Leitura de obras literárias para alunos do 5º ano do ensino fundamental

This work had thematic reading of literary works for students from 5th grade of elementary school school hall Cherlei Coutrin de Oliveira, the city of Assis Chateaubriand, Paraná, where the project was developed in the form of workshop reading of literary texts, aiming pique the interest of students...

ver descrição completa

Autor principal: Mendes, Maria Marta Alaminos
Formato: Trabalho de Conclusão de Curso (Especialização)
Idioma: Português
Publicado em: Universidade Tecnológica Federal do Paraná 2020
Assuntos:
Acesso em linha: http://repositorio.utfpr.edu.br/jspui/handle/1/20779
Tags: Adicionar Tag
Sem tags, seja o primeiro a adicionar uma tag!
id riut-1-20779
recordtype dspace
spelling riut-1-207792020-11-24T14:16:21Z Leitura de obras literárias para alunos do 5º ano do ensino fundamental Mendes, Maria Marta Alaminos Ribeiro, Janete Santa Maria Literatura - Estudo e ensino Crianças - Livros e leitura Imaginação na literatura Literature - Study and teaching Children - Books and reading Imagination in literature Educação: Métodos e Técnicas de Ensino This work had thematic reading of literary works for students from 5th grade of elementary school school hall Cherlei Coutrin de Oliveira, the city of Assis Chateaubriand, Paraná, where the project was developed in the form of workshop reading of literary texts, aiming pique the interest of students in reading, especially children's literature that is seen as a means of expression, a tool that assists in expanding vocabulary of children and adolescents, as well as contribute to the intellectual development and form a vision in understanding the world the fence. The literary language of the child nears reality showing you meaning in the stories we read, allowing also from the world of imaginations, develop their critical thinking in the face of actions that reading offers. According to Vygotsky (l989), the interactionist thought, language, designed a practical vision and social, is the basis of science, assuming historical materialism. The man changes the environment to suit the individual. The man, to transform the world in their work, will be discovering and making things. And reading children's stories in the field of literature, is the condition of entering the imagination of children and adolescents causing it to gounderstanding the actions surrounding it. Este trabalho teve como temática a leitura de obras literárias para alunos de 5º ano do ensino fundamental da escola Municipal Cherlei Coutrin de Oliveira, do município de Assis Chateaubriand, Paraná. A pesquisa foi desenvolvida em forma de oficina de leitura de textos literários, objetivando despertar o interesse destes alunos pela leitura, em especial a literatura infantil que é vista como um meio de expressão, uma ferramenta que auxilia na ampliação vocabular das crianças e adolescentes, além de colaborar para o desenvolvimento intelectual e formar uma visão no entendimento do mundo que os cerca. A linguagem literária aproxima a criança da realidade lhe mostrando significado nas histórias que lê, possibilitando também, a partir do mundo de imaginações, desenvolver seu pensamento crítico diante das ações que a leitura propõe. De acordo com Vygotsky (l989), no pensamento interacionista, a linguagem, concebida numa visão prática e social, é a base da ciência, assumindo o materialismo histórico. O homem muda o meio para adaptá-lo ao indivíduo. O homem, ao transformar o mundo no seu agir, vai-se descobrindo e transformando as coisas. E a leitura de histórias infantis, no campo da literatura, tem a condição de adentrar a imaginação da criança e adolescente fazendo com que este vá entendendo as ações que o cercam. 2020-11-24T14:16:20Z 2020-11-24T14:16:20Z 2012-12-15 specializationThesis MENDES, Maria Marta Alaminos. Leitura de obras literárias para alunos do 5º ano do ensino fundamental. 40 f. 2012. Trabalho de Conclusão de Curso (Especialização) – Universidade Tecnológica Federal do Paraná, Medianeira, 2012. http://repositorio.utfpr.edu.br/jspui/handle/1/20779 por application/pdf Universidade Tecnológica Federal do Paraná Medianeira
institution Universidade Tecnológica Federal do Paraná
collection RIUT
language Português
topic Literatura - Estudo e ensino
Crianças - Livros e leitura
Imaginação na literatura
Literature - Study and teaching
Children - Books and reading
Imagination in literature
Educação: Métodos e Técnicas de Ensino
spellingShingle Literatura - Estudo e ensino
Crianças - Livros e leitura
Imaginação na literatura
Literature - Study and teaching
Children - Books and reading
Imagination in literature
Educação: Métodos e Técnicas de Ensino
Mendes, Maria Marta Alaminos
Leitura de obras literárias para alunos do 5º ano do ensino fundamental
description This work had thematic reading of literary works for students from 5th grade of elementary school school hall Cherlei Coutrin de Oliveira, the city of Assis Chateaubriand, Paraná, where the project was developed in the form of workshop reading of literary texts, aiming pique the interest of students in reading, especially children's literature that is seen as a means of expression, a tool that assists in expanding vocabulary of children and adolescents, as well as contribute to the intellectual development and form a vision in understanding the world the fence. The literary language of the child nears reality showing you meaning in the stories we read, allowing also from the world of imaginations, develop their critical thinking in the face of actions that reading offers. According to Vygotsky (l989), the interactionist thought, language, designed a practical vision and social, is the basis of science, assuming historical materialism. The man changes the environment to suit the individual. The man, to transform the world in their work, will be discovering and making things. And reading children's stories in the field of literature, is the condition of entering the imagination of children and adolescents causing it to gounderstanding the actions surrounding it.
format Trabalho de Conclusão de Curso (Especialização)
author Mendes, Maria Marta Alaminos
author_sort Mendes, Maria Marta Alaminos
title Leitura de obras literárias para alunos do 5º ano do ensino fundamental
title_short Leitura de obras literárias para alunos do 5º ano do ensino fundamental
title_full Leitura de obras literárias para alunos do 5º ano do ensino fundamental
title_fullStr Leitura de obras literárias para alunos do 5º ano do ensino fundamental
title_full_unstemmed Leitura de obras literárias para alunos do 5º ano do ensino fundamental
title_sort leitura de obras literárias para alunos do 5º ano do ensino fundamental
publisher Universidade Tecnológica Federal do Paraná
publishDate 2020
citation MENDES, Maria Marta Alaminos. Leitura de obras literárias para alunos do 5º ano do ensino fundamental. 40 f. 2012. Trabalho de Conclusão de Curso (Especialização) – Universidade Tecnológica Federal do Paraná, Medianeira, 2012.
url http://repositorio.utfpr.edu.br/jspui/handle/1/20779
_version_ 1760451063509417984
score 10,966579