children's literature that is seen as a means of expression, a tool that assists in expanding vocabulary of children and adolescents, as well as contribute to the intellectual development and form a vision in understanding the world the fence. The literary language of the child nears reality showing you meaning in the stories we read, allowing also from the world of imaginations, develop their critical thinking in the face of actions that reading offers. According to Vygotsky (l989), the interactionist thought, language, designed a practical vision and social, is the basis of science, assuming historical materialism. The man changes the environment to suit the individual. The man, to transform the world in their work, will be discovering and making things. And reading children's stories in the field of literature, is the condition of entering the imagination of children and adolescents causing it to gounderstanding the actions surrounding it. |
format |
Trabalho de Conclusão de Curso (Especialização) |
author |
Mendes, Maria Marta Alaminos |
author_sort |
Mendes, Maria Marta Alaminos |
title |
Leitura de obras literárias para alunos do 5º ano do ensino fundamental |
title_short |
Leitura de obras literárias para alunos do 5º ano do ensino fundamental |
title_full |
Leitura de obras literárias para alunos do 5º ano do ensino fundamental |
title_fullStr |
Leitura de obras literárias para alunos do 5º ano do ensino fundamental |
title_full_unstemmed |
Leitura de obras literárias para alunos do 5º ano do ensino fundamental |
title_sort |
leitura de obras literárias para alunos do 5º ano do ensino fundamental |
publisher |
Universidade Tecnológica Federal do Paraná |
publishDate |
2020 |
citation |
MENDES, Maria Marta Alaminos. Leitura de obras literárias para alunos do 5º ano do ensino fundamental. 40 f. 2012. Trabalho de Conclusão de Curso (Especialização) – Universidade Tecnológica Federal do Paraná, Medianeira, 2012. |
url |
http://repositorio.utfpr.edu.br/jspui/handle/1/20779 |
_version_ |
1760451063509417984 |
score |
10,966579 |