A necessidade da afetividade no processo de alfabetização em crianças com déficit de atenção

The phase of literacy is fundamental in a child's life and if the environment is prepared to meet it can make all the difference. The affection may help children who are having difficulty learning or who have attention deficit at all stages of its development. Just realized the need to verify t...

ver descrição completa

Autor principal: Palandrani, Micheli Cristina
Formato: Trabalho de Conclusão de Curso (Especialização)
Idioma: Português
Publicado em: Universidade Tecnológica Federal do Paraná 2020
Assuntos:
Acesso em linha: http://repositorio.utfpr.edu.br/jspui/handle/1/20781
Tags: Adicionar Tag
Sem tags, seja o primeiro a adicionar uma tag!
id riut-1-20781
recordtype dspace
spelling riut-1-207812020-11-24T14:16:34Z A necessidade da afetividade no processo de alfabetização em crianças com déficit de atenção Palandrani, Micheli Cristina Simonetto, Kátia Cardoso Campos Capacidade de aprendizagem Rendimento escolar Educação afetiva Learning ability Academic achievement Affective education Educação: Métodos e Técnicas de Ensino The phase of literacy is fundamental in a child's life and if the environment is prepared to meet it can make all the difference. The affection may help children who are having difficulty learning or who have attention deficit at all stages of its development. Just realized the need to verify the relationship between the teacher, the student and affection, especially in children with attention deficit. Is characterized as qualitative research is and its purpose proposes to examine how affection can influence and assist in the learning of students with attention deficit phase of literacy. The research was conducted in a school of municipal public elementary school in the early grades “A” sample was composed of 22 people, including 10 teachers from municipal and 12 students enrolled in the 2nd to 4th year/series. As a tool we used two questionnaires, each with 10 closes questions, directed to teachers and the other specific students. It was found with the results that teachers need to stop listening to more students and have a relationship guided more affectivity. Some teachers argue that the main factor of the lack of affection would be the absence of the parents and also the lack of affection or family rejection has great influence on student learning. We conclude that every day the school has faced constant conflicts by being away from emotional ties. Some teachers seek to provide opportunities for students, but others still are afraid of change that affection may cause. The students seek attention and understanding, but they aren't being understood and need different look from his teacher to remedy the difficulties in learning. A fase da alfabetização é fundamental na vida da criança e se o ambiente estiver preparado para atendê-la poderá fazer toda a diferença. A afetividade poderá ajudar as crianças que estão com dificuldades de aprendizagem ou que tenham déficit de atenção. Assim percebeu-se a necessidade de verificar a relação entre o professor, o aluno e a afetividade, principalmente em crianças com déficit de atenção. Está pesquisa é caracterizada como qualitativa e seu objetivo propõe analisar como a afetividade pode influenciar e auxiliar na aprendizagem dos alunos com déficit de atenção na fase da alfabetização. A pesquisa foi realizada em uma escola de rede municipal pública de ensino fundamental nas séries iniciais A amostra esteve composta por 22 pessoas, sendo 10 professores da rede municipal e 12 alunos matriculados do 2º ao 4º ano. Como instrumento utilizou-se de dois questionários, cada um com 10 perguntas fechadas, direcionadas aos professores e no outro específico aos alunos. Verificou-se com os resultados obtidos que os professores necessitam parar para ouvir mais os alunos e ter uma relação pautada mais na afetividade. Alguns professores acreditam que o principal fator da falta da afetividade seria a ausência dos pais e também que a falta de afetividade ou rejeição familiar tem grande influência no aprendizado do aluno. Conclui-se que a cada dia a escola tem enfrentado conflitos constantes por estarem distantes de laços afetivos. Alguns professores buscam dar oportunidade aos alunos, porém outros ainda têm receio da mudança que a afetividade pode causar. Os alunos buscam atenção e compreensão, porém não estão sendo compreendidos e precisam do olhar diferenciado do seu professor para sanar as dificuldades na aprendizagem. 2020-11-24T14:16:33Z 2020-11-24T14:16:33Z 2012-12-01 specializationThesis PALANDRANI, Micheli Cristina. A necessidade da afetividade no processo de alfabetização em crianças com déficit de atenção. 2012. 50 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Especialização) – Universidade Tecnológica Federal do Paraná, Medianeira, 2012. http://repositorio.utfpr.edu.br/jspui/handle/1/20781 por application/pdf Universidade Tecnológica Federal do Paraná Medianeira
institution Universidade Tecnológica Federal do Paraná
collection RIUT
language Português
topic Capacidade de aprendizagem
Rendimento escolar
Educação afetiva
Learning ability
Academic achievement
Affective education
Educação: Métodos e Técnicas de Ensino
spellingShingle Capacidade de aprendizagem
Rendimento escolar
Educação afetiva
Learning ability
Academic achievement
Affective education
Educação: Métodos e Técnicas de Ensino
Palandrani, Micheli Cristina
A necessidade da afetividade no processo de alfabetização em crianças com déficit de atenção
description The phase of literacy is fundamental in a child's life and if the environment is prepared to meet it can make all the difference. The affection may help children who are having difficulty learning or who have attention deficit at all stages of its development. Just realized the need to verify the relationship between the teacher, the student and affection, especially in children with attention deficit. Is characterized as qualitative research is and its purpose proposes to examine how affection can influence and assist in the learning of students with attention deficit phase of literacy. The research was conducted in a school of municipal public elementary school in the early grades “A” sample was composed of 22 people, including 10 teachers from municipal and 12 students enrolled in the 2nd to 4th year/series. As a tool we used two questionnaires, each with 10 closes questions, directed to teachers and the other specific students. It was found with the results that teachers need to stop listening to more students and have a relationship guided more affectivity. Some teachers argue that the main factor of the lack of affection would be the absence of the parents and also the lack of affection or family rejection has great influence on student learning. We conclude that every day the school has faced constant conflicts by being away from emotional ties. Some teachers seek to provide opportunities for students, but others still are afraid of change that affection may cause. The students seek attention and understanding, but they aren't being understood and need different look from his teacher to remedy the difficulties in learning.
format Trabalho de Conclusão de Curso (Especialização)
author Palandrani, Micheli Cristina
author_sort Palandrani, Micheli Cristina
title A necessidade da afetividade no processo de alfabetização em crianças com déficit de atenção
title_short A necessidade da afetividade no processo de alfabetização em crianças com déficit de atenção
title_full A necessidade da afetividade no processo de alfabetização em crianças com déficit de atenção
title_fullStr A necessidade da afetividade no processo de alfabetização em crianças com déficit de atenção
title_full_unstemmed A necessidade da afetividade no processo de alfabetização em crianças com déficit de atenção
title_sort necessidade da afetividade no processo de alfabetização em crianças com déficit de atenção
publisher Universidade Tecnológica Federal do Paraná
publishDate 2020
citation PALANDRANI, Micheli Cristina. A necessidade da afetividade no processo de alfabetização em crianças com déficit de atenção. 2012. 50 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Especialização) – Universidade Tecnológica Federal do Paraná, Medianeira, 2012.
url http://repositorio.utfpr.edu.br/jspui/handle/1/20781
_version_ 1805299087432482816
score 10,814766